Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Funksjonell styrke er et begrep folk kaster ut i lufta uten å tenke over hva det betyr. Hvordan er 180 kg i skråbenk i smith for reps ikke funksjonelt? Hvis det ikke er funksjonelle muskler, så vil jeg gjerne ha litt av de. Jeg tipper hvis du gir Jason Wojo i videoen en stund på å øve inn teknikk med fristang så kommer han til å løfte samme vektene som i smith, om ikke mer.

Fordi at skuldrene og brystet ditt består av noen store muskler, som gjør jobben, mens du har en hel del andre som holder ting der dem skal være og støtter opp re store musklene. Smiths maskin, apparater, og benpressmaskin trener kunn de store skyv rett frem musklene, mens alle små ikke får noe trening.

 

Ang Jason Woo. Om han har trent i den maksinen hele sin karriere kommer han ikke til å klare å holde 300kg stødig nok til å løfte i det hele tatt.

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1979

 

Ditt argument er kun gyldig dersom støttemuskulaturen er helt utrent, noe den aldri er ;) Ikke meningen å være hånlig, men det er forøvrig morsomt hvordan alle snakker om "de små støttemusklene" uten å nevne hvilke muskler de faktisk snakker om, noe som leder meg til å tro til at folk bare gjentar det de har hørt uten å faktisk tenke over hva det betyr.

 

Jeg er nemlig sikker på at Jason Wojos klype, biceps, serratus, bakside skuldre, øvre rygg etc er meget godt utviklet :) Smithmaskinen er kun ett verktøy han benytter i treninga. Han gjør en drøss med andre øvelser, med både stang, hantler og maskiner, og derfor kommer han (sett bort fra eventuelle skader) ikke ha noen problem til å gå over til samme vekter med fristang etter litt trening. Å anta noe annet om en person som har den mengden muskelmasse og presser såpass tunge vekter ville ha vært tåpelig ;)

 

Bare for å gjøre det klart, jeg diskuterer smithmaskinen som ett av mange verktøy man kan benytte i treninga. Jeg diskuterer ikke om å basere alle eller ingen øvelser i smithmaskinen. Personlig benytter jeg ikke smithmaskin til baseøvelser, og kommer neppe til å gjøre det, men jeg vet om en del tilfeller der smithmaskin har fungert i å bygge mye styrke og masse, og derfor velger jeg å ikke forkaste den, om det så enn bare er på papiret.

 

Det må ikke være enten eller :)

 

Uten at jeg bruker smithmaskin selv, så må jeg bare påpeke at det er like lett å bli skadet i vanlig benkpress.

Poenget med en smithmaskin er at du får den ikke av deg dersom det først går galt. En fri stang kan veltes eller rulles. En smithstang står bom fast, og "sikkerhetskrokene" er i beste fall en falsk trygghet.

 

Jeg har forøvrig løftet stangen av brystkassen til folk opp til flere ganger på konvensjonelle treningssenter. Stort sett trenger man ikke så veldig mye hjelp for å få det opp igjen, med mindre man har skadet seg. Stort sett har det bare vært egoet som har fått en skramme eller to :)

Helt enig - det er en risk, og går det først galt så er det ekstra ille i smith. Dog er det store og små risikomomenter med alle øvelser, både i smith og med fristang.

 

Blir man stuck under en smithmaskin og dør, så er det uansett brukerfeil ;)

Endret av Discipline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hevet over enhver tvil at når det kommer til funksjonell styrke så er tradisjonell benkpress mye bedre enn, en smith maskin. Ja, greit nok du kan trene støttemuskulaturen ved andre øvelser, men det er igjen da andre øvelser du må gjøre. Dessuten vil jeg tro koordinasjon av muskelgruppene også vil spille inn.

 

Hva legger jeg i ordet funksjonell styrke? For meg betyr det at du har en allsidig styrke. At du ikke er trent opp til å være sterk kun i et apparat. Hvis du skal bryte med en annen person som tar 20kg mer i benk og kne, men han bruke smith maskin. Da vil jeg påstå at du vinner. Bruker du kun en muskelgruppe om du skal løfte en tung stein?

Lenke til kommentar

Ditt argument er kun gyldig dersom støttemuskulaturen er helt utrent, noe den aldri er ;) Ikke meningen å være hånlig, men det er forøvrig morsomt hvordan alle snakker om "de små støttemusklene" uten å nevne hvilke muskler de faktisk snakker om, noe som leder meg til å tro til at folk bare gjentar det de har hørt uten å faktisk tenke over hva det betyr.

Jeg har ikke utdannelse innenfor medisin, så jeg veit ikke hva dem kalles. JEg kan såvidt de "store". Men jeg har prøvd både smithmaskin og beinpress, og jeg klarer å presse betydelig mer i begge enn i vanlig benk og knebøy. JEg kjenner også hvilke muskler som jobber og hva som skjer i kroppen når jeg løfter, men jeg kan som sakt ikke navnet på dem.

At smithmaskin og benpress er gode iso øvelser for lår og bryst er det vell ingen som betviler? Men vi som trener 3 gang i uka har mer utbytte av knebøy og benkpress, når vi først trener. Som kroppsbygger derimot så stiller ting seg anderledes.

Jeg er nemlig sikker på at Jason Wojos klype, biceps, serratus, bakside skuldre, øvre rygg etc er meget godt utviklet :) Smithmaskinen er kun ett verktøy han benytter i treninga. Han gjør en drøss med andre øvelser, med både stang, hantler og maskiner, og derfor kommer han (sett bort fra eventuelle skader) ikke ha noen problem til å gå over til samme vekter med fristang etter litt trening. Å anta noe annet om en person som har den mengden muskelmasse og presser såpass tunge vekter ville ha vært tåpelig ;)

Som jeg sa, dersom han ikke har trent med annet en smithsmaskin så vil han heller ikke ha utviklet støttemuskler. Om han kjører fullt byggeprogram og bruker smithmaskinen som et supplement er situasjonen ganske forskjellig.

 

Bare for å gjøre det klart, jeg diskuterer smithmaskinen som ett av mange verktøy man kan benytte i treninga. Jeg diskuterer ikke om å basere alle eller ingen øvelser i smithmaskinen. Personlig benytter jeg ikke smithmaskin til baseøvelser, og kommer neppe til å gjøre det, men jeg vet om en del tilfeller der smithmaskin har fungert i å bygge mye styrke og masse, og derfor velger jeg å ikke forkaste den, om det så enn bare er på papiret.

 

Det må ikke være enten eller :)

For mange er det akkurat det. Selv, så trener jeg for at det er gøy og for å bli i bedre form. Det vil si tre ganger i uken med 1-2timers økt. Dette vil jeg si er det samme som de fleste av de som trener styrke her inne (mitt intrykk). Det er svært få kroppsbyggere eller styrkeløftere. Å begynne å blande in smithsmaskin og apparater i et slikt oppsett er ikke nyttig eller smart i det hele tatt, da jeg har mye bedre utbytte av å kjøre baseøvelsene og de få andre øvelsene med frivekter.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Noen flere som merker at man må opp å pisse om nattan av kreatin?

Har hatt en 2 mnd pause fra kreatin og begynte igjen nå om søndagen og merket med en gang at jeg må opp hver bidige natt for å pisse.

Bare i natt, på knappe 8 timer måtte jeg opp 2 ganger i tillegg til morgenpissinga.

Lenke til kommentar

Noen flere som merker at man må opp å pisse om nattan av kreatin?

Har hatt en 2 mnd pause fra kreatin og begynte igjen nå om søndagen og merket med en gang at jeg må opp hver bidige natt for å pisse.

Bare i natt, på knappe 8 timer måtte jeg opp 2 ganger i tillegg til morgenpissinga.

Ja! Når jeg begynte med kreatin spurte jeg NETTOPP om det samme! Jeg må og pisse som faen etter å ha tatt kreatin så jeg forbeholder meg kun ett inntak før trening pr.dag.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at feks skråbenk i smithmaskin er mer effektivt ved tanke på styrke enn det er ved å bruke <frivekt> Skal se om jeg kan Google meg frem til artikkelen når jeg kommer hjem.

 

Dog er jeg helt for å bruke frivekter så mye som mulig.

 

Definisjonen på funksjonell styrke er da ikke så vanskelig: Styrke du kan bruke i andre tilfeller en trening, som feks å løfte og bære ting. Dette vil du bli mye bedre "kondisjonert" til ved å bruke frivekter kontra smithmaskiner.

 

 

(Tastaturet på pcen her suger, så om det mangler noen bokstaver, så doner litt ekstra til ditt universitet)

Lenke til kommentar

Ta brattkortet først av alt, koster som regel bare en hundrelapp for "oppklatring"

Sele, sko, taubrems og en skrukarabin er det man vanligvis kjøper først og slike pakker finner du billig hos f.eks oslosportslager.no... :)

 

Man blir noe sterk i fingrene av klatring ja, spesielt langfingeren og ringfingeren om du buldrer mye :new_woot:

Lenke til kommentar

Ta brattkortet først av alt, koster som regel bare en hundrelapp for "oppklatring"

Sele, sko, taubrems og en skrukarabin er det man vanligvis kjøper først og slike pakker finner du billig hos f.eks oslosportslager.no... :)

 

Man blir noe sterk i fingrene av klatring ja, spesielt langfingeren og ringfingeren om du buldrer mye :new_woot:

 

Må vel neste ta kurs før jeg kan ta brattkort. :p Skal sjekke ut oslo sportslager!

 

Hvilke klær anbefales det å klatre i egentlig, shorts.. bukse? Finnes det egne klatreklær kanskje? :fun:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Ta brattkortet først av alt, koster som regel bare en hundrelapp for "oppklatring"

Sele, sko, taubrems og en skrukarabin er det man vanligvis kjøper først og slike pakker finner du billig hos f.eks oslosportslager.no... :)

 

Man blir noe sterk i fingrene av klatring ja, spesielt langfingeren og ringfingeren om du buldrer mye :new_woot:

 

Må vel neste ta kurs før jeg kan ta brattkort. :p Skal sjekke ut oslo sportslager!

 

Hvilke klær anbefales det å klatre i egentlig, shorts.. bukse? Finnes det egne klatreklær kanskje? :fun:

Du må ikke ta kurset, om du får opplæring av noen du kjenner så kan du ta prøven uten :)

Jeg klatrer i ledige klær, bulabukser funker fint og litt store t-skjorter. Ser mange som klatrer i tights, men det er så jævla GAY :p

 

Kom til å tenke på at å bestille sko er kanskje ikke så lurt. Skoene er litt spesielle med tanke på at de ikke passer foten din eller at den størrelsen du trodde passet er aaaaaaaaaltfor stor :p

 

Mine komfort/utesko er 37 1/2 og de litt vassere skoene er 39 så spranget i størrelsene er store...

 

Før trening med shaken

Jeg vil heller si 5g før og 5 g etter også 5 gram om kvelden de dagene man ikke trener...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...