Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Noen fler som får kviser av kreatin? I ansiktet?

Har brukt kreatin i lengre perioder, men sluttet et par måneder, ca feb+mars.

Begynte igjen nå for ca 3 uker siden og merker at jeg har fått flere kviser i panne. Kan selvsagt være helt tilfeldig, men må sjekke om fler har samme "symptom".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kaloriunderskudd +løping + styrke > kaloriunderskudd + styrke :)

Men det er slik jeg liker å trene. Hvis du liker å ta deg en løpetur i finværet, så er det et fantastisk supliment som kardiotrening i tillegg til styrketreningen din og selvsagt kosthold og kaloriunderskuddet (som er helt klart det viktigste for vektnedgang).

For vektnedgang, uenig.

Løping belaster nervesystemet i like stor grad som styrketrening. Har du 3 styrkeøkter i uka allerede vil kondisjonstrening oppå dette igjen føre til at nervesystemet ditt aldri er helt 100% til styrkeøktene. For massebevaring er det viktig at musklene får maksimal aktivering, noe som igjen avhenger av nervesystemet.

Styrkeøkning/muskelmasseøkning på et kaloriunderskudd kan du se langt etter med kondisjonstrening. Selv mener jeg dette er grunnen til at noen opplever styrkeøkning under kaloriunderskudd, mens andre ikke. Folk undervurderer hvile, kjører på for hardt og resultatet blir suboptimalt.

Gåing er noe annet igjen, dette belaster ikke nervesystemet (i nevneverdig grad). Går tur med bikkja på hviledager jeg for å brenne 3-500 ekstra kalorier.

Min mening er rimelig radikal, og vi har flere ganger diskutert dette i denne tråden - vurderer å opprette en egen tråd, så kan vi kondensere diskusjonen ned i noe lettere tilgjengelig der. Temaet kommer opp med jevne mellomrom, og det tar på å skrive det samme om og om igjen.

Gåing + styrketrening + kaloriunderskudd = optimalt.

Lenke til kommentar

Noen fler som får kviser av kreatin? I ansiktet?

Har brukt kreatin i lengre perioder, men sluttet et par måneder, ca feb+mars.

Begynte igjen nå for ca 3 uker siden og merker at jeg har fått flere kviser i panne. Kan selvsagt være helt tilfeldig, men må sjekke om fler har samme "symptom".

Correlation does not imply causation

Opplever det selv, økning i anabole hormoner fører til at huden kommer i ubalanse. Epiduo fungerte veldig bra til meg, men du må ha resept. Utover det; kutt ut ansiktskremer, vask ansiktet med såpe, ikke "gnikk" med håndduk.

Altså, det er ikke kreatinen sin skyld.

Edit: rettet opp en tvilsom setning..

Endret av storken
Lenke til kommentar

Jeg begynte forrige uke på Tetracyclin og Epiduo. Kremer virker meget bra så langt! Mens pillene er mer langsiktig.

Verste er nok at tetracyclin bestemmer veldig når og hva man kan spise. Kan f. eks. ikke blandes med melkeprodukter i magen innenfor et intervall.

Men med kviser er jeg skeptisk til å begynne på kreatin selv, da jeg har lest det flere plasser.

Lenke til kommentar

kaloriunderskudd +løping + styrke > kaloriunderskudd + styrke :)

Men det er slik jeg liker å trene. Hvis du liker å ta deg en løpetur i finværet, så er det et fantastisk supliment som kardiotrening i tillegg til styrketreningen din og selvsagt kosthold og kaloriunderskuddet (som er helt klart det viktigste for vektnedgang).

For vektnedgang, uenig.

Løping belaster nervesystemet i like stor grad som styrketrening. Har du 3 styrkeøkter i uka allerede vil kondisjonstrening oppå dette igjen føre til at nervesystemet ditt aldri er helt 100% til styrkeøktene. For massebevaring er det viktig at musklene får maksimal aktivering, noe som igjen avhenger av nervesystemet.

Styrkeøkning/muskelmasseøkning på et kaloriunderskudd kan du se langt etter med kondisjonstrening. Selv mener jeg dette er grunnen til at noen opplever styrkeøkning under kaloriunderskudd, mens andre ikke. Folk undervurderer hvile, kjører på for hardt og resultatet blir suboptimalt.

Gåing er noe annet igjen, dette belaster ikke nervesystemet (i nevneverdig grad). Går tur med bikkja på hviledager jeg for å brenne 3-500 ekstra kalorier.

Min mening er rimelig radikal, og vi har flere ganger diskutert dette i denne tråden - vurderer å opprette en egen tråd, så kan vi kondensere diskusjonen ned i noe lettere tilgjengelig der. Temaet kommer opp med jevne mellomrom, og det tar på å skrive det samme om og om igjen.

Gåing + styrketrening + kaloriunderskudd = optimalt.

Er for at du oppretter en egen diskusjonstråd for dette!

Hva gjør man for å øke i muskelmasse samtidig å gå ned i fettprosent?

Har skjønt såpass, at man har kalorioverskudd på treningsdagene og underskudd på hviledagene.

Kan noen av dere som har bra resultat med dette forklare mere? Kanskje, evt. i en egen diskusjonstråd.

Lenke til kommentar

Opplever det selv, økning i anabole hormoner fører til at huden kommer i ubalanse. Epiduo fungerte veldig bra til meg, men du må ha resept. Utover det, kutt ut ansiktskremer og vask med såpe, ikke "gnikk" med håndduk.

Vask med såpe? Det er det dummeste du kan gjøre. Bruk en face wash på våt hud, deretter benzoyl peroxide på tørr hud og til slutt en sensitiv fuktighetskrem på tørr hud. Unngå scrubs og som du sier å gnikke med håndduk. Unngå også å ta deg selv i ansiktet og å hvile ansiktet i hånda. Les mer på acne.org

Lenke til kommentar

Opplever det selv, økning i anabole hormoner fører til at huden kommer i ubalanse. Epiduo fungerte veldig bra til meg, men du må ha resept. Utover det, kutt ut ansiktskremer og vask med såpe, ikke "gnikk" med håndduk.

Vask med såpe? Det er det dummeste du kan gjøre. Bruk en face wash på våt hud, deretter benzoyl peroxide på tørr hud og til slutt en sensitiv fuktighetskrem på tørr hud. Unngå scrubs og som du sier å gnikke med håndduk. Unngå også å ta deg selv i ansiktet og å hvile ansiktet i hånda. Les mer på acne.org

Vel, som jeg skjønner det kan dette være varierende resultater fra person til person - så jeg skal ikke være for påståelig her. Det bør vel strengt tatt heller ikke du være.

Epiduo er en kombinasjon av benzoyl peroxide og adapalene. Adapalene var definitivt utslagsgivende til meg, siden jeg har prøvd basiron tidligere. Adapalene har oppbyggende egenskaper i huden mens benzoyl peroxide dreper bakterier, sammen = dynamitt :p

Såpe og vann ble jeg anbefalt av legen, for øvrig.

Edit: åpenrom.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Slenger meg på i denne tråden jeg. :)

Hadde planer om å gå ned fra 107 til så lite som mulig. Fikk gjort om kostholdet o.l og de 4 siste ukene har jeg gått ned 1 kilo i uka, så jeg veier 103 nå.

Kjenner motivasjonen slår inn litt ekstra når det går riktig vei. :tease:

Ser den.

Om du ser i treningsloggen min har eg gått ned frå 118kg til 92,5kg som eg veg i dag det seiste året. Bare hugs at det er fort å stoppe opp litt, før man begynne å rase vidare nedover igjen, så ikkje mist motet om du møter "veggen" for ein kort periode.

Lenke til kommentar

Slik jeg leste det var det "kutt ut ansiktskremer og kutt ut vask med såpe".

Uansett, såpe er fy-fy.

Aiai xD

Jaja, jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at såpe er så ille - ut i fra egne erfaringer. Spør deg selv om dette: Om du bruker såpe på resten av hele kroppen, hvorfor ikke i ansiktet? Skiller huden i ansiktet seg fra resten av kroppen?

Er på god vei inn i stråmannterritorie nå, så jeg kliner til med en til: Siden ansiktet ditt har så sensitiv hud må du ha face wash til xx kr og en ansiktskrem til xxx kr. Kan det ha noen sammenheng at de som selger deg disse produktene er de som står hardest på disse rådene? Trenger jeg nevne at dette er samme folka som selger kremer mot cellulitter?

Kritisk tenkning, folkens. Akkurat samme som 6 måltid pr dag for å øke forbrenningen =/

(Nei, dette er ikke ment mot deg mats ;) )

Lenke til kommentar

Hehe, den er grei. :)

Jeg går ikke på dyre ansiktskremer eller såper som lover ditt og datt, så jeg er nok ikke bitt av noe markedsføring. Eneste jeg har i ansiktet er kremer jeg har fått av leger, + en liten stund på Basiron fra apoteket.

Det som skiller ansiktet (og ryggen min) fra resten av kroppen er at de har kviser, for å svare på spørsmålet. ;) Min erfaring er at om jeg bruker såpe, og dermed fjerner fettlaget i huden og få tørr hud en liten stund, "hevner" huden seg på meg ved å overprodusere talg/fett og problemet blir verre. Altså bra en liten stund, før det blir verre.

Så, det er min erfaring. For noen år siden var jeg veldig på å konstant vaske ansiktet, da det var fettete. Det ble selvforsterkende, og når jeg sluttet bedret det seg veldig ang. det å "glinse i panna". :)

Lenke til kommentar

Som sagt, markløft trenger ikke mer pause enn andre øvelser (sett bort fra iso da..). Hvor tungt du trener avgjør hvor lang pause du trenger, dette gjelder alle øvelser som involverer mer enn 2 muskler.

Regelen er hver muskel trenes maksimalt annen hver dag.

Meh jeg klarer ikke holde meg, dette er så feil som det kan få blitt. Markløft tar mer på kroppen enn noen annen øvelse, ville egentlig aldri anbefalt mer enn 1 markløft dag pr 5 dag elns, om du ikke er i begynner fasen, da det er teknikken som må kjøres inn, altså alt under typ 60kg.

Lenke til kommentar

Som sagt, markløft trenger ikke mer pause enn andre øvelser (sett bort fra iso da..). Hvor tungt du trener avgjør hvor lang pause du trenger, dette gjelder alle øvelser som involverer mer enn 2 muskler.

Regelen er hver muskel trenes maksimalt annen hver dag.

Meh jeg klarer ikke holde meg, dette er så feil som det kan få blitt. Markløft tar mer på kroppen enn noen annen øvelse, ville egentlig aldri anbefalt mer enn 1 markløft dag pr 5 dag elns, om du ikke er i begynner fasen, da det er teknikken som må kjøres inn, altså alt under typ 60kg.

Det må du gjerne utdype. Markløft er en øvelse på lik linje med knebøy, den involverer bare flere muskler. Ikke dra slutninger ut fra 5x5 programmet nå. Det er en grunn til at det heter Starting Strenght.

Markløft + benkpress, der har du et treningsprogram som treffer omtrentlig hele kroppen.

Lenke til kommentar

Angående veksling mellom bredt/smalt grep på øvelser som nedtrekk og roing. Burde jeg veksle for dette hver trening eller hver uke?

Noen som har noe hensiktmessig og komme med her? Skal trene igjen imorgen, så hadde vært kjekt med svar!

Lenke til kommentar

Okei, for jeg tenkte kanskje at hvis jeg varier for ofte så blir det for lite belastning, men dette er kanskje feil? Så da trodde jeg at det ble mest effektivt og foreksempel trene bredt grep en uke og smalt neste. Men dette har kanskje ikke noe å si, så lenge muskelene får den restituasjonen de trenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...