Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg finner det ironisk at mange på forumet preker om hvordan man skal stoppe løftet før stanga når brystkassen når man trener benkpress fordi Børge Fagerli har sagt det, men samtidig viser null aksept for å trene knebøy over parallell dersom kroppsbygningen ikke tillater annet.

Jeg ser egentlig ikke sammenhengen. Gir knebøy over parallell noen større fordeler?

 

Og jeg sier ikke at man skal stoppe før brystkassa, men at man bør tilpasse løftestilen til din kropp. Jeg synes det er bedre råd enn at man på død og liv skal ned til kassa uansett form og fasong.

 

Og stanse noen cm over kassa gjorde hvertfall underverker for mine skulderplager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Ja, folk med suboptimal teknikk vil ofte i dyp bøy få krumning av ryggen i bunn, og få ryggen i en mer utsatt posisjon enn dersom de trener byggerbøy.

Lenke til kommentar

Tror nok de største grunnene til skulderplager kommer av dårlig oppvarming og dårlig trening av rotator cuff. Også kommer failure trening i tillegg, og benkpress med sprett, og folk som spenner opp dårlig, eller rett og slett tar stanga så fort ned at de mister spennet sitt. Eller rett og slett for mye press øvelser i forhold til ro-øvelser. Så det og stoppe stanga før den treffer brystet synes jeg er idiotisk og ser ingen poeng i det, som nevnt er nok kloss eller med flaske et bedre alternativ der.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, folk med suboptimal teknikk vil ofte i dyp bøy få krumning av ryggen i bunn, og få ryggen i en mer utsatt posisjon enn dersom de trener byggerbøy.

 

Ok, jeg skal ikke skryte på meg å være kjent med utrykkene dine. ( Googlet forresten både "subotimal teknikk" og "byggerbøy" og fikk video av deg som resultat på begge. :p )

 

Men for å oppsummere litt. Det du sier er at på knebøy så kan kvartbøy være fordelaktig, mens på benkpress skal man alltid gå helt ned til brystet? (Eller bruke kloss.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Nei, hehe, jeg er selvsagt ikke fan av byggerbøy. Jeg bare illustrerte hvordan samme argumentasjon kunne brukes i både bøy og benk. Jeg synes man i hvertfall skal bruke kloss, eller en flaske om man skal korte ned løfteveien. Å skulle ha en markert stopp i løse luften i benk er rart. Da sørger man også for å ha like lang løftevei hver gang (slik at man for eksempel ikke "kutter" ROM når det begynner å bli tungt.

 

Haha, fikk du maksløftet mitt i markløft på 95 kg fra 2009 eller noe :mrgreen: ? og mine første draktløft i bøy der jeg ikke kom til godkjent dybde?

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Poenget er at i begge tilfellene så kan begrenset bevegelsesbane være skadeforebyggende. Å ikke gå til parallell i knebøy kan være fordelaktig hvis du ikke er bygd for knebøy og dermed ikke klarer å holde spennet i korsryggen i bunn. På samme måte som at å ikke gå ned til brystet på benkpress kan være skadeforebyggende hvis skuldrene ikke tåler høy belastning i bunn. På den andre siden så kan knebøy over parallell være mer skadelig for ledd siden det tillater å bruke høyere belastninger. Igjen, på samme måte kan benkpress med stopp før bryst også være mer skadelig på grunn av unaturlig snupunkt på bevegelsen og muligens høyere belastninger. Det er ikke et fasitsvar på hva som er rett eller galt. Det handler om å tilpasse treningen til sin egen kropp.

Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Snakka med en erfaren og svær mann på studioet i dag, og han sa at det er mye bedre å trene med øvelser som knebøy, markløft, benkpress, chins osv. enn å trene mer detaljerte øvelser som Bicepsøvelser med hantler, Tricepsøvelser med nedtrekk i kabel osv.

 

Noen som vet om det stemmer? Hvis ja, hvorfor? :)

Lenke til kommentar

Stemmer det ja, man bruker F.eks flere ledd ved markløft enn biceps, så man kan trene tyngre med markløft en biceps curl da dette går på flere muskler, og dermed kan man øke mye oftere i markløft en man kan i biceps. Det krever mer energi også, og mer balanse. Finnes nok bedre forklaringer om det også.

 

men så klart noen iso-øvelser på slutten av økten funker bra også :) men så klart fokusere mest på de store øvelsene.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Jeg trenger noen råd. Jeg har tenkt å prøve ut Body for life-konseptet, og i den forbindelse vil jeg trenge et multigymapparat. Jeg er helt nybegynner og fullstendig utrent, og trenger derfor litt veiledning. Det billigste apparatet jeg kom over var dette: Exerfit 640 Multigym Men siden jeg ikke har peiling på trening veit jeg ikke om det vil dekke behovet jeg treffer på i Body for life-konseptet. Er det noen som veit om dette holder?

 

Jeg har også snust litt på dette apparatet: Weider 8920 , men pga. av prisen og det at jeg som nybegynner kanskje kan klare meg med mindre vil jeg gjerne ha andres mening om disse apparatene.

 

Noen som kan gi råd?

Lenke til kommentar

Og, for ordens skyld, alle burde spenne seg opp når de benker. Det blir liksom sett på som en sånn sær styrkeløfter-ting å gjøre, men det er absolutt den tryggeste måten å benke på mtp skader, i tillegg til at man kan løfte mer kg, så man blir sterkere ;)

Kva legg du i uttrykket "spenne seg opp"?

 

Om ikkje brystkassen er ein god måte å måle kor djupt ein går på benkpress så er vel albogen betre? Den vil være i ein gitt posisjon uavhengig av kor stor brystkasse du har. Eg har aldri tenkt på det før inntil eg såg kva Børge meinte.

 

Har andre kjende personar innanfor miljøet uttalt seg om benkpress?

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Jeg trenger noen råd. Jeg har tenkt å prøve ut Body for life-konseptet, og i den forbindelse vil jeg trenge et multigymapparat. Jeg er helt nybegynner og fullstendig utrent, og trenger derfor litt veiledning. Det billigste apparatet jeg kom over var dette: Exerfit 640 Multigym Men siden jeg ikke har peiling på trening veit jeg ikke om det vil dekke behovet jeg treffer på i Body for life-konseptet. Er det noen som veit om dette holder?

 

Jeg har også snust litt på dette apparatet: Weider 8920 , men pga. av prisen og det at jeg som nybegynner kanskje kan klare meg med mindre vil jeg gjerne ha andres mening om disse apparatene.

 

Noen som kan gi råd?

Du vil komme lengre med frivekter, det har vært skrevet endel om det nylig i denne tråden. Bla et par sider bakover så finner du.

Lenke til kommentar

Du vil komme lengre med frivekter, det har vært skrevet endel om det nylig i denne tråden. Bla et par sider bakover så finner du.

 

Takk for svar, hoppet bakover å leste litt. Men det ser ut til at utstyret det ble skrivi om der kosta ganske mye mer enn det jeg har anledning til å bruke. Det dyreste apparatet jeg linka til var i grunn i overkant... Og jeg har ikke peiling nok til å sette sammen en pakke selv. Dere som har peiling; hvilke øvelser bør jeg begynne med, hvilke øvelser er helt grunnleggende? Og er det mulig å skaffe utstyr til dette som ikke koster skjorta for en student?

 

Målet mitt er forøvrig ikke å bli stor og muskuløs; det er mer å stramme opp og å komme i grei form. Bli definert et par år fram i tid (og 20 kilo ned), men ikke mer enn det.

Lenke til kommentar

Og, for ordens skyld, alle burde spenne seg opp når de benker. Det blir liksom sett på som en sånn sær styrkeløfter-ting å gjøre, men det er absolutt den tryggeste måten å benke på mtp skader, i tillegg til at man kan løfte mer kg, så man blir sterkere ;)

Kva legg du i uttrykket "spenne seg opp"?

 

Om ikkje brystkassen er ein god måte å måle kor djupt ein går på benkpress så er vel albogen betre? Den vil være i ein gitt posisjon uavhengig av kor stor brystkasse du har. Eg har aldri tenkt på det før inntil eg såg kva Børge meinte.

 

Har andre kjende personar innanfor miljøet uttalt seg om benkpress?

RIPPETOE FFS!!!!

Lenke til kommentar

Du vil komme lengre med frivekter, det har vært skrevet endel om det nylig i denne tråden. Bla et par sider bakover så finner du.

 

Takk for svar, hoppet bakover å leste litt. Men det ser ut til at utstyret det ble skrivi om der kosta ganske mye mer enn det jeg har anledning til å bruke. Det dyreste apparatet jeg linka til var i grunn i overkant... Og jeg har ikke peiling nok til å sette sammen en pakke selv. Dere som har peiling; hvilke øvelser bør jeg begynne med, hvilke øvelser er helt grunnleggende? Og er det mulig å skaffe utstyr til dette som ikke koster skjorta for en student?

 

Målet mitt er forøvrig ikke å bli stor og muskuløs; det er mer å stramme opp og å komme i grei form. Bli definert et par år fram i tid (og 20 kilo ned), men ikke mer enn det.

Knebøy, Markløft, Roing, Militærpress, Benkpress...

Dette er de mest brukte øvelsene til folk som begynner å trene, og der er drøssevis av videoer på tuben som beskriver øvelsene.

 

Søk på Rippetoe så får du de beste innførelsene :w00t:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Kva legg du i uttrykket "spenne seg opp"?

 

Har andre kjende personar innanfor miljøet uttalt seg om benkpress?

 

Spenne seg opp:

http://www.youtube.com/watch?v=DvmI00tbGKA

 

Hva folk i "miljøet" har uttalt aner jeg ikke. Jeg sier bare at det kan være greit å ta inn over seg at det å begrense bevegelsesutslaget i en øvelse sjelden er en overlegen løsning, og at det kanskje er andre ting som er viktigere å fokusere på. Når det gjelder benkpress spesifikt vil jeg driste meg til å påstå noe så drøyt som at det er det styrkeløftere, ikke kroppsbyggere, som har mest kompetanse rundt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...