Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Om en som jobbet på treningssenteret kom bort og ga tips på teknikken av en øvelse du utførte, hvordan hadde du reagert? Hvordan ville du best likt at vedkommende snakket til deg?

Tar utgangspunkt i at man faktisk har noe feil med teknikken da, men som man mest sannsynlig ikke er klar over selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en som jobbet på treningssenteret kom bort og ga tips på teknikken av en øvelse du utførte, hvordan hadde du reagert? Hvordan ville du best likt at vedkommende snakket til deg?

Tar utgangspunkt i at man faktisk har noe feil med teknikken da, men som man mest sannsynlig ikke er klar over selv.

Nysgjerrig på svar her :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Vel, jeg har selv veldig mye å lære når det gjelder teknikk, men jeg kan øvelsene jeg bruker i det grove. Jeg ser folk ta kvartbøy, løfter rumpen på benk osv hele tiden, men jeg sier ikke ifra. Det er egentlig dumt, men jeg tror ikke det er så mange som tar imot tips fra meg sånn som jeg ser ut nå, for å være helt ærlig.

Det er trist å se ansatte lære bort tulleøvelser og dårlig teknikk til folk som ikke har trent med vekter før. Dersom de ansatte har gjort hjemmeleksen sin er det derimot bra.

Lenke til kommentar

Har prøvd å gi tips et par ganger når jeg ser folk som virkelig trenger det, men ettersom responsen sjelden er god gidder jeg bare ikke blande meg lengre.

Hadde personlig satt pris på å få tips på teknikken min såfremst det kommer fra noen jeg føler har litt kunnskap på området, og at de ikke snakker nedlatende til meg.

Lenke til kommentar

Slik som silkepinne sier, jeg har ingenting imot å ta imot tips fra folk som har peiling for å forbedre teknikken min. Feks på markløft spør jeg som regel folk om di kan se på teknikken min før jeg begynner.

Jeg pleier også å gi beskjed hvis jeg ser noen gjør grove feil. Feks her om dagen var det 2 direkte kopier av BBT Sheldon som heiv seg på 60 kg nedtrekk uten noen form for oppvarming. La meg si det sånn, di brukte kanskje 90% egen kroppsvekt med krummet rygg for å få vekta opp.

Ellers er det tristeste jeg ser folk som er ansatte på treningssenter som lærer bort feil teknikk.

Lenke til kommentar

Går det fint å stikke bort å trene litt i dag, selvom jeg trente hardt i går?

Kjeder meg så.

Ikke noe tung løfting, tenkte mest på teste ut nye øvelser til 4 dagersprogrammet mitt og litt teknikk på forskjellige øvelser.

Lenke til kommentar

Jeg snakket til en på senteret i går rett før jeg dro hjem (jeg jobber jo der), men ble bare tenkende på om jeg gjorde det på rett måte. Jeg tror det, men :) Han gjorde strake markløft med utrolig bøyd rygg, så ut som en katt. Gikk bort med et smil osv, men. Er alltid litt kleint. Han er i god fysisk form, men teknikken var død.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ynskjer all kritikk velkommen, om det er ros for god teknikk eller tips om at eg burde gjere noko med den. Det ikkje sikkert vedkomande har rett, men eg kan alltid bli betre. Forstår meg ikkje på folk som reagerer negativt på kommentarer, vil jo berre at ein skal unngå skader.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Går det fint å stikke bort å trene litt i dag, selvom jeg trente hardt i går?

Kjeder meg så.

Ikke noe tung løfting, tenkte mest på teste ut nye øvelser til 4 dagersprogrammet mitt og litt teknikk på forskjellige øvelser.

Ja seff!

Go get them tiger!!! :p

Lenke til kommentar

I følge endel på dette forumet er trening to dager på rad nærmest en dødssynd. Får håpe de ikke ser posten din Corey, da blir det ragnarok her igjen...

Selv mener jeg selvsagt at det er helt ok, så peis på Brad.

Endret av phax
Lenke til kommentar

At en som jobber på treningssenteret kommer bort og sier ifra om teknikken er mer naturlig enn om en random kis kommer å sier ifra. Har aldri opplevd at noen har sagt fra til meg, men skal ærlig innrømme at jeg hadde blitt irritert hvis noen som tok mindre enn meg hadde kommet bort å kritisert teknikken min. Det skal sies at jeg er ganske sikker på at jeg utfører løftene riktig og spør heller folk som jeg ser har peiling hvis jeg er usikker.

Lenke til kommentar

Vel... Hu gamle heksa på stuioet som har "vært på kurs hos olympiatoppen i 98" kom en gang bort å sa fra om at ved knebøy skulle man bare gå så lavt at det var 90 grader mellom legger og lår. Det var skadelig å gå så lavt som jeg gjorde...

DA, er det ikke ok at en instruktør tar kontakt... :p

Btw, ragnarok igjen? Er jeg en ny firestarter? :p

Det tar Zlatan92 seg fint av :p

Lenke til kommentar

Phax: Hehe åh?

Han sier jo han skal øve på teknikk på nye øvelser, dermed antar jeg han ikke skal gjøre det samme tunge som dagen før.

Btw, ragnarok igjen? Er jeg en ny firestarter? :p

Hehe neida det var bare et lite sleispark til et par andre her inne, klarte ikke dy meg. :green:

On another note, montert opp chins stang hjemme. Problemet nå er at jeg har lyst å ta chins dagen lang!

Lenke til kommentar

At en som jobber på treningssenteret kommer bort og sier ifra om teknikken er mer naturlig enn om en random kis kommer å sier ifra. Har aldri opplevd at noen har sagt fra til meg, men skal ærlig innrømme at jeg hadde blitt irritert hvis noen som tok mindre enn meg hadde kommet bort å kritisert teknikken min. Det skal sies at jeg er ganske sikker på at jeg utfører løftene riktig og spør heller folk som jeg ser har peiling hvis jeg er usikker.

Eg forstår ikkje den logikken der. Kva har vekta den andre part løfter med noko som helst å gjere? Ein person kan ha ræva teknikk og løfte 40 kilo sjølv, men likevel være i stand til å sjå feil hos andre.

Lenke til kommentar

Det vil virke mindre troverdig om en "svekling" på 16 år kommer for å rette på teknikken din, enn om en muskuløs eldre kar gjør det.

Hvis du skal være helt ærlig med deg selv Zeph, ville ikke du også tenkt sånn?

edit: Mener ikke at det burde være sånn, men vil tro de aller fleste tenker sånn.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Det vil virke mindre troverdig om en "svekling" på 16 år kommer for å rette på teknikken din, enn om en muskuløs eldre kar gjør det.

Hvis du skal være helt ærlig med deg selv Zeph, ville ikke du også tenkt sånn?

Eg har sjølv vore i ein posisjon der eg visste betre enn folk utdanna innanfor eit område når det kom til teknikk. Ein tar sjølvsagt ein vurdering av kven det er som kommenterer, men frå vårt standpunkt kan ein ikkje vite det. Det greiaste er å diskutere saken, be vedkomande forklare problemet og kvifor det er eit problem. På markløft og knebøy har du enkelte ting som er spikra, om nokon observerer deg og meiner du gjer feil så betyr det ikkje nødvendigvis noko kven det er.

Eg trur ein stor kar som løfter tungt kan meir om teknikk enn ein nybyrjar, men ein nybyrjar kan på ei anna side ha studert teknikken veldig godt for å bli betre.

Blir litt som med nedtrekk bak nakken. Det finnes instruktørar som har utdanning innanfor trening som anbefalar øvelsen. Samtidig finnes det nybyrjarar som har lært at det er ein dårleg øvelse og ikkje har noko hensikt. Eg les og tar inn all informasjon med forebehald om at det kan vera feil eller dårleg informasjon.

Poenget er at uavhengig av kven som kommenterer og kva bakgrunn dei har så er det noko eg bør vurdere. Dersom kommentaren kan hjelpe meg å unngå skader er ingenting betre. Om kommentaren var feil og eg ikkje endrar noko er det ikkje skjedd noko skade. Eg vil heller få kritikk ein gong for mykje enn ein for lite. Eg ville sannsynlegvis spurt nokon eg var sikker på kunne teknikken eller filma det for å sjekka sjølv, men eg er alltid åpen for innspel.

Eg synest i alle fall det er ein veldig fin halding å ha med seg i livet. Åpen, men likevel kritisk.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Som sagt, sier ikke at det er sånn det burde være, men det er sånn det er for meg. Hadde jeg vært litt usikker på teknikken selv, hadde jeg nok gjerne tatt imot råd fra "pingler". Men siden jeg føler meg veldig sikker på at jeg gjør det riktig blir det litt annerledes.

Men har aldri opplevd at noen har sagt fra til meg og har kun fått positive tilbakemeldinger når jeg har spurt de som jeg syns det ser ut som har peiling. Så alt er kun tenkt og hadde det kommet noen utrente som jeg hadde hørt hadd god peiling hadde jeg sikkert ikke blitt sur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...