Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Fordi om man fjerner 1000 kalorier fra kun maten sin, så vil man påvirke mekanismer i kroppen på en usunn måte. Det burde ikke være noe man anbefaler, uansett om man "ikke er ute etter å ha store muskler".

Kaster man seg på en diett med 1000 kalorier i underskudd så vil man mest sannsynlig slite med å holde vekta nede etter at man er ferdig, da kroppen vil jobbe "motsatt vei" og prøve å holde oppe et slags sunt nivå av fett.

Hvis du ikke sier hvilke mekanismer som gjør det usunt er det bare tomt snakk uten rot.

 

Om man vil slite hvis man er 1000 kalorier i underskudd er for individuelt til at du på generelt grunnlag kan si at 1000 kalorier i underskudd er dårlig. Insulinfølsomhet, hormoner, fettceller osv osv er faktorer som vil gjøre at personer vil reagere forskjellig på forskjellige dietter.

 

Kutte 500 kcal fra maten og trene for 500 kcal, ver vel en kjent retningslinje? Det gir jo 1000 kcal underskudd om dagen - 7000 i uka, tilsvarende ca 1 kg ned i uka.

 

 

 

Et spm. Påskeferien er på vei, og jeg er på uke tre i ryp programmet. Påskeferien inntreffer i uke 5 av programmet. What to do? Er i utlandet, med null muligheter for trening, forutenom løping.

 

Takk for svar!

 

Ta fri, vel! :new_woot:

Evt legg inn noen kroppsvektløvelser hvis du føler for å trene likevel, og holdet kroppen litt i gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke sier hvilke mekanismer som gjør det usunt er det bare tomt snakk uten rot.

 

Om man vil slite hvis man er 1000 kalorier i underskudd er for individuelt til at du på generelt grunnlag kan si at 1000 kalorier i underskudd er dårlig. Insulinfølsomhet, hormoner, fettceller osv osv er faktorer som vil gjøre at personer vil reagere forskjellig på forskjellige dietter.

Ja, tomt snakk uten rot :roll:

Selvfølgelig er vi alle forskjellige og det er ikke èn formel som fungerer perfekt for alle.

 

Om vi må gå mer i detalj, så vil hypofysen (ehm jeg har lært dette på engelsk så om noen ord er oversatt litt rart, bear with me :p ) uansett oppdage at den får mye mindre næring enn kroppen bør ha for å opprettholde et bestemt nivå av fett, og dermed senke forbrenningen. Leptinnivået påvirkes, man vil (ja, igjen, vi er alle forskjellige, men jevnt over, vi kan ikke si det gjelder for 100% av alle mennesker på jorda osv..) føle seg mer sulten, og kroppen vil ha enklere for å lagre fett, fordi den vil forsøke å skru på bremsene og opprettholde det sunne nivået av fett.

 

Igjen, jeg snakker om når man kutter for mye kalorier fra maten sin, ikke når man kombinerer trening og en sunnere diett!

Det er mange som starter på en slags sultediett, mister masse vekt og så tror at det er en magisk løsning. Hva skjer; jo de går opp igjen i vekt ganske så raskt igjen etterpå.

 

Enig.

Et underskudd på 1000 kcal hos en person med 2000 kcal som forbruk er 50% underskudd.

 

Et underskudd på 1000 kcal hos en person med 4000 kcal som forbruk er 25% underskudd.

Dette bør ha noe å si.

Det er forskjell på å dra 1000 kalorier rett fra maten sin, og på å kombinere trening og mat for å så legge seg i underskudd.

Anbefalt vektnedgang er vel 0,5 kg i uka uansett, for å ha et jevnt tempo på nedgangen (og større sjanse for å lykkes når man er "ferdig") ? :)

Lenke til kommentar

Hvor bra trening er det å gå i fjellet med tung sekk i forhold til styrke?

 

Jeg er en aktiv sportsfisker som går veldig lange og harde turer langt inne på fjellet, i tøft terreng. Alltid med sekk som veier fra 10 - 40 kg.

 

Går det bare på utholdenhet, eller går det på styrke også?

Lenke til kommentar

Om vi må gå mer i detalj, så vil hypofysen (ehm jeg har lært dette på engelsk så om noen ord er oversatt litt rart, bear with me :p ) uansett oppdage at den får mye mindre næring enn kroppen bør ha for å opprettholde et bestemt nivå av fett, og dermed senke forbrenningen. Leptinnivået påvirkes, man vil (ja, igjen, vi er alle forskjellige, men jevnt over, vi kan ikke si det gjelder for 100% av alle mennesker på jorda osv..) føle seg mer sulten, og kroppen vil ha enklere for å lagre fett, fordi den vil forsøke å skru på bremsene og opprettholde det sunne nivået av fett.

Er dette mekanismer som kun gjelder hvis du har 1000 kcal i underskudd? (Ledende spørsmål) Greit nok at kanskje kroppen "forbrenner" mindre og kroppen får lettere å lagre fett(hvis du går i kcal overskudd igjen). Men er dette prosesser du direkte kan si er usunne? Er det usunt å følge seg sulten? Sult er bare en følelse i hodet ditt.

 

Igjen, jeg snakker om når man kutter for mye kalorier fra maten sin, ikke når man kombinerer trening og en sunnere diett!

Det er mange som starter på en slags sultediett, mister masse vekt og så tror at det er en magisk løsning. Hva skjer; jo de går opp igjen i vekt ganske så raskt igjen etterpå.

Utgangspunktet i artikkelen du reagerer på var å være i 1000kcal i underskudd ved hjelp av kosthold og trening. Blir flåsete av deg å argumentere mot et standpunkt artikkelen ikke har.

Lenke til kommentar

Måten kroppen fungerer på er jo der uansett. Det er tydeligvis mange som tror det fungerer å bare ta vekk kalorier fra maten og at det eneste som skjer er at man går ned i vekt, uten andre negative konsekvenser.

 

Om du hadde en kunde, så er det vel greit å bruke en fremgangsmåte som er overlevbar for dem, altså ikke la dem føle seg maks sultne, holde en jevn nedgang etc.

Det er ikke farlig eller usunt å føle seg sulten, men for en uerfaren person som ønsker å gå ned i vekt gjør det jobben mye vanskeligere.

Lenke til kommentar

Måten kroppen fungerer på er jo der uansett. Det er tydeligvis mange som tror det fungerer å bare ta vekk kalorier fra maten og at det eneste som skjer er at man går ned i vekt, uten andre negative konsekvenser.

Spørsmålet er, er disse konsekvensene overkommelige? (Jeg har aldri sagt at det ikke finnes konsekvenser) Jeg vil si at det beror på personen, hvilken situasjon han er i hvilket kosthold han har tenkt å følge, hva slags treningsopplegg han har. Du kan ikke på generelt grunnlag si at 1000kcal i underskudd er alt for mye. Dessuten venter jeg fortsatt på argument for at det er direkte usunt.

 

Om du hadde en kunde, så er det vel greit å bruke en fremgangsmåte som er overlevbar for dem, altså ikke la dem føle seg maks sultne, holde en jevn nedgang etc.

Det er ikke farlig eller usunt å føle seg sulten, men for en uerfaren person som ønsker å gå ned i vekt gjør det jobben mye vanskeligere.

Det her er stråmannsargumentasjon. Selvfølgelig skal kunden ha en akseptabel livskvalitet. Men, for noen vil 1000 kcal i underskudd føles helt bra. For andre funker det ikke. Det er alt ettersom.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg hadde ikke syklet på 4 mnd når jeg ba meg ut på prosjektet. Men, jeg hadde heldigvis sykkelshorts, så jeg skånet meg ganske greit for gnagsår. Men, må innrømme at jeg ikke klarte å gå etter de 10 timene og jeg måtte ligge rett ut i 20 min uten å gjøre noe før jeg i det hele tatt klarte å stå oppreist :p så jeg kommer neppe til å gjøre det igjen.

 

Men, hvordan gikk de 3 timene?

Da forestiller jeg meg at det nok gikk litt glattere, ja.

 

Jeg holdt ut, men makan til smerter har jeg ikke hatt i lårene på veldig, veldig lenge! Gjorde ikke saken bedre at vi fikk servert diverse tapas og en pils og to etterpå.

Strengt tatt kunne jeg tatt et elegant svalestup til sengs uten å blunke.

 

Ellers så var det jo veldig slitsomt, iallefall i perioder. Ble sulten midt i og fikk en halv banan og et glass saft som drivstoff.

Neste gang skal jeg ta med to flasker vann, det er iallefall sikkert!

Lenke til kommentar

Kubjelle du er så sint...

Jeg er bare tøff i trynet over internett. I virkeligheten er jeg en feig pingle. :D

 

Uansett legger jeg diskusjonen dø, da jeg føler det bare blir gjentagelser.

Hehehe... Men du leser ikke Juliess innlegg mellom linjene som du burde... ;)

 

Jeg vil gjerne gjenta meg selv når det nå er snakk om gjentakelser: den eneste garanterte måten å gå ned i vekt på er å bruke amfetamin :p

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

hei!

jeg lurte på om det er noen som har noe forhold til periodisk faste..

hvordan det påvirker treningen osv

jeg trener stortsett hver dag..(ikke lørdag og søndag) og tenker meg periodisk faste som at du skal spise middag og kveldsmat og kanskje 1 måltid i mellom. men hvordan vil dette påvirke treningen? vil jeg feks gå ned i styrke/ muskelmasse?

:)

Lenke til kommentar

4 timer på rennet! Meget fornøyd. Akkurat det jeg satset på. Forbedring på 1 time og 10 minutter fra i fjor :w00t:. Føret er klisterføre. Sola står høyt og gradestokken er på over 8 grader i skyggen. Mista nesten alt grepet på 3-mils merket, men ellers gikk det bra.

 

Nå skal jeg ligge i sofaen og sove ett par timer. Natta!

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe en Eco Ball og en slik Foam Roller? På Amazon kunne de ikke sendes til Norge..

http://www.amazon.com/gp/product/B000212TGA/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&m=A7QEO1E135RVN

http://www.amazon.com/gp/product/B0007CHP6I/ref=ox_sc_act_title_2?ie=UTF8&m=A1X9KNDS1DHMXF

 

Trenger det for hendene og å trene beveligheten i skuldrene mine, eller generelt hele kroppen min.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Hei :)

Tenkte å begynne å trene styrke hjemme. Spiller(trener) til vanling handball 2-3 ganger i uka, men er interessert i få litt muskler, spesiellt i beina.

Tenker da på hjemmetrening, da jeg er for ung(15) til å bruke teningstudioet vårt :(

 

Noen som vet om noen dvd-er eller øvelser som er bra? :D

 

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...