Hugol Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 JA! Rett og slett... Dette er vel ikke riktig? Jeg har alltid trodd at jo høyere pulsen din er jo mer forbrenner du (altså løping forbrenner mer en å gå ettersom du har høyere puls) ? Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Er ikke sikker på dette, men tror man forbrenner like mye på å gå 1000 meter sakte som å gå 1000 meter raskt. Men jogging er en annen bevegelse og kan derfor ikke sammenlignes på samme måte. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Jeg bytter på mellom chin-up grep og pull-up grep på nedtrekken. Burde jeg bytte på dette mellom hver trening eller hver uke? Trener 3 ganger i uken. Hvor mange ganger har du spurt om dette nå? Du gjør som du vil. Selv kjører jeg bred pullup hver gang. Variasjon er viktig, men trenger ikke overdrive. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 JA! Rett og slett... Jeg vil tro du bruker mer, men er ikke sikker på at det et veldig utslagsgivende. Feks jogging vil kreve en del mer energi på å transportere varme ut av kroppen. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Tilbakelagt distanse uansett transportform kan ses på som vei x arbeide og kroppen bruker like mye energi på å gå som på å jogge en distanse, det er bare forskjeller i hvordan man nyttegjør tilgjengelig energi... Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Dette er vel ikke riktig? Jeg har alltid trodd at jo høyere pulsen din er jo mer forbrenner du (altså løping forbrenner mer en å gå ettersom du har høyere puls) ? Du har høyere puls når du løper ja men du vil også komme fortere frem. Å gå 5000 meter vil jo naturligvis ta mye lengre tid enn å løpe 5000 meter. Derfor er vel tanken at det i teorien skal bli ganske likt resultatmessig. Om det er 1:1 forhold aner jeg ikke. Hvis jeg skal velge vil jeg foretrekke å løpe. Så kan man bruke resten av tida si på noe mer fornuftig. Endret 11. mai 2011 av phax Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Tilbakelagt distanse uansett transportform kan ses på som vei x arbeide og kroppen bruker like mye energi på å gå som på å jogge en distanse, det er bare forskjeller i hvordan man nyttegjør tilgjengelig energi... Når du jogger beveger du deg også i vertikal retning. Derfor kan ikke gåing og jogging sammenlignes. Med mindre man hopper opp for hvert skritt vil ikke forskjellen være så stor, men og si at det er helt likt er feil. 1 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Hemoglobin-nivå på 151, blodtrykk 105/78, hvilepuls 55 og blodsukker på 5.1 etter å ha drukket sjokolademelk Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 11. mai 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Hvordan måler du Hemoglobin, blodtrykk og blodsukker? Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Blodsukker og hemoglobin målte vi med noen instrumenter på skolen, som er de samme som brukes i lab og på helsestasjoner. Det er en liten maskin man dytter inn et lite eksemplar av sitt blod i. Blodtrykk og puls målte vi med et armbånd. Endret 11. mai 2011 av Sebbe Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Endring: Meh. Glem det. Tenkte på noe annet. Endret 11. mai 2011 av wingeer Lenke til kommentar
storken Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Tilbakelagt distanse uansett transportform kan ses på som vei x arbeide og kroppen bruker like mye energi på å gå som på å jogge en distanse, det er bare forskjeller i hvordan man nyttegjør tilgjengelig energi... Når du jogger beveger du deg også i vertikal retning. Derfor kan ikke gåing og jogging sammenlignes. Med mindre man hopper opp for hvert skritt vil ikke forskjellen være så stor, men og si at det er helt likt er feil. Du lagrer vertikal energi i achilles-sena. Mennesket er med sine to bein alene om å ha omtrentlig like bra løpeøkonimi som gåøkonomi Selv om utførelsen ikke er lik, er energi forbrukt sammenlignbar 2 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Se det på en annen måte, gå 500kcal eller løpe 500 kcal, eneste man har spart er tiden. Lenke til kommentar
Brad Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Har endelig fått faren min til å begynne å trene! Har fått i oppdrag om å lage et treningsprogram for han, og tenkte jeg skulle høre litt med dere. Han er overvektig, "stor ølmage" og vil gå ned i vekt. Han kan løpe, men liker best å sykle. Jeg har sagt at han skal trene 3-4 ganger i uken og endre litt på kostholdet. Tenkte kanskje det ikke er vits å endre veldig mye på kostholdet, ettersom han vanligvis ikke trener, men begynner å trene 3-4 ganger i uken nå. Hvordan skal jeg sette opp programmet? Mitt forslag: Mandag: Rolig sykling 2 mil. Onsdag: Jogge 5 km. 3x10 pushups og 3x20 situps etter jogginga. Fredag: Sykling 1 mil i høyt tempo. Lørdager eller Søndager tar vi oss stadig vekk en fisketur hvor vi går mye i fjellet. Ser dette bra ut? Noe jeg burde legge til? Vil han ha noe særlig fremgang? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Hvorvidt han bør endre på kostholdet avhenger jo av hva han trøkker i seg da. Hjelper ikke å forbrenne 500kcal på trening om han går 600 i overskudd hver dag. Ølmagen er vel resultatet av høyere inntak enn forbruk antar jeg. Endret 11. mai 2011 av Fredrik Lenke til kommentar
joakimz Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) hvorfor bare sit-ups og push ups? skal man trene styrke trener man hele kroppen ikke bare noen muskler. Dessuten gir sit-ups dårlig mage aktivering og belaster mye på ryggsøylen 1 sit-ups belaster ca like mye som 60kg i markløft, kjernemusklaturen ønsker stablitet ikke mobilitet så til mage - planken, pallof press, ab wheel. hvordan man burde sette opp kondisjons greia vil ikke jeg si noe på. Endret 11. mai 2011 av joakimz Lenke til kommentar
Brad Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Han skal ikke trene noe særlig styrke, men tenkte kanskje pushups og situps hjalp på forbrenninga, men kanskje jeg har feil her? Men skal bytte ut situps med planke. Tar selv ikke noe særlig med situps, men masse planke. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Styrketrening vil jo hjelpe mye på forbrenninga det og, i tillegg til at økt muskelmasse vil øke forbrenninga hans i utgangspunktet. Ville i hvert fall vurdert å få ham inn på noe mer styrketrening. En eller annen form for nybegynnerprogram med grunnøvelser. Knebøy må jo være optimalt for en voksen mann å tenke på, sånn når man ser på statistikker over folk med ryggproblemer. Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Mitt tips ville være å fokusere mest på kostholdet. Han vil jo ned i vekt så det er det som vil avgjøre. Far min var i samme situasjon for et år siden. Meldte seg inn i vektklubben til vg.no og tok av seg 15kg på 3-4 mnd. Trente da 1-2 ganger i uka. Han sa etterpå at han var overrasket over hvor enkelt det var og hvor lite det var som skulle til. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 11. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2011 Kosthold er det viktigste. Hvis han er overvektig ville jeg anbefalt sykling fremfor jogging, da jogging med mye ekstra å dra på kan være slitsomt for leddene. Litt styrke er også snadder og snask. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå