Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei :)

Tenkte å begynne å trene styrke hjemme. Spiller(trener) til vanling handball 2-3 ganger i uka, men er interessert i få litt muskler, spesiellt i beina.

Tenker da på hjemmetrening, da jeg er for ung(15) til å bruke teningstudioet vårt :(

 

Noen som vet om noen dvd-er eller øvelser som er bra? :D

 

Svar mottas med takk!

Jeg anbefaler deg å se gjennom filmene til Scooby, her:

http://www.youtube.com/user/scooby1961?blend=1&ob=4

 

Da vil du garantert finne noen gode øvelser du kan gjøre hjemme!

Lenke til kommentar

I want to look like that guy, var rett og slett imponerande!

 

 

Det er den, men ikke ta ti ldeg noe av det som kom frem i filmen... De gjør alt feil...

 

Det er en grunn til at han har vondt i hodet, er slapp og må sove midt på dagen...

Som Doofen sier, definitivt en syk innsatsvilje på filmskaperen - men det er også et prakteksempel på hvordan man ikke deffer. Han kutter mer og mer i kalorier, jo lavere i fettprosent han kommer - skal gjøres motsatt.

 

 

Lenke til kommentar

Som Doofen sier, definitivt en syk innsatsvilje på filmskaperen - men det er også et prakteksempel på hvordan man ikke deffer. Han kutter mer og mer i kalorier, jo lavere i fettprosent han kommer - skal gjøres motsatt.

Det er på mange måter naturlig å senke kalorier jo lengre man kommer i deffen. Shelby Starnes har skrevet noe av dette. Jeg mener han forklarte det med at man helt instinktivt for lavere aktivitetsnivå jo lengre man er på underskudd, og dermed forbrenner mindre.

 

Men ja, jeg ser absolutt hvorfor man ikke skal pushe kaloriene lavere og lavere ned :)

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

I filmen gjør de det for å kontre leptinresesjon... (hormonet som direkte regulerer fett tillatt til forbrenning)

Det er ikke slik man gjør det lengre :p

Nå om dagene "karber" man bare så er man "på topp" igjen...

 

UTEN hodepine, trøtthet, kvalme og andre bivirkninger... :new_woot:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Det er mange interessante teorier rundt leptin, og faktisk as we speak så har man nådd et gjennombrudd forskningsmessig - (finne signalveien) En hel verden ropte hurra når dem klarte å syntensere leptin uten å tenke på at overkill av det som alt annet du manipulerer kroppen med vil hemme reseptorene, ellers hadde det vært en genial måte å behandle overvekt på. Fortsatt så forsker man på om leptin også finnes i ventrikkelen men aner ikke hva status har kommet der, jeg personlig har no idea åssen det kan overleve i et så surt miljø om det stemmer.

Stor toleranse mot leptin kan også foresake en god del livstilsykdommer; alt fra diabetes til

hjertekarsykdommer men som sagt, jeg håper at i løpet av noen år finner ut av dette - feite mus (har faktisk sett noen av dem :D )som fikk stoffet tilført startet å bevege seg mer og stoffskiftet økte, men så har vi jo dette med å overføre det til mennesker og åssen det påvirker f.eks reseptorene i nervecellene rundt hypothalamus.

 

Fortsatt er det mange som fortsetter å kutte ut mer og mer kalorier jo nærmere konkurransen er, rett og slett fordi folk vet det funker, jeg var nede på 1500 mandag-fredag hele februar minus helgene og jeg fungerte strålende i hverdagene. Det folk gjør feil er at dem er livredde fett uten å tenke over at ved vektreduksjon utover det vanlige så synker leptin-nivået - den dumme dumme kroppen din tenker "ai ai, her var det lite leptin - trenger å øke fettvevet for danne mer leptin og sender blant annet ut ghrelin - et stoff vi måler ekstremt mye av hos folk med spiseforstyrrelser, dette hormonet er ekstremt appetittstimulerende og stimulerer det sympatiske cns til blant annet å skille ut mer NOR-adrealin. I bunn og grunn vil dette påvirke hele stoffskiftet ditt - men det er igjen i samspill med sååå mye annet fjas i kroppen.

Cluet er : ha dager hvor du spiser, det gjorde han liiiite på I want to look like that guy.

 

Edit: Har ei story. :D

Jeg dreit meg forresten helt for jævlig på min første praksis på jobb på sykehuset her om dagen, nå har jeg egentlig taushetsplikt men episoden er helt uskyldig: Hadde en pasient som har fjernet ei nyre takket være at den var proppfull av kreft og var på rutinesjekk, og jeg må stille spørsmål i forhold til kostholdet hans og om han tar noe kosttilskudd(fyren driver med friidrett) jeg fikk nei på at han tar noe som helst kosttilskudd minus multivitaminer, så jeg målte da som jeg skal egenskapen til nyrene hans, dette måler jeg ved å sjekke mengden kreatinin i urinen hans, og det var shyyyyyhøyt - jeg var selvsagt nervøs fordi jeg mistenkte da at den ene nyra han hadde igjen startet å bli svak og full panikk løpte til overlegen og tenkte hva nå? Hva var greia? Duden løy, heftig kreatinkur som han ikke turde å nevne noe om fordi han hadde lest på nettet at det vakke bra for nyrene men han vil så gjerne få bra resultater.

 

Uff a meg, ikke en fin start for meg.

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei, kreatin gir ikke nyreskader selv om vi per dags dato ikke vet langtidseffektene av dette kosttilskuddet.

 

Kreatinin er et nedbrytningsprodukt av kreatinfosfat - og brukes ofte som mål på nyrefunksjonen på sykehuser. Jo mer kreatinin i blodet - jo dårligere nyrefunksjon - men kreatininet i seg selv har ingen skadelige effekter, slik at det å ta kreatinfosfat aka kreatintilskudd ikke skal være mer risikabelt hos nyresyke enn hos nyrefriske, men det var jo det han trodde. :p Det var en av mange urinmålinger over dagen så kan man beregne konsentrasjonen utifra dette. Er flere metoder å måle glomerius-kapasitet på - som jeg har snakket om her før på forumet.

Men det endte med at jeg tok en blodprøve i tillegg samt vurdering å tilsette en type elektrolytter(ioner) i blodet for å se hvor langt tid dette ble løst av plasma i blodbanen til glomerius (Bare nok en test) :

 

Greia er at siden han bare har en nyre så er han akkurat 100% frisk og han tar fortsatt noen medisiner i forhold til nyrekreften - og da må vi gi det i små doser da nyrene har som oppgave å filtre ut dette ved hjelp av sekresjon.

Kan også for morsomhetens skyld nevne at nitrogenbalansen hans var helt på trynet - altså balansen mellom nitrogen (protein)som tilføres og forsvinner fra kroppen, som brukes som mål på proteinomsetningen i kroppen - ja fyren tok en god del proteinshakes om dagen. :p

 

 

Edit: Øhh - jeg vet ikke - han sa "Jævla mye" så jeg går ut ifra at han tok max anbefalt dosering fra sin leverandør. :p

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Edit: Har ei story. :D

Jeg dreit meg forresten helt for jævlig på min første praksis på jobb på sykehuset her om dagen, nå har jeg egentlig taushetsplikt men episoden er helt uskyldig: Hadde en pasient som har fjernet ei nyre takket være at den var proppfull av kreft og var på rutinesjekk, og jeg må stille spørsmål i forhold til kostholdet hans og om han tar noe kosttilskudd(fyren driver med friidrett) jeg fikk nei på at han tar noe som helst kosttilskudd minus multivitaminer, så jeg målte da som jeg skal egenskapen til nyrene hans, dette måler jeg ved å sjekke mengden kreatinin i urinen hans, og det var shyyyyyhøyt - jeg var selvsagt nervøs fordi jeg mistenkte da at den ene nyra han hadde igjen startet å bli svak og full panikk løpte til overlegen og tenkte hva nå? Hva var greia? Duden løy, heftig kreatinkur som han ikke turde å nevne noe om fordi han hadde lest på nettet at det vakke bra for nyrene men han vil så gjerne få bra resultater.

 

Uff a meg, ikke en fin start for meg.

Kreatinkur faktisk :wee:

 

Du bryter da vel ikke taushetsplikt når du ikke oppgir detaljer som navn etc :) Hva gjør dere i slike tilfeller der folk benytter kreatin, trener styrke og spiser mye kjøtt og dermed får høyere verdier av en eller flere faktorer? Bare sier at testene viser høyt men at det ikke gjør noe likevel?

Endret av Discipline
Lenke til kommentar

Nei var det jeg kom fram til sjæl, at jeg ikke brøyt noen regler ved å poste dette. :)

 

Vel, da kan vi sette en sprøyte med elektrolytter og ser hvor langt tid det tar før det blir løst fra plasma - for så ta blodprøver av det igjen, ved nedsatt nyrefunksjon så vil det bli en oppkoking av akkurat dette ionet i blodbanen. :)Kan også måle konsentrert urin. (urea)

Om jeg vil kan jeg sjekke for alle mulige symptomer og om du f.eks har proteiner i urinen din så har du seriøse problemer for å si det sånn. :p (selvsagt øøørsmå aminosyre-molekyler kan lekke ut)

 

Men er x antall målinger over x antall tid som er nøkkelen her, og urinsticks føler jeg er mye raskere måte å måle på. Men er en fordel at pasienten ikke lyver og holder seg til beskjeder da.

 

Det verste var at han lurte fælt på mitt kosthold og da jeg sa at jeg kun tar tran så spurte han om jeg hadde tatt anabole steroider. =(

Men er bare kos med sånne pasienter, av det lille jeg har vært i praksis så er sykelige overvektige irritasjonsmoment nr 1 som hevder de har store stoffskifteproblemer når kanskje 1 av 500 000 har det. -_-

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
*snip*

Stor toleranse mot leptin kan også foresake en god del livstilsykdommer; alt fra diabetes til

hjertekarsykdommer men som sagt, jeg håper at i løpet av noen år finner ut av dette - feite mus (har faktisk sett noen av dem :D )som fikk stoffet tilført startet å bevege seg mer og stoffskiftet økte, men så har vi jo dette med å overføre det til mennesker og åssen det påvirker f.eks reseptorene i nervecellene rundt hypothalamus.

 

*snip*

 

Duden løy, heftig kreatinkur som han ikke turde å nevne noe om fordi han hadde lest på nettet at det vakke bra for nyrene men han vil så gjerne få bra resultater.

 

 

 

Nå burde du jo presisere at stor toleranse mot leptin, nesten uten unntak, kommer av overvekt. Overvekt er en følge av dårlig kosthold/livsstil. (Det er altså livsstilen som forårsaker livsstilssykdommene, Leptin er ikke synderen *sånn sett*)

 

Rotteforsøk er jeg selv motstander av, har sett min del latterlige studier utført på mus som det har kommet mye rare konklusjoner fra. Et eksempel fra dette var mus som de lot faste 24 timer. Det ble observert et fall i fritt T3 og det ble konkludert med at faste nedsetter forbrenningen. Det tar 72 timer før du kan observere endringer i menneskelig T3 i en lignende setting, men denne forskningen blir dratt frem i tide og utide av motsandere av feks ADF og IF.

 

Alt i alt er det for mye rare studier på mus som får alt for høy profil. Mennesket er rimelig unikt hva diett angår. Vi er en den eneste skikkelig kjøttetende apen.

 

Når det kommer til kreatintilskudd, ikke kall det kreatinkur - det er å dra paralleller til anabole steroider, noe kreatin absolutt ikke har fortjent. Og ikke kom med "langtidseffektene-stråmannen", du vet, som meg, at det er høyst usannsynelig at kreatin har noen som helst negativ påvirkning på lang sikt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Det verste var at han lurte fælt på mitt kosthold og da jeg sa at jeg kun tar tran så spurte han om jeg hadde tatt anabole steroider. =(

Du bruker ingen tilskudd selv?

 

Men er bare kos med sånne pasienter, av det lille jeg har vært i praksis så er sykelige overvektige irritasjonsmoment nr 1 som hevder de har store stoffskifteproblemer når kanskje 1 av 500 000 har det. -_-

Min påstand om at INGEN har forskjellig forbrenning bekreftet? :new_woot:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...