Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Det man trenger for en komplett hjemmegym er et powercage. Det koster litt (rundt 10.000) men da følger alt man trenger med. Buret, en olympisk stang og vektskiver som holder lenge for en nybegynner... :)

En benk er vel det eneste som ikke følger med i pakken som selges i Norge. Men de er ikke så altfor dyre...

Herer den billigste varianten.

Takk for link; men siden jeg skal ha apparatet i kjelleren blir det rett og slett litt snøtt under taket; så et slikt powercage er nok ikke aktuelt. Og når jeg først målte, så skjønte jeg at også multigym (som jeg har gått bort fra uansett) heller ikke ville fått plass. Jeg fant denne annonsen på finn; kunne det vært noe å startet med: Pakketilbud?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det man trenger for en komplett hjemmegym er et powercage. Det koster litt (rundt 10.000) men da følger alt man trenger med. Buret, en olympisk stang og vektskiver som holder lenge for en nybegynner... :)

En benk er vel det eneste som ikke følger med i pakken som selges i Norge. Men de er ikke så altfor dyre...

Herer den billigste varianten.

Takk for link; men siden jeg skal ha apparatet i kjelleren blir det rett og slett litt snøtt under taket; så et slikt powercage er nok ikke aktuelt. Og når jeg først målte, så skjønte jeg at også multigym (som jeg har gått bort fra uansett) heller ikke ville fått plass. Jeg fant denne annonsen på finn; kunne det vært noe å startet med: Pakketilbud?

Selv synes jeg at et skikkelig powercage er eneste veien å gå. Det vil jo kreve, som det ble nevnt tidligere i tråden, at du investerer ti lapper og noen kvadratmeter av leiligheten din. Til gjengjeld vil du få noe som varer, som du lett kan bygge ut og som er trygt å trene i, ettersom et powercage har justerbare sikringer som tar i mot stanga om du feiler på et løft (benkpress f.eks)

Den pakken du lenker til vil jo fungere til en viss grad. Du kan utføre benkpress - uten sikring, sittende skulderpress (ikke stående siden du sier at takhøyden er lav). Markløft kan du også ta, men 50kg jern blir fort lite selv for en nybegynner.

Ser også at stanga + vekter ikke følger "olympisk" standard så da vil du gjøre markløft i fra en ikke-standard høyde. Med olympiske skiver vil stangen være høyere over bakken og du vil derfor også starte løftet høyere. Jeg er ganske ny til dette selv, så jeg skal ikke uttale meg om dette er skadelig eller farlig, men det samsvarer ikke med teknikken jeg har lært. Kanskje du kan legge noe under skivene for å få stanga høyere over bakken.

Da mangler vi bare knebøy for å ha alle basene dekt, og her kan du gjøre variasjoner som er mulig å få til utenfor et knebøystativ. Da tenker jeg på variasjoner som ikke krever at du må ha stangen satt opp i et stativ før du starter løftet, eller er avhengig av sikring om du skulle feile et løft. Eksempel.

Hadde jeg vært deg ville jeg startet en annen plass. Få litt blod på tann og så kommet tilbake når du har muligheten for å gjøre investeringen. Hvorfor ikke starte med et medlemsskap hos et treningssenter? Så kan du benytte deg av instruktørers hjelp til baseløftene med rett teknikk.

Og hva med kroppsvektøvelser?

For eksempel:

http://www.simplefit.org/workout.html

Etter hvert kan du gå videre til mer avanserte program som "Convict Conditioning", "Naked Warrior" eller "Never Gymless".

Lenke til kommentar

Ja, jeg også mente det.

Har alltid heftige diskusjoner med venner som mener man må ha mange isolasjonsøvelser for å bli stor.

Har selv brukt Stronglifts og har planer om å kjøre en periode med det til høsten igjen.

Vurderer å legge inn denne øvelsen i programmet mitt:

http://www.coopersguns.com/videos/exercise-encyclopedia/lats/t-bar-row-corner/

Syntes den er herlig! Noen erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Har alltid heftige diskusjoner med venner som mener man må ha mange isolasjonsøvelser for å bli stor.

Det er iallefall feil, isolasjonsøvelser legger man inn i perioder når man vil prioritere en gruppe, man kutter også ned tilsvarende treningsmengde et annet sted.

I-øvelser er også greie på helkroppsprogram med lineær progresjon som man kjører første 1-2 årene for å bygge en grunnstyrke til 5x5 ol.

Nå må man se bort i fra proffe / de som doper seg / flex-blader.

Ikke bare har de genene og dopet iorden, men de kan trene akkuratt sånn de vil og vokse uansett pga dette.

Den øvelsen du viser til er ikke så dum, det er ikke en isolasjonsøvelse.

Den finnes i mange varianter.

http://www.youtube.com/user/BorgeMyR#p/u/22/j3C7OxMM4TY

Hvis du bare kan legge inn en øvelse i programmet uten å kutte ned på noe et annet sted så var vel ikke programmet noe tess alike vel.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kan man bygge en stor og muskuløs kropp ved bare baseøvelser som Knebøy, Benkpress og Markløft?

Tror ikke holdningen ville blitt så bra etterhvert, ville nok ha lagt til en motsatt øvelse av benkpress, som er ro-øvelser. Med tanke på skulderhelsa og sånt. Og evt lagt til nedtrekk/chins og millitærpress også.

btw: t-bar row er en bra øvelse ja :)

Lenke til kommentar

Les

Ingen vits å rette sinnet mot han karen som tilfeldigvis slo deg. Det slaget kunne du fått på uttallige andre måter og situasjonen ville vært akkurat den samme. Prøv heller å slå deg til ro med sakens tilstand og bare gjør det beste ut av det.

Er det for å ikke få vekta på brystet at du ikke kan trene benkpress, eller kan du ikke trene brystøvelser generellt sett?

Lenke til kommentar

Hvor stor forskjell er det å trene et 3-dagers program i forhold til et 4-dagers program?

Nå i sommerferien har jeg tid til å trene mye mere, og har ikke noe bedre å gjøre.

Så tror jeg begynner å trene 4 dager i uken.

Er det stor forskjell i forhold til 3 dager? Vil jeg ha bedre fremgang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...