Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hei kjære forum folk!

 

Jeg har i flere år drevet med forskjellige sporter, å prøvd å finne den perfekte for meg. Jeg har egentlig aldri funnet meg til rette i noen sport, men fotball var vel den sporten jeg var mest tilfredstilt med. Nå tenker jeg å prøve ut klatring. Jeg synes det høres ut som morsom aktivitet å drive med og det høres ut som om det passer meg. Hvis vi ser bort i fra dette, så holder jeg på med RYP-programmet på fritiden. Altså 3 ganger i uken. Om jeg begynner på klattring innebærer det altså at jeg trener 5 ganger i uken (inkludert RYP øktene) er det på noen vis farlig å ha så mange økter på én uke?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klatret noen ganger for noen uker siden, og kunne gjerne tenkt meg å drive mer med det. Er utrolig gøy.

 

Det jeg merket var at jeg ble ganske sliten i hendene i forhold til armene. Og etter 4 timer med klatring var det at jeg ikke orket å holde rundt ting lenger det som gjorde at jeg ga opp, ikke at jeg ikke orket å trekke meg opp.

 

Det er ikke på noe vis farlig med så mange økter. Men du kan jo prøve å legge RYP-øktene slik at de kommer dagene etter klatring, og ikke dagen før eller samme dag. Så har du i hvert fall masse "juice" i kroppen. Om du føler det er for tungt er det ikke verre enn å droppe en dag RYP i uka og se om det gjør det bedre. :)

Lenke til kommentar

Hei kjære forum folk!

 

Jeg har i flere år drevet med forskjellige sporter, å prøvd å finne den perfekte for meg. Jeg har egentlig aldri funnet meg til rette i noen sport, men fotball var vel den sporten jeg var mest tilfredstilt med. Nå tenker jeg å prøve ut klatring. Jeg synes det høres ut som morsom aktivitet å drive med og det høres ut som om det passer meg. Hvis vi ser bort i fra dette, så holder jeg på med RYP-programmet på fritiden. Altså 3 ganger i uken. Om jeg begynner på klattring innebærer det altså at jeg trener 5 ganger i uken (inkludert RYP øktene) er det på noen vis farlig å ha så mange økter på én uke?

 

Takk for svar :)

 

Omtrent alt som du gjør i klatring er i sammarbeid med nervessystemet. Du kjører nervesystemet ditt så vanvittig mye siden mange bevegelser er krevende for kroppen f.eks. å holde alt du har med venstrehånd, smyge høyrehånd opp til et nytt tak, ha veldig mye press på venstre og bare litt på høyre bein. Du vil oppnå en god fingerstyrke i starten, men etterhvert så bruker du kun nervessystemet. Det jeg vil fram til er at, det går fint å kjøre klatring sammen med ryp, siden klatring går mest på nervesystemt og du river da ikke opp musklene. Bare pass på å varm opp skuldre og armene, så du ikke sitter igjen med betennelser i albuer o.l.

 

Det som er fint med klatring er at du kan hoppe over en økt uten at det har så mye å si for prestasjonen din, det tar lengere tid for nervesystemet å restituere seg enn det tar for musklene. Men her så blir alle bevegelsene du gjør lagret i nervesystemet og dem kommer tilbake igjen etter et par økter, om du har f.eks. 4 mnd pause fra klatring

Endret av Sno
Lenke til kommentar

Vurderer å droppe bicepscurl fremover og heller fokusere på chins. Men hvordan bør progresjonen være? Chins er ikke min sterkeste øvelse, tar mellom 7-8 repetisjoner med håndflatene vendt mot meg og ennå færre med håndflatene vendt fra meg (disse kalles vel pullups(?)).

Lenke til kommentar

Vil det være rart å kalle periodisk faste (PF) for regelmessig faste (RE)?

 

"Intermittent fasting" oversetter jeg heller til sistnevnte. Regelmessig er noe du gjør "hver dag". Periodisk er noe som oscillerer, altså: på-av (om man skal tenke matematisk på det). Begge passer, PF er utbredt - kanskje dumt å innføre et nytt begrep...

Lenke til kommentar

Vil det være rart å kalle periodisk faste (PF) for regelmessig faste (RE)?

 

"Intermittent fasting" oversetter jeg heller til sistnevnte. Regelmessig er noe du gjør "hver dag". Periodisk er noe som oscillerer, altså: på-av (om man skal tenke matematisk på det). Begge passer, PF er utbredt - kanskje dumt å innføre et nytt begrep...

 

Hvis du vil at folk skal finne siden din så vil jeg i hvertfall ha med ordet "periodisk faste" et sted på siden.

Lenke til kommentar

Vil det være rart å kalle periodisk faste (PF) for regelmessig faste (RE)?

 

"Intermittent fasting" oversetter jeg heller til sistnevnte. Regelmessig er noe du gjør "hver dag". Periodisk er noe som oscillerer, altså: på-av (om man skal tenke matematisk på det). Begge passer, PF er utbredt - kanskje dumt å innføre et nytt begrep...

 

Hvis du vil at folk skal finne siden din så vil jeg i hvertfall ha med ordet "periodisk faste" et sted på siden.

Sant nok. PF er veletablert, gir mening og klinger bra nok. Blir bare forvirrende å finne opp noe nytt.

 

Wordpress er overraskende lett å sette seg inn i. Planlegger å legge ned mer tid i siden når eksamenstiden er over, men starter på litt småartikler i pausene mellom studiene.

 

 

 

Lenke til kommentar

Vil det være rart å kalle periodisk faste (PF) for regelmessig faste (RE)?

 

"Intermittent fasting" oversetter jeg heller til sistnevnte. Regelmessig er noe du gjør "hver dag". Periodisk er noe som oscillerer, altså: på-av (om man skal tenke matematisk på det). Begge passer, PF er utbredt - kanskje dumt å innføre et nytt begrep...

 

Bruk periodisk faste, det stemmer best slik jeg ser på "religionen" i og med at du faster i satte perioder per døgn.

Lenke til kommentar

Vil det være rart å kalle periodisk faste (PF) for regelmessig faste (RE)?

 

"Intermittent fasting" oversetter jeg heller til sistnevnte. Regelmessig er noe du gjør "hver dag". Periodisk er noe som oscillerer, altså: på-av (om man skal tenke matematisk på det). Begge passer, PF er utbredt - kanskje dumt å innføre et nytt begrep...

 

Hvis du vil at folk skal finne siden din så vil jeg i hvertfall ha med ordet "periodisk faste" et sted på siden.

Sant nok. PF er veletablert, gir mening og klinger bra nok. Blir bare forvirrende å finne opp noe nytt.

 

Wordpress er overraskende lett å sette seg inn i. Planlegger å legge ned mer tid i siden når eksamenstiden er over, men starter på litt småartikler i pausene mellom studiene.

 

Enda en treningsblogg??? -.-

 

 

Har lyst til å begynne på noe i tilegg til styrketreningen etterhvert. Kickboxing er noe som jeg vurderer. Andre alternativereller tips?

Lenke til kommentar

Vil det være rart å kalle periodisk faste (PF) for regelmessig faste (RE)?

"Intermittent fasting" oversetter jeg heller til sistnevnte. Regelmessig er noe du gjør "hver dag". Periodisk er noe som oscillerer, altså: på-av (om man skal tenke matematisk på det). Begge passer, PF er utbredt - kanskje dumt å innføre et nytt begrep...

Bruk periodisk faste, det stemmer best slik jeg ser på "religionen" i og med at du faster i satte perioder per døgn.

Enig, ville gått for Periodisk Faste selv.

Lenke til kommentar

Info fra biologene på jobb. Selolje kan ta seg en bolle, fosforlipider er visstnok "the shit".

Vanskelig å få tak i siden det ikke er noe som selges til vanlige forbrukere (kun i bedriftsmarkedet).

 

Dyrt er det og, 1800 kroner for 900 gram frossen vare :p

 

Menne... Hehey... :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...