Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Kan jeg få quote deg på signaturen min i TF?

"En muskelgruppe bør trenes 2-3 ganger i uken".

Hold deg til 5x5 tråden din med minimal fremgang, og unngå å rådføre andre som har ønske å utvikle kroppen sin med idiotiske utsagn.

Slenger meg på Matsemann, LOL. Men ja, du kan gjerne qoute meg på det hvis du vil, du kan jo slenge med flere på den quoten også, Børge Fagerli f.eks.

Du ser dessverre ikke idiotien i utsagnet ditt, så jeg skal jeg ett forsøk på å få deg til å forstå. Det finnes intet krav om at en muskelgruppe MÅ stimuleres med trening 2-3 ganger i uken. Hva som har fått deg til å forstå og hvordan du har tatt dette med deg til din virkelighetsoppfatning er utrolig. Jeg påstår for all del ikke at det ikke er mulig å sette opp et treningsprogram som gir deg muligheten til å berøre muskelgruppene flere ganger i uken. Selvsagt er det mulig og mange har suksess med dette. Dette innebærer riktignok at du har prøvd ut en del om trening, og har kunnskap nok til å velge riktig belastning, samt volum, slik at dette utvikler seg optimalt. Det finnes utallige måter til muskelvekst, men å rådføre at du må trene hver muskelgruppe minst 2-3 ganger i uka, faller dessverre utenfor som et dårlig råd til en nybegynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til maks hypertrofi så er det ingen fasit-svar men for meg som utviklet mitt eget 4-split så sørget jeg for at alle muskelgrupper ble stimulert både primært og sekundært to ganger ukentlig - og framgangen volum-messig ble enorm. Etter flere års med eksperimentering så funker det ypperlig for meg.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Når det kommer til maks hypertrofi så er det ingen fasit-svar men for meg som utviklet mitt eget 4-split så sørget jeg for at alle muskelgrupper ble stimulert både primært og sekundært - og framgangen volum-messig ble enorm. Etter flere års med eksperimentering så funker det ypperlig for meg.

Mange veier til rom og jeg har kommet fram til samme utvikling som deg.

Lenke til kommentar

Du ser dessverre ikke idiotien i utsagnet ditt, så jeg skal jeg ett forsøk på å få deg til å forstå. Det finnes intet krav om at en muskelgruppe MÅ stimuleres med trening 2-3 ganger i uken. Hva som har fått deg til å forstå og hvordan du har tatt dette med deg til din virkelighetsoppfatning er utrolig. Jeg påstår for all del ikke at det ikke er mulig å sette opp et treningsprogram som gir deg muligheten til å berøre muskelgruppene flere ganger i uken. Selvsagt er det mulig og mange har suksess med dette. Dette innebærer riktignok at du har prøvd ut en del om trening, og har kunnskap nok til å velge riktig belastning, samt volum, slik at dette utvikler seg optimalt.

Jeg har på ingen måte sagt at du trene en muskelgruppe 2-3 ganger i uken, men at det er best for optimal framgang. Da man ikke bør trene til failure hver økt og en muskelgruppe trenger 2-3 dager før den er klar til å trenes igjen. Da kan man selvfølgelig trene en muskelgruppe kun en gang i uken, men dette er ikke optimalt. Hvis du ser hva jeg har skrevet står det at "En muskelgruppe bør trenes 2-3 ganger i uken" for å oppnå best mulig framgang.

Det finnes utallige måter til muskelvekst, men å rådføre at du må trene hver muskelgruppe minst 2-3 ganger i uka, faller dessverre utenfor som et dårlig råd til en nybegynner.

Her sier du igjen noe som jeg ikke har sagt. Og når det kommer til nybegynnere bør de ofte starte med helkroppsprogram. Jeg var dum nok til å trene sånne splitter som du anbefaler selv når jeg var 17-18 år og skulle virkelig ønsket jeg viste det jeg nå vet om trening da, har hatt mye bedre framgang etter jeg gikk bort fra idiotiske splitter der hver muskelgruppe kun trenes en gang i uken.

Lenke til kommentar

Noe som står i veien for å trene markløft 2 ganger i uken? Eller er ikke dette å anbefale?

Angående det dere diskutere, jeg har fullført RYP programmet 1 gang og har nå begynt på en 3 dagers splitt program, der jeg varier uke til uke med forholda bryst/rygg. Syns dette fungere utmerket :)

Lenke til kommentar

Noe som står i veien for å trene markløft 2 ganger i uken? Eller er ikke dette å anbefale?

Angående det dere diskutere, jeg har fullført RYP programmet 1 gang og har nå begynt på en 3 dagers splitt program, der jeg varier uke til uke med forholda bryst/rygg. Syns dette fungere utmerket :)

bare det er 48ish timer mellom hver gang så kan du trene så ofte du vil.. Rompe av stål til slutt :D

Lenke til kommentar

Problemet er at du trener andre muskelgrupper sekundært som fører til små skader på muskelcellene, så ved primart så er det vel 2-3-4 alt etter som du kjenner kroppen din selv og åssen fase du er i treningen, så er det ny 1-2 dag ved den sekundære nedbrytningen.

Det finnes ingen fasitsvar på hvor lenge da det varierer fryktelig fra genetikk, person, psyke, motivajon i forhold til hvile. Optimalt er å høre på kroppen din - rett og slett.

Lenke til kommentar

Å trene hver muskelgruppe kun en gang i uken er idiotisk, du vil ikke oppleve maksimal mulig framgang, en muskelgruppe bør trenes 2-3 ganger i uken litt avhengig av treningshistorikk, ambisjoner osv.

Hvordan VET du dette for sikkert? ;)

Lenke til kommentar

Å trene hver muskelgruppe kun en gang i uken er idiotisk, du vil ikke oppleve maksimal mulig framgang, en muskelgruppe bør trenes 2-3 ganger i uken litt avhengig av treningshistorikk, ambisjoner osv.

Har du sett hva slags fremgang folk har på Sl5x5?

Lenke til kommentar

Har du sett hva slags fremgang folk har på Sl5x5?

Ja...

Men det gir ikke svar på spørsmålet mitt...

Lenke til kommentar

He knows this, because Børge Fagerli knows this.

Lenke til kommentar

Vel, dette er selvfølgelig min oppfatning basert på erfaringer, andres erfaringer, råd og artikler fra forskjellige trenere, ernæringsfysiologer, leger osv. Jeg kan selvfølgelig ikke vite noe 100% sikkert og du kan garantert finne kilder for to forskjellige syn på alt når det kommer til trening. Når man skriver på et forum så er det gjerne ens subjektive oppfatning av noe, det er sjelden (ihvertfall når det kommer til trening og kosthold) at man kan skrive noe som er helt objektivt. Kan forsåvidt være enig i at jeg uttalte meg litt for selvsikkert, men skulle virkelig ønske noen andre sa dette til meg da jeg selv begynte å trene. Istedenfor hørte jeg på alle de bodybuilderne som trener hardcore med full pump 5 ganger i uken i alle mulige slags splitter, med failure som mål.

Tvinger selvfølgelig ingen til å følge det jeg sier, men nå er dette et diskusjonsforum og jeg vil ha fram min mening.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror mange her også undervurderer hvor mye som egentlig skal til for å presse seg 100% hver økt, forskjellen mellom "average joe" og ikke er han som tenkre "nå klarer jeg ikke mer" når man egentlig kunne ha klart en eller to til.

For å gi et eksempel - jeg gamet ekstremt mye Virtua Fighter Evo og vi hadde noen svensker som analyserte hver eneste frame, hver eneste mulige +/- move i en negativ/positiv fase - og da dette faktisk er bra å kunne så virket det som at dem fokuserte for mye i teori.

Det er ikke hvor mye du trener, det er hva du legger i treningen som har betydd noe for meg, og det er det rådet jeg gir til personer som kommer til meg og spør om råd. Men som andre her påpeker - dette er et fantastisk stort emne og folk opplever ting temmelig ulikt.

Lenke til kommentar

Hold deg til broscience-tråden din på TF du ;)

TF suger ja, verre flaming der enn på noe annet forum... :thumbdown:

Quote Sindre?

Tror det var flere enn meg som glømte å sjekke datoen i dag! Tenkte ikke over det i det hele tatt, og gikk rett på >.<

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Vel, dette er selvfølgelig min oppfatning basert på erfaringer, andres erfaringer, råd og artikler fra forskjellige trenere, ernæringsfysiologer, leger osv. Jeg kan selvfølgelig ikke vite noe 100% sikkert og du kan garantert finne kilder for to forskjellige syn på alt når det kommer til trening. Når man skriver på et forum så er det gjerne ens subjektive oppfatning av noe, det er sjelden (ihvertfall når det kommer til trening og kosthold) at man kan skrive noe som er helt objektivt. Kan forsåvidt være enig i at jeg uttalte meg litt for selvsikkert, men skulle virkelig ønske noen andre sa dette til meg da jeg selv begynte å trene. Istedenfor hørte jeg på alle de bodybuilderne som trener hardcore med full pump 5 ganger i uken i alle mulige slags splitter, med failure som mål.

Tvinger selvfølgelig ingen til å følge det jeg sier, men nå er dette et diskusjonsforum og jeg vil ha fram min mening.

Bra svart :)

Jeg har noenlunde samme erfaringer som deg, med den forskjellen at jeg har lest litt rundt omkring før jeg begynte å trene seriøst. For å bygge litt leste jeg om 5x5 og trente det i fjor høst med gode resultater.

Jeg fant ut om 5x5 her i dette forumet så noe nyttig kommer da frem her av og til :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...