bIsk0p Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Er vi ikke enig om at auto-regulering er ganske konge? Istedenfor 8 reps, så tar du 7-9/6-12. Hvis du igjennom alle settene dine ligger under 8, går du ned neste. Ligger du over, går du opp. Easy peasy! =) Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Autoregulering er jo fint og flott, jeg trener delvis etter prinsippet allerede, men nå tenker jeg på periodisering mellom høyrep og lavrep. Så autoregulering + ikke-linær er kanskje veien å gå? Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Mulig? Egentlig det jeg spør om. Leste bare her at det var ikke-linær som ga best fremgang. edit: haha, veldig feil link. Ah, i følge det som står der så skal de visst være veldig bra, så jeg tror du forstod rett. At man periodiserer innenfor hver uke. Jeg tenkte mer på litt langvarig periodisering, beklager Lenke til kommentar
Continum Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Er vi ikke enig om at auto-regulering er ganske konge? Istedenfor 8 reps, så tar du 7-9/6-12. Hvis du igjennom alle settene dine ligger under 8, går du ned neste. Ligger du over, går du opp. Easy peasy! =) Går du da opp/ned for hver trening, hvis du ligger over/under? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det skal vel være noe slikt, jeg har iallefall pleid å trene etter det prinsippet. Hvis du har linær-fremgang, så skal du jo øke etter hver trening (though du begynner veldig lavt..) Lenke til kommentar
Continum Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg trener myo-reps base versjon, men med autoregulering. Slik så at for eksempel denne uken er jeg på uke 3 og skal ha 12-15 reps på aktiveringssettet. Så myo reps serie med +4. Men da tar jeg 4 reps serier helt til jeg ikke klarer mere/eller så dårlig teknikk at jeg burde stoppe. Bli da for eks. slik: 12+4+4+4+4+4 - dette vil da variere fra økt til økt ettersom på dagsformen. Har jeg forstått autoregulering riktig her eller missforstått helt? Om du skjønte hva jeg mente. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ved autoregulering blir dagsformen på mange måter avgjørende ja Du skal presse kroppen din og unngå å tenke på hvor mange reps du tar, men fortsette til du er tom (så fremt du ikke har altfor lave vekter og blir stående resten av kvelden..) BTW: Jeg har aldri lest noen av de forskjellige programmene som finnes, blir brukt og fungerer veldig godt. Kun personlig erfaring og min forvridde logikk jeg svarer ut i fra. Lenke til kommentar
Continum Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Vet jeg skal unngå å tenke på reps, men likevel så står jeg og sammenligner fra forrige gang osv Rart det der! Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er selvsagt viktig å følge med på fremgang, og man skal ikke helt se bort fra antall reps, men det er viktig å ikke gi opp før man skal. Jeg kjenner iallefall selv at det kan bli lett å stopp på 8, selv om jeg kanskje hadde hatt mer å gi. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Er det noen som har et excel-ark der jeg kan skrive inn hvor mange kilo og reps jeg tok på en spesiell øvelse, og så rekner excel ut hvor tungt og antall reps jeg skal ta på neste sett? Altså med autoregulering eller myo-reps. Lenke til kommentar
Continum Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det er selvsagt viktig å følge med på fremgang, og man skal ikke helt se bort fra antall reps, men det er viktig å ikke gi opp før man skal. Jeg kjenner iallefall selv at det kan bli lett å stopp på 8, selv om jeg kanskje hadde hatt mer å gi. Men trener du til utmattelse punkt på myo-reps seriene eller til når RPE 9? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Er det noen som har et excel-ark der jeg kan skrive inn hvor mange kilo og reps jeg tok på en spesiell øvelse, og så rekner excel ut hvor tungt og antall reps jeg skal ta på neste sett? Altså med autoregulering Da har du ikke skjønt poenget.. 5 Lenke til kommentar
Continum Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Autoregulering skal vel ikke ha noen faste reps til hver økt. Dette varier ut i fra dagsform. Så i steden for å tyne deg i gjennom et sett bare for å nå antall reps, så avslutter du settet og heller kommer sterkere tilbake neste økt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Er det noen som har et excel-ark der jeg kan skrive inn hvor mange kilo og reps jeg tok på en spesiell øvelse, og så rekner excel ut hvor tungt og antall reps jeg skal ta på neste sett? Altså med autoregulering Da har du ikke skjønt poenget.. Det kan godt være. Autoregulering skal vel ikke ha noen faste reps til hver økt. Dette varier ut i fra dagsform. Så i steden for å tyne deg i gjennom et sett bare for å nå antall reps, så avslutter du settet og heller kommer sterkere tilbake neste økt. Ah. Ok. Hva med myo-reps, da? Er det litt sånn der også? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Men trener du til utmattelse punkt på myo-reps seriene eller til når RPE 9? Som sagt, har ikke lest om noen treningsprogrammer. Så hvordan mye-reps er satt opp vet jeg ikke. Men slik jeg har trent, har target vært f.eks 10, også holder jeg på til jeg ikke klarer mer. Resultatet skal ikke avvike mer enn +/- 2 reps. Gjør det det, har jeg bommet stort på vekten. Lenke til kommentar
Continum Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Er det noen som har et excel-ark der jeg kan skrive inn hvor mange kilo og reps jeg tok på en spesiell øvelse, og så rekner excel ut hvor tungt og antall reps jeg skal ta på neste sett? Altså med autoregulering Da har du ikke skjønt poenget.. Det kan godt være. Autoregulering skal vel ikke ha noen faste reps til hver økt. Dette varier ut i fra dagsform. Så i steden for å tyne deg i gjennom et sett bare for å nå antall reps, så avslutter du settet og heller kommer sterkere tilbake neste økt. Ah. Ok. Hva med myo-reps, da? Er det litt sånn der også? Jeg kombinerer myo-reps og autoregulering. Altså, kjører myo-reps til jeg når 9 RPE. Som da vil varier pga dagsformen. Eksempel; på en god dag - 15+5+5+5+5+5 på en dårlig dag - 15+5+5+4 - da stopper jeg her i stedenfor å tyne meg igjenom en reps til bare for å nå 5. 1 Lenke til kommentar
Corey Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Nå har jeg trent rygg, nedre rygg og skuldrer i snart 3 mnd. Jeg savner progresjon, og lurer derfor på om jeg gjør noe feil. Min rygg/skulder trening består av dette: *SNIP* Disse øvelsene tar jeg 2 til 3 ganger i uken. Ellers tar jeg markløft 1 gang i uken hvor jeg løfter oppimot 70 kg. Jeg er sikker på at jeg greier ca.100 kg+, men jeg avventer til teknikken sitter 100%. Jeg anbefaler deg å prøve lineær eller ikke-lineær periodisering for å få litt fart på progresjonen. Les mer. Jeg er ikke så veldig god på terminologien når det kommer til trening, så jeg spør heller en gang for mye enn en gang for lite. Slik jeg forstår det skal jeg trene en periode med 3 x 15 for deretter ha en periode med 3 x 10 og en runde med 3 x 5 !? Isåfall hvor lenge er det anbefalt på hver periode? Ellers, knallbra svar LtdEdFred! Endret 30. mai 2011 av Corey Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 På lavrep perioden så øker du og tar flere sett. F.eks fem sett med fem repitisjoner. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Woho! Tynet ut en økning idag i både skulderpress og skråbenk, og for så vidt knebøy. Knall økt <3 4 Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=8A-m9W-3_9M Syke kinesere. (8år, 75kg.) Endret 30. mai 2011 av phax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå