Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hva tror dere om dette programmet her. 3 dagers program med Myoreps.

Dag 1

Knebøy - 8*3

Benkpress - Myoreps

Roing - Myoreps

Bicepscurl - Myoreps

Legger - Myoreps

Dag 2

Markløft 8*3

Skulderpress med manualer - Myoreps

Chins eller nedtrekk?

Smal benkpress - Myoreps

Mageøvelser

Dag 3

Decline Benkpress - Myoreps

Foroverbøyd roing - Myoreps

Knebøy - 8*3

Bicepscurl - Myoreps

Legger (stående)

Det er hva Børge anbefaler i Myoreps artikkelen. Men valgte å ikke ta myoreps på baseøvelsene knebøy og markløft, ettersom det kan fort bli skadelig.

Når det gjelder dag 2. Chins er jeg elendig på, klarer kanskje 4, burde jeg heller prioritere nedtrekk da, eller kjøre et eget program på chins? Vil gjerne klare å ta mere reps i chins og hang ups.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på studio i dag og forsøkte meg på knebøy. Vanskelig å få detta til uten riktig teknikk. Man skal liksom "sitte" stående med rak rygg og løfte... Det føltes hele tiden ut som jeg kom til å falle ned.

Jeg skjønner ikke bæret av hvordan man bruker 1/5 av vekt og utstyr.

Lenke til kommentar

Noe som er veldig viktig når du begynner med knebøy er å øve mye på teknikken med bare stanga. Når teknikken sitter så kan du legge på vekter og gjøre det tungt for deg selv.

Anbefaler deg også å søke på YouTube-videoer for tips til hvordan øvelsen skal utføres. Knebøy er forøvrig "squats" på engelsk (er nok lettere å finne videoer om du søker på engelsk).

Lenke til kommentar

Aldeles utsøkt montasje, fredrik. Jeg var ikke klar over at man skulle se opp når man løfter, pluss at delen med nedre korsrygg var interessant.

Takk for hjelpen.

Jeg savner fortsatt litt om bein og kneplassering. Denne squat posisjonen føltes meget unaturlig, selv uten stang eller vekter. Skulle gjerne sett litt mer forklaring rundt akkurat det, slik at jeg kan øve på riktig holdning her hjemme før jeg begir meg ut på neste treningsøkt.

Lenke til kommentar

Hvor kjøpe elektrode gel? (EN: Electrode gel)

Man bruker det på pulsklokkebeltet (de sensorene) for å redusere 'støy'.

G-Sport har det ikke, XXL har det ikke, Löplabbet har det ikke, Boots Apotek har det ikke...

Lenke til kommentar

...Jeg var ikke klar over at man skulle se opp når man løfter...

Dette er jeg uenig i. Man skal ha hodet "rett opp" i forhold til ryggsøyla. Å se opp fører til at man bøyer hodet bakover og får dårlig kraft i bunn. Fest blikket 2-3 meter forran deg, mener nå jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

G-Sport har det ikke, XXL har det ikke, Löplabbet har det ikke, Boots Apotek har det ikke...

Om det bare er for å lede elektrisitet vil jeg tro glidemiddel fra din nærmeste sparkjøp (svær flaske til 100 spenn) eller fra kondomeriet funker bra. :innocent:

Etter det jeg har skjønt er ikke Ab-doer noe vidundermaskin, men har du hatt noe resultat med det? Fikk satt på en sånn hos en kamerat på et vorsj en gang, da uten gel - skamvondt xF

Lenke til kommentar

...Jeg var ikke klar over at man skulle se opp når man løfter...

Dette er jeg uenig i. Man skal ha hodet "rett opp" i forhold til ryggsøyla. Å se opp fører til at man bøyer hodet bakover og får dårlig kraft i bunn. Fest blikket 2-3 meter forran deg, mener nå jeg.

Mark Rippetoe er også uenig i det har jeg fått med meg. Så der strides vel de lærde eller noe :p

Lenke til kommentar

Om det bare er for å lede elektrisitet vil jeg tro glidemiddel fra din nærmeste sparkjøp (svær flaske til 100 spenn) eller fra kondomeriet funker bra. :innocent:

Etter det jeg har skjønt er ikke Ab-doer noe vidundermaskin, men har du hatt noe resultat med det? Fikk satt på en sånn hos en kamerat på et vorsj en gang, da uten gel - skamvondt xF

Var vel pulsklokkebelte han skulle bruke det til og ikke tvshop aparat :p

Funker ikke litt vann?

Lenke til kommentar

Skal vel ikke trenge noe på disse pultapparatene? Jeg har to sånne greier som man griper på også tar den pulsen. Ikke noe gel eller tull heller.

Alternativt kan man telle antall hjerteslag på 6 sekunder og gange det med ti.

Hva er dealen med puls og hvorfor er det viktig å måle dette for så mange.?

Lenke til kommentar

Skal vel ikke trenge noe på disse pultapparatene? Jeg har to sånne greier som man griper på også tar den pulsen. Ikke noe gel eller tull heller.

Alternativt kan man telle antall hjerteslag på 6 sekunder og gange det med ti.

Hva er dealen med puls og hvorfor er det viktig å måle dette for så mange.?

Tell heller i 10 sekunder og gang det med 6. Mer nøyaktig. Aller helst bør en jo telle over flere minutter, så dividere, men.

Det er en kvantitativ måte å "måle utholdenheten" din på.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer på..

For å gjøre det lett, har jeg brukt 10 kg til å regne med.

Når jeg tar tricepspress, så sliter jeg veldig på 3. sett.

Jeg tar settene sånn:

Eksempel:

10 kg 8 reps

10 kg 6 reps

5 kg 6 reps

Jeg skjønner det ikke. På første sett klarer jeg akkurat såvidt å ta f.eks 10 kg, på andre sett klarer jeg bare å ta 10 kg med 6 reps, og så klarer jeg ikke mer enn 5 kg på 6 reps.

Hvorfor faller jeg så langt? Jeg skjønner det ikke! Har ikke sjans om å ta flere kontrollerte skikkelige reps.

Hva gjør jeg feil? Skal første settet være ganske lett? Skal jeg gå ned på vektene? Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...