Dukien Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Haha ! Det var dagens link! Jeg husker vi hadde spinningstimer under "fysisk aktivet og helse" men dette her tar kaka over alt jeg har sett, her skal det forbrennes og piskes ja. Og, hva HValder skriver får meg til å le enda mere, kanskje det funker for dem som bor på månen, ikke på jorda gitt. Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Om dagen ligger jeg på 2000 kcal og får i meg ca 150 proteiner. Jeg veier 85 kg og er 184 høy. Vil jeg fortsatt bygge muskler med dette inntaket? Jeg trener 3 ganger i uken. Målet er å burne det meste overfladige fettet til sommeren Nja. Takk for svar. Hva mener du storken? Bør jeg øke kcal inntaket? Jeg prøver hver dag og ligge mellom 150-200 proteiner, er ekstra flink de dagene jeg har trent. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Haha, jeg snakket netopp med en som jobber på GG i Sverige på chatroulette 2 Lenke til kommentar
storken Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Om dagen ligger jeg på 2000 kcal og får i meg ca 150 proteiner. Jeg veier 85 kg og er 184 høy. Vil jeg fortsatt bygge muskler med dette inntaket? Jeg trener 3 ganger i uken. Målet er å burne det meste overfladige fettet til sommeren Nja. Takk for svar. Hva mener du storken? Bør jeg øke kcal inntaket? Jeg prøver hver dag og ligge mellom 150-200 proteiner, er ekstra flink de dagene jeg har trent. Med mindre du går rundt sulten, nei - gitt at du får i deg så mye protein som du skriver. Det er umulig å gå opp i vekt på kaloriunderskudd, men noe av fettet kan brukes til økning i muskelmasse. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Men noe av fettet kan brukes til økning i muskelmasse? Edit: Jeg går ut ifra at du snakker om spalting av triglyserider som energi, men da er kroppen i en hormonell fase som tilsier at "økning" av muskelmasse er egentlig ekstremt vanskelig. Eller så mente du rett og slett "brukt som energi til å bevege muskler" fordi fett kan aldri brukes til å øke muskelmasse. Endret 29. mars 2011 av Dukien Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Haha, jeg snakket netopp med en som jobber på GG i Sverige på chatroulette Du er klar over at majoriteten der er menn i 50 årene med buksa på knærne? Men noe av fettet kan brukes til økning i muskelmasse? Som energi i stedet for det man får fra overskudd? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Editerte innlegget mitt, må ha vært det han har ment. Kroppens siste forsvarverk mot lavt blodsukker er akkurat oksidasjon av fettsyrer, og ketoner stiger i blod og stopper glykogeonese slik at det blir ketogenese (siden ketoner diffunderer så jævla lett i blodbanen til alveolene i lungene sammen med C02 så er jeg drittlei av at det stinker neglelakk av kjeften til noen av girlsa i klassen - jævla slankejenter, men thats another story. ) Endret 29. mars 2011 av Dukien Lenke til kommentar
storken Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Men noe av fettet kan brukes til økning i muskelmasse? Edit: Jeg går ut ifra at du snakker om spalting av triglyserider som energi, men da er kroppen i en hormonell fase som tilsier at "økning" av muskelmasse er egentlig ekstremt vanskelig. Eller så mente du rett og slett "brukt som energi til muskler ved bruk" fordi fett kan aldri brukes til å øke muskelmasse. Det spørs jo helt hvordan du spiser og trener. Om du har et bra kosthold sammen med riktig stimuli fra trening er det ingen umulighet. Jeg kan skrive det slik: Det spørs jo helt hvordan du spiser og trener. Hvis du sørger for at leptinnivåene er innenfor normalen, noe som kan stimuleres fordelaktig ved inntak av poly, di og monosakkarider, vil vanlige bi-effekter av kaloriunderskudd være i stor grad fraværende. Anaerob trening med tilstrekkelig belastning til å rekruttere IIx fibre vil stimulere mTor optimalt og sørge for muskelvekst. Aerob trening vil være uønsket siden AMPK og mTor vil utligne hverandre og gi deg et suboptimalt resultat. - men hvor mange forstår det som står der? Det som står over er ikke noe absolutt sannhet, bare et eksempel på hvordan mange fancy ord kan høres veldig kunnskapsrikt ut. "...snakker om bruk av fett som energi..", du skjønner hva jeg mener. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Det du prøver å si er at fett ikke kan omdannes direkte til muskler, men at du kan bygge muskler ved hjelp av energien fra fettet? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) For å gi en enkel forklaring: man bruker fett som energikilde og det kalles rett og slett glukosesparing, triglyseridene i fettcellene spaltes av lipase (som er hormonavhengig of course), glyserol-delen av triglyserol-molekylet bruker da til nydanning av glukose - fettsyrene tas opp i alle organer, untatt nervesystemet, og spaltes og okisderes til C02 og H20(sitronsyresyklus) energien som frigjøs av dette derimot, brukes til å danne ATP. Så INDIREKTE ja, men dette skjer ved et katabolsk fase hvor du IKKE kan bygge muskler, men er rett og slett en overlevelsemekanisme. Leveren behandling av fettsyrene er vel .. spesiell, levercellene oksiderer fettsyremolekylene i liten grad, og flesteparten blir brukt til å danne ketoner _det eneste hjernen kan forbrenne i tillegg til glukose_ , kroppen skjønner at den kan ikke drive med glukogeonese da f.eks pustemekanismen styres av muskler så dør vi, kort og godt Men, for å komme til konklusjonen nok en gang : Takket være at vi har ketoner i blod så kan dette brukes som energikilde i andre vev - ved at andre vev går over til å bruke fett som energikilde i postabosbsjonfasen, reserveres glukosen i stor grad til nervesystemet Og her kommer det geniale - store deler av hjernen har enzymer som kan bruke ketoner som energi, når glukosenivået i blodet faller, og ketonnivået øker , bruker disse delene av hjernen både glukose og ketoner for ATP-dannelse, og dette er jææævla viktig fordi det mobiliserbare kroppsproteinet vil vare lengre ( pustemekanismen var en muskel - den må vi ha for å puste ) Dette er ved postaborsbjon(faste) only, og øhh .. jeg må ærling innrømme at jeg ikke har vært borti noen av de kjemiske prosessene ved anerob og fibre som blir nevnt ovenfor der, men jeg ble advart på skolen at det bare var å grue seg til biokjemien relatert til sitronsyresyklus ved postabsorbsjon og acetylcoenzymenes oppgaver her, men det høres temmelig weird ut det du poster der for å være ærlig, kan spørre på school imorgen siden vi skal ha en gasterølog som underviser, ingen kan dette bedre enn disse gutta for å si det sånn. :o Ikke orker jeg å slå opp biokjemi-bøkene for å titte på det fordi nå er det 24 og mat. Endret 29. mars 2011 av Dukien Lenke til kommentar
HValder Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Det tror jeg ingenting på, men det siste du skrev er en selvfølge... Hvis du tror på det siste er du i det store og heile enig med meg. Det eg meinar er at det er vanskelig å opprettholde ein slik balanse av næringsstoff over tid, og at å rett og slett spise meir er ei enkel løsning. Lenke til kommentar
storken Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Det du prøver å si er at fett ikke kan omdannes direkte til muskler, men at du kan bygge muskler ved hjelp av energien fra fettet? Ja, det var det jeg ville frem til Ser at den fancyordtingen ikke helt gikk hjem For å gi en enkel forklaring: man bruker fett som energikilde og det kalles rett og slett glukosesparing, triglyseridene i fettcellene spaltes av lipase (som er hormonavhengig of course), glyserol-delen av triglyserol-molekylet bruker da til nydanning av glukose - fettsyrene tas opp i alle organer, untatt nervesystemet, og spaltes og okisderes til C02 og H20(sitronsyresyklus) energien som frigjøs av dette derimot, brukes til å danne ATP. Så INDIREKTE ja, men dette skjer ved et katabolsk fase hvor du IKKE kan bygge muskler, men er rett og slett en overlevelsemekanisme. Leveren behandling av fettsyrene er vel .. spesiell, levercellene oksiderer fettsyremolekylene i liten grad, og flesteparten blir brukt til å danne ketoner _det eneste hjernen kan forbrenne i tillegg til glukose_ , kroppen skjønner at den kan ikke drive med glukogeonese da f.eks pustemekanismen styres av muskler så dør vi, kort og godt Men, for å komme til konklusjonen nok en gang : Takket være at vi har ketoner i blod så kan dette brukes som energikilde i andre vev - ved at andre vev går over til å bruke fett som energikilde i postabosbsjonfasen, reserveres glukosen i stor grad til nervesystemet Og her kommer det geniale - store deler av hjernen har enzymer som kan bruke ketoner som energi, når glukosenivået i blodet faller, og ketonnivået øker , bruker disse delene av hjernen både glukose og ketoner for ATP-dannelse, og dette er jææævla viktig fordi det mobiliserbare kroppsproteinet vil vare lengre ( pustemekanismen var en muskel - den må vi ha for å puste ) Dette er ved postaborsbjon(faste) only, og øhh .. jeg må ærling innrømme at jeg ikke har vært borti noen av de kjemiske prosessene ved anerob og fibre som blir nevnt ovenfor der, men jeg ble advart på skolen at det bare var å grue seg til biokjemien relatert til sitronsyresyklus ved postabsorbsjon og acetylcoenzymenes oppgaver her, men det høres temmelig weird ut det du poster der for å være ærlig, kan spørre på school imorgen siden vi skal ha en gasterølog som underviser, ingen kan dette bedre enn disse gutta for å si det sånn. :o Ikke orker jeg å slå opp biokjemi-bøkene for å titte på det fordi nå er det 24 og mat. Jeje, er enig og alt - men tviler på at mrDave har så mye nytte av dette akkurat. Interessant stoff, men det er hakket for avansert for denne tråden - noe jeg prøvde å hinte frempå med mitt eksempel der jeg bruker ekstremt mye fancy ord, der merka du vel? (Poly, di og monosakkarider = karbohydrater, feks) På siden, jeg tror ikke det jeg skrev er feil - men det er ikke pent fremlagt xD Grunnen til at jeg tok med IIx fibre er fordi du må opp i 85-95% av 1RM for å aktivere disse, altså tung styrke - "flee or fight" fibre, sånn sett - kunne jo skrevet det, men skulle bruke masse fancy ord Så, ikke tull deg bort i alt for mye av spalting av triglyserider, når du kan skrive "bruk av fett". Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Haha, beklager, men jeg innbiller meg at mono,di, poly er baselæring, men etter over 5 år med utdannelse og daglig bruk av dette så glemmer jeg meg, beklager, haha. ;P Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Poly, di og mono er nå strengt tatt begreper man lærer på ungdomsskolen Det tror jeg ingenting på, men det siste du skrev er en selvfølge... Hvis du tror på det siste er du i det store og heile enig med meg. Det eg meinar er at det er vanskelig å opprettholde ein slik balanse av næringsstoff over tid, og at å rett og slett spise meir er ei enkel løsning. Nei... Nok bra proteiner, nok bra fett og resten fyller man etter med karbo... Det er ikke rocketscience... Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Dukien: Ikke for å være frekk, for du bidrar med mye god kunnskap og interessant lesing, men det er litt slitsomt at du skal ha med hele bakgrunnen din med utdanning og hvor mange som spør deg om ting hele dagen osv. i hvert eneste innlegg. 4 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Dukien: Ikke for å være frekk, for du bidrar med mye god kunnskap og interessant lesing, men det er litt slitsomt at du skal ha med hele bakgrunnen din med utdanning og hvor mange som spør deg om ting hele dagen osv. i hvert eneste innlegg. Det er for at folk skal høre etter uten at svaret inneholder: "det der er bs, kom med en kilde"... 6 Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Skrå hantelpress har gått fra 12x37,5 kg til 10x45 kg på 6 uker Begynner å kjenne meg litt utbrent etter denne perioden, men skal nok klare å pushe rekorder i noen uker til Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 Trudde Martin Berkhan snakka om at det var mulig å auke i muskelmasse/styrke og samstundes gå ned i fett % ? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 29. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Doofenschmitz speaks the truth, jeg har ikke noe valg - da jeg blir bombabert med private meldinger hvor jeg har lært det så sier jeg bare sånt på forhånd, ekke kult og er klar over det, dessvere, skal skjerpes - men ja, Sindre, none taken. Ondskap: Ja, selvsagt kan man det om man ikke har brukt opp muskelpotensialet sitt, er du utrent og har mye fett så vil du rase ned fett samtidig som du øker i muskelmasse, jo nærmere du når ditt maxpotensiale jo mindre vil denne effekten skje samtidig. Edit : Ondskap! Digger den ene quoten din, rocky filmene var så fantastiske at jeg tattoverte hele duden på ryggen min. Endret 29. mars 2011 av Dukien Lenke til kommentar
mrDave Skrevet 30. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 30. mars 2011 Det er få ting som slår følelsen av å sitte med en digg proteinshake i handa og bena på bordet etter og ha fullført flere tunge serier 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå