Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det gjelder benkpress spesifikt vil jeg driste meg til å påstå noe så drøyt som at det er det styrkeløftere, ikke kroppsbyggere, som har mest kompetanse rundt.

Merk at disse skal løfte mest mulig og ikke bygge, det er to helt forskjellige måter å trene på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det er en klar korrelasjon mellom styrke og muskelvolum. Om du ikke bygger muskulatur i triceps og bryst, vil du heller ikke klare å løfte mye. Uansett, poenget her er at når det gjelder benkpressteknikk, så står jeg fast på at det er noe styrkeløftere kan bedre enn byggerne. Om man har lyst å trene for eksempel med tregere reps, et annet volum ++ blir det en annen sak. Man kan gjerne si at byggere gjerne har flere triks i ermet for å bygge brystkasse, men det betyr ikke at de sitter på fasiten på hvordan mosjonister skal benke :)

 

Dessuten er det satt opp et kunstig skille mellom byggertrening og styrkeløftrettet trening. Styrkeløftere driver mengdetrening store deler av året. Det involverer mange reps, og mange sett, og minner forbausende mye om standard kråps bygger programmer. Vi har til og med både dropp sett og supersett!

 

(I tillegg har du fordelen at de aller fleste styrkeløftprogrammer er tilpasset rene utøvere, med enkelte unntak)

 

Børge selv, trener jo etter styrkeløftprinsipper, og med gode resultater:

link

 

Andre gode eksempler er for eksempel "boring but big" templaten til 5-3-1.

 

At å ikke locke ut eller å stoppe 10 cm før brystet på noen måte skal være en optimal måte å gjennomføre denne øvelsen er feil. Enkelt og greit.

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Jeg trenger å trene mer kondisjon og utholdenhet. Så jeg har tenkt å jogge en hel masse i sommer, og sykle - selvsagt (ah, som jeg gruer meg til birken). Men jeg vet ikke, kanskje det er noen bedre måter? Det hadde ikke gjort noe om man ble slankere og fort så resultater heller. Heh. Motivasjonen til treninga er litt tosidig.

Lenke til kommentar

Knebøy, Markløft, Roing, Militærpress, Benkpress...

Dette er de mest brukte øvelsene til folk som begynner å trene, og der er drøssevis av videoer på tuben som beskriver øvelsene.

 

Søk på Rippetoe så får du de beste innførelsene :w00t:

Så det jeg trenger er en benkpress-benk og noen løse vekter; men trenger jeg et eget apparat til roing? Ser for meg at det koster mye og bare kan brukes til èn ting? :blush:

 

Og angående vekter; hva er det greit for ei utrent jente å starte opp med; hvilke vekter bør jeg ha liggende for å si det sånn..

Lenke til kommentar

Falt litt av i denne benk-diskusjonen. Hva er best av å gå helt ned til brystet med stanga, og å stoppe noen cm før? Gir det noen forskjell, eller ikke? :p

 

Tja, jeg er enig med First Best. Ser ingen grunn til å gjøre benk no mer fancy ved å stoppe før bryst og før lockout. Hvilke fordeler skulle det liksom gi? Benk skikkelig, slik alle andre gjør. Har en mistanke om at dette er noe tull Børge har kommet frem til for å ha noe nytt å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Knebøy, Markløft, Roing, Militærpress, Benkpress...

Dette er de mest brukte øvelsene til folk som begynner å trene, og der er drøssevis av videoer på tuben som beskriver øvelsene.

 

Søk på Rippetoe så får du de beste innførelsene :w00t:

Så det jeg trenger er en benkpress-benk og noen løse vekter; men trenger jeg et eget apparat til roing? Ser for meg at det koster mye og bare kan brukes til èn ting? :blush:

 

Og angående vekter; hva er det greit for ei utrent jente å starte opp med; hvilke vekter bør jeg ha liggende for å si det sånn..

Det man trenger for en komplett hjemmegym er et powercage. Det koster litt (rundt 10.000) men da følger alt man trenger med. Buret, en olympisk stang og vektskiver som holder lenge for en nybegynner... :)

En benk er vel det eneste som ikke følger med i pakken som selges i Norge. Men de er ikke så altfor dyre...

 

Herer den billigste varianten.

Lenke til kommentar

At å ikke locke ut eller å stoppe 10 cm før brystet på noen måte skal være en optimal måte å gjennomføre denne øvelsen er feil. Enkelt og greit.

I fleire øvelser meiner Børge ein bør la være å rette armen heilt ut sidan det kun er triceps som jobbar på slutten. Er ikkje litt av poenget med baseøvelser at ein trenar fleire muskelgrupper samtidig? Om ein bevisst unngår å belaste tricep og bicep på forskjellige øvelser, vil dei då få nok trening utan isolasjonsøvelser?

 

Samme sak med skulderpress. Nokon meiner ein skal rette heilt ut, andre (inkl. Børge), meiner ein bør stoppe over hovudet og brukar lite triceps.

Lenke til kommentar

At å ikke locke ut eller å stoppe 10 cm før brystet på noen måte skal være en optimal måte å gjennomføre denne øvelsen er feil. Enkelt og greit.

I fleire øvelser meiner Børge ein bør la være å rette armen heilt ut sidan det kun er triceps som jobbar på slutten. Er ikkje litt av poenget med baseøvelser at ein trenar fleire muskelgrupper samtidig? Om ein bevisst unngår å belaste tricep og bicep på forskjellige øvelser, vil dei då få nok trening utan isolasjonsøvelser?

 

Samme sak med skulderpress. Nokon meiner ein skal rette heilt ut, andre (inkl. Børge), meiner ein bør stoppe over hovudet og brukar lite triceps.

Dette blir bare synsing, men kanskje de større musklene får trent seg mer om de små musklene ikke brukes så mye, for da blir ikke de mindre musklene sliten først. Ingenting er kjedeligere enn å ikke klare å løfte mer i benken fordi triceps tar kvelden.

Endret av McBitch
Lenke til kommentar
før lockout. Hvilke fordeler skulle det liksom gi?

Sånn er det da i alle øvelser for oss som ikke må bry oss om forbundets regler.

Knebøy,nedtrekk, skulderpress over hodet, benkpress, man vil holde spennet på musklen og unngå at man "hviler på skjelettet" og lar blodet strømme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk over til skulderpress med stang i dag. Det var helt nytt for meg. Har tidligere brukt manualer eller maskin. Deilig følelse når man får det til skikkelig.

 

En ting som irriterer meg litt, er folk som står og stirrer, hvisker og småpeker. Skjønner ikke helt greia. Stortsett fjortiser som nettop har begynt, men utrolig irriterende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Jeg trener i Studentidretten, på Olympiatoppen, i klubblokalene våre i Bjølsenhallen (mest her), i kjelleren på jobben og av og til på Condis Fredensborg. Bare for å diversifisere litt :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...