Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-211409

Bare meg som ikke klarer å drikke/spise noe innen ca den første timen etter endt treningsøkt? Klarer alltid å presse i meg noe, men jeg blir alltid veldig kvalm. Holdt på å spy i dag i det jeg prøvde å helle nedpå en halvliter sjokomelk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123897

Er det noen som har linker til artikler om tøying? Jeg har tenkt å bli mykere over sommeren slik at jeg kan gå lavere i knebøyen når jeg kommer meg tilbake til trening igjen. Jeg har googlet litt rundt, men jeg har virkelig ikke peiling på hvor jeg skal begynne. Det virker som det er flere forskjellige måter å tøye ut på. "Static" og "Dynamic" er de jeg har sett mest på. Jeg tenker lett oppvarming og så tøying, men det er så mye å ta fatt på at jeg føler at jeg ikke får begynt noe sted.

Lenke til kommentar

Er det noen som har linker til artikler om tøying? Jeg har tenkt å bli mykere over sommeren slik at jeg kan gå lavere i knebøyen når jeg kommer meg tilbake til trening igjen. Jeg har googlet litt rundt, men jeg har virkelig ikke peiling på hvor jeg skal begynne. Det virker som det er flere forskjellige måter å tøye ut på. "Static" og "Dynamic" er de jeg har sett mest på. Jeg tenker lett oppvarming og så tøying, men det er så mye å ta fatt på at jeg føler at jeg ikke får begynt noe sted.

 

start økten din med lett syking noen min, deretter tar du spark foran bak og til siden. Squat to stand med 5sek hold! prøv også og ligg nede og bruk en tau eller noe som er i nærheten, dermed løft opp det enne beinet og hold det helt rett og dra det så si langt mot deg du klarer og hold det rett med tauet og hold det der til det svir ca 30sek. før jeg gjør dette pleier jeg og starte lett med denne

 

det finnes masse andre øvelser du kan ta også, men dette har hlupet meg masse med teknikken og det og holde med skadefri, du kan også ta en ball mellom knærne knærne dine og presse i ca 10sek noen ganger, for og varme opp lysken før du tar knebøy. glute bridge er også en fin oppvarmingsøvelse du kan ta.

 

noen andre øvelser jeg anbefaler før du starter økten er rotatorcuff! start alltid økten din med, noe som hjelper mot skulderskader noen øvelser finner du HER

 

mage kan du varme opp hver økt, jeg pleier og bruke planken til det, enten 2x15sek eller 2x30sek

 

og de dagene jeg har bøy/mark har jeg rygghev/med vekt.

 

finnes masse andre bra oppvarmingsøvelser der ute så bare lete etter fler :) bruk GOD tid på og varme opp, med tanke på skadeforebyggende og en mye bedre treningsøkt. Før jeg tar bøy starter jeg også alltid med bare stanga og tar noen reps.

Lenke til kommentar

Uff, jeg må nok bli bedre til å varme opp.

 

Er det veldig viktig? Vet det er mindre sjans for å få skader, men har det noen andre fordeler?

 

Hvor lenge varmer dere opp ca.?

Oppvarming er viktig ja.

 

Eg pleier å ta 5 minutt på mølle eller sykkel, deretter dynamisk oppvarming for

og
. 10 minutt ekstra er ikkje stort å snakke om.
Lenke til kommentar

Uff, jeg må nok bli bedre til å varme opp.

 

Er det veldig viktig? Vet det er mindre sjans for å få skader, men har det noen andre fordeler?

 

Hvor lenge varmer dere opp ca.?

Oppvarming er viktig ja.

 

Eg pleier å ta 5 minutt på mølle eller sykkel, deretter dynamisk oppvarming for

og
. 10 minutt ekstra er ikkje stort å snakke om.

Det er iallfall verdt det med tanke på å unngå å få ein skade som til stadighet kjem tilbake...

Vanlegvis tek eg 5-10min på sykkel, så varmar eg opp med 2-3 sett på kvar baseøving.

Eks: når eg trenar med 80kg i knebøy, kan det sjå slik ut:

10x50kg

10x60kg

5x70kg

5x80kg

5x80kg

5x80kg

5x80kg

5x80kg

 

Iallfall når eg trenar stronglifts. (Skal seisat at det ikkje er med overnemnte vekt eg trenar, det var kun eit eksempel)

Eg gjer det same med benkpress, markløft, militærpress etc.

Lenke til kommentar

Oppvarming knebøy:

Spark frem/tilbake og til siden x 10

Knebøy kroppsvekt x 15

Stanga x 5

Stanga x 5

40kg x 5

 

 

Oppvarming markløft:

Spark frem/tilbake og til siden x 10

Knebøy kroppsvekt x 15

Markløft 60kg x 5

Markløft 60kg x 5

 

 

Oppvarming benk- og skulderpress:

Stanga x 5

Stanga x 5

Pluss en del ovaler med armene

 

 

Og så bruker jeg en fem minutter på en slik før og etter trening. Herlig sak på hviledagene også, om man er litt støl og har noen muskelknuter.

Lenke til kommentar

Hva bruker du den dere rumble rolleren til? Masasje?

 

Jepp. Fattigmannens svar på en massasjetime. Er ganske vondt til å begynne med, men etter noen økter blir det som en annen form for onani.

 

Les mer her:

http://stronglifts.com/soft-tissue-work-release-your-pain/

http://en.wikipedia.org/wiki/Foam_rolling

 

Og så en artikkel fra T-Nation: http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/feel_better_for_10_bucks

Lenke til kommentar

Hei. For to uker siden ble jeg ferdig med RYP programet. Skulle ta meg en uke pause før jeg begynte på samme program, en gang til på et annet senter. Den ene uken, ble til to og tok med seg det meste jeg hadde igjen av motivasjon. Kostholdet har sviktet og har fått mindre og mindre overskudd.

 

Noen som har no motiverende å komme med? Trenger det virkelig :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...