Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Samme som deg Doofen. Hender jeg kanskje gidder å kjøpe meg en liten sjokolade når jeg skal på kino eller noe. Men ellers kjøper jeg ikke noe særlig snope el. Når jeg er hjemme så får jeg somregel alt slengt i fleisen på lørdag og fredag (potetgull, vin og kjeks med ost, lakris, sjokolade ... ) så da tar jeg litt i stedet for mye og tenker ikke så veldig over det.

Har ikke ett direkte behov for søtsaker om ikke sjansen er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv hatt et ekstremt søtsug i det siste, utrolig plagsomt da dette ikke har vært noe problem i det hele tatt de siste 2-3 årene.

Men over til "tema", så ser jeg også mer på gjennomsnittet enn vært måltid. Sjokolade, chips og snop har ikke vært av noe særlig interesse for meg, så det har ikke vært noe problem. Men er jeg på vors så spiser jeg chips hvis den er god :) Fast food blir det ikke mye av, men det hender.

Lenke til kommentar

Veldig praktisk for meg er at jeg har vært blakk og ikke hatt råd til utskeielser de siste månedene. Så det har blitt til at jeg har levd på kyllingfileter, karbonadedeig, kyllingkjøttdeig osv, og laget middager ut i fra det. Kjøpt større mengder av de to første i Sverige, så sparer jo litt på det når man først er innom :p

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Regnet ut kcal, proteiner osv.? :)

Hehe, nei. Orker ikke det.

Mener forresten å ha lest at det er uheldig å spise mer enn et visst antall gram proteiner per kg kroppsmasse (4?) da dette kan ha reverserende effekt. Jeg som bare veier i underkant av 70, fikk vel kanskje en uheldig overdose av proteiner da :dontgetit:

Lenke til kommentar

Regnet ut kcal, proteiner osv.? :)

Hehe, nei. Orker ikke det.

Mener forresten å ha lest at det er uheldig å spise mer enn et visst antall gram proteiner per kg kroppsmasse (4?) da dette kan ha reverserende effekt. Jeg som bare veier i underkant av 70, fikk vel kanskje en uheldig overdose av proteiner da :dontgetit:

Lol, nei. Dukien hinta til det, men han har ingenting å backe det opp med - bare tøv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Lol, nei. Dukien hinta til det, men han har ingenting å backe det opp med - bare tøv.

Åja, bra :D

Det hadde vært ganske kjipt å spise for mye proteiner...

Lenke til kommentar

Skal godt gjøres å spise mer enn 4g pr kg uten å gå veldig hardt inn for det. Så tror nok de fleste her er trygg. ;)

Så gjennom So You Think You Can Squat videoene på youtube idag, veldig bra teknikkterping. (Takk til fredrik som tipsa meg!) Fikk rettet opp et par ting i teknikken min som jeg aldri har tenkt over før og merka at jeg klarte løfte både mer vekt og mer kontrollert.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Var vel egentlig en av de andre her som tipsa meg om det, dvs, tipsa en annen i en annen tråd om det :p

Men ja, geniale videoer. Gikk opp i vekt jeg løfter i settene med det selv, og fikk mye å tenke på. Så skal jobbe litt mer med finpussing av teknikk, så ser jeg hvordan det går.

Lenke til kommentar

I kursbøkene mine stod det at for folk som trener vanlig, dvs. de fleste av oss, så ville det være nok med 0,8-1,2 gram pr kg kroppsvekt. Men jeg føler jeg blir helt surrete av alle tallene. Har dog bestemt meg for å tro at for "vanlige" folk så trenger man hvertfall ikke 2,5 og å sippe proteinshaker :hmm:

Lenke til kommentar

I kursbøkene mine stod det at for folk som trener vanlig, dvs. de fleste av oss, så ville det være nok med 0,8-1,2 gram pr kg kroppsvekt. Men jeg føler jeg blir helt surrete av alle tallene. Har dog bestemt meg for å tro at for "vanlige" folk så trenger man hvertfall ikke 2,5 og å sippe proteinshaker :hmm:

Av det jeg har sett av litteratur er det noe det samme, men da opptil 1,6g pr kg kroppsvekt. Men, høyere proteininntak enn dette er igjen koblet med høyere muskelmasse og lavere fettprosent - så å ha en proteinrik kost er empirisk (altså, studier som kan være unøyaktige) overlegent en normal kost. Jeg tror det kommer mye av at det er lettere å pakke i seg 2500 kcal 100prot, enn det er å pakke i seg 2500 kcal 200 prot.

Jeg tror ungdommer i vekst klarer å øke mer i muskelmasse enn hvermannsen, så det bør også tas med i regnestykket.

Uansett; som du sier: proteinshakes gjør på ingen måte et godt kosthold.

Lenke til kommentar

Etter egne erfaringer så trengte jeg før ca. 120 gram proteiner om dagen. Det er ikke så mye om man tenker seg litt om...

Lurer på om det er en del skjult markedsføring som ligger til grunn for de mengdene som anbefales?

Den er ikke så skjult :p

Men, vil ikke helt avskrive høyt proteininntak. Husk at bein er 50% protein, sener er protein, musker er protein, protein gjør deg mett og stimulerer i større grad enn fett leptin.

Selv havner jeg på 150g høyvverdig protein så godt som hver dag, dette er da gjennom vanlig (eller, egentlig ikke. Lite brødmat, for det meste animalske matkilder) kost hovedsakelig - skal jeg innta mindre må jeg aktivt gå inn for det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

2-2,5 g/kg KV eller 3-4g/kg KV om du er på deff.

Ser du skriver man trenger mer proteiner om man er på deff.

Hypotetisk sett: Man er på bulk og får i seg 5g/kg KV. Vil dette spille negativt inn på bulken, eller vil det ikke ha noe å si om du får "for" mye proteiner?

Lenke til kommentar

Det vil nok ikke virke negativt inn, men det er komplett bortkasta og det tar kanskje plass for andre næringsstoffer. Om det er farlig på noen som helst måte tror jeg ikke, men som sagt vil du ikke få noe ekstra ut av det.

Proteiner har en termisk effekt på 25 %, så dersom en person på 70 kg får i seg 5g/KV vil det tilsvare bare tilsvare 1050 kcal, noe som egentlig ville vært 1400 kcal. Dvs 350 kcal bortkasta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...