Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

btw, storken.. Fortell meg hvorfor du er så imot frukt?

Snakker vanligvis om å kutte ned på frukta, 5-6 frukt om dagen blir raskt 4-500 kcal - og da med mat som metter lite og som ikke inneholder nevneverdig protein.

Fruktose går rett til levra, musklene får ikke benyttet seg av denne maten. Videre omdannes fruktose, (litt usikker på denne), til fett om du er i et kalorioverskudd.

Fruktose i små mengder er bra, 1-2 frukt pr dag, men overskudd av dette blir lagret. Når du legger inn ting som brus, godteri og andre ting med sukrose (som er 50% fruktose) - får du raskt et overskudd. Det finnes selvfølgelig bra makronæringstoffer i frukt, men jeg vil heller anbefale skikkelige næringsstoffer som bra kilder til protein og fett - over å spise mer frukt.

Slik jeg ser det blir frukta den tingen som hele tiden forer opp under søtsuget til folk, det fører til overspising - og vektoppgang.

Når det er snakk om å spise sunt, blir alltid frukt og grønnsaker dratt inn som førstnevnte matvarer å spise. Dette mener jeg blir helt feil, her skal kjøtt være.

Lenke til kommentar

For å si det slik, så metter 100 g karbs fra frukt langt mer enn tilsvarende fra brødmat eller pasta, til eksepmel.

Om det blir lagra som fett eller ikke, skal jeg ikke gå inn på.

Frukt skal ikke spises i stedenfor proteinkilder, men bør erstatte mange av karbohydratkildene. Det sier seg selv at du ikke kan leve utelukkende på frukt dagen lang.

Ser ikke helt hva som er så 'farlig' med frukt, så lenge du bruker det som en karbo-kilde i et sammensatt måltid. Som du også var inne på, er det en fin kilde til ulike makronæringsstoffer.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Videre omdannes fruktose, (litt usikker på denne), til fett om du er i et kalorioverskudd.

Om du sier "til fettlagring" har du rett siden de 4 næringsgruppene (alkohol er den fjerde, faktisk :ph34r: ) ikke omdannes til hverandre.

Er man i kcaloverskudd så vil det fettet som ikke blir metabolisert lagret.

Det er defor så mange tror at om man spiser for mye så blir det "omgjort" til fett...

Lenke til kommentar

For å si det slik, så metter 100 g karbs fra frukt langt mer enn tilsvarende fra brødmat eller pasta, til eksepmel.

Om det blir lagra som fett eller ikke, skal jeg ikke gå inn på.

Frukt skal ikke spises i stedenfor proteinkilder, men bør erstatte mange av karbohydratkildene. Det sier seg selv at du ikke kan leve utelukkende på frukt dagen lang.

Ser ikke helt hva som er så 'farlig' med frukt, så lenge du bruker det som en karbo-kilde i et sammensatt måltid. Som du også var inne på, er det en fin kilde til ulike makronæringsstoffer.

Jeg er enig med mye, men uenig med en del ting. Frukt metter kanskje bedre enn brød og pasta, men alle vil vel komme til kort mot potet eller ris.

Stivelse (poteter, ris, brød) leverer utelukkende glukose (som lagres som glykogen i musklene) til kroppen. Frukt leverer fruktose og glukose. Frukt er greit, fruktose stimulerer visse anabole signalhormoner, men jeg ville ikke ersattet karbohydratkildene med frukt. 1-2 frukt pr dag her i gården (smoothie med bær :love: ) Hoveddelen av karbs kommer fra potet, ris, og i noe mindre grad havre og hvete.

Videre omdannes fruktose, (litt usikker på denne), til fett om du er i et kalorioverskudd.

Om du sier "til fettlagring" har du rett siden de 4 næringsgruppene (alkohol er den fjerde, faktisk :ph34r: ) ikke omdannes til hverandre.

Er man i kcaloverskudd så vil det fettet som ikke blir metabolisert lagret.

Det er defor så mange tror at om man spiser for mye så blir det "omgjort" til fett...

Selvfølgelig, men fruktose tas, slik jeg har forstått, opp i levra og omformes til triglyserider før musklene kan benytte seg av det - var det jeg tenkte på...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med mye, men uenig med en del ting. Frukt metter kanskje bedre enn brød og pasta, men alle vil vel komme til kort mot potet eller ris.

Hvis du skal få i deg like mye kcal fra eple som det er i 100g ris, må du spise 700 gram eple! Det vil si ca 4,5 epler MED kjernen. Hvis du tenker på spiselig andel må du vel opp i ganske mange fler epler, kanskje opp mot 7-8 epler. Jeg tror du blir mer mett av å spise samme mengde kcal fra eple enn fra ris.

Ris har høy energitetthet. Det har stort sett ikke frukt.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Mulig det, men jeg vet med meg selv at hver skoledag jeg hadde frokost fungerte jeg langt bedre enn en skoledag uten frokost.

Akkurat der er jeg enig, men husk at det har med vaner å gjøre. :)

Derimot, når fyren på forrige side prater om å trene om morningen, så gå på skolen og ikke spise før langt utpå dagen ville jeg vurdert mat tidligere.

Lenke til kommentar

Hvis du skal få i deg like mye kcal fra eple som det er i 100g ris, må du spise 700 gram eple! Det vil si ca 4,5 epler MED kjernen. Hvis du tenker på spiselig andel må du vel opp i ganske mange fler epler, kanskje opp mot 7-8 epler. Jeg tror du blir mer mett av å spise samme mengde kcal fra eple enn fra ris.

Ris har høy energitetthet. Det har stort sett ikke frukt.

Jau, må vel si meg enig der, men det gjelder ikke potet.

Bottom line; frukt er sunt, men du trenger ikke overdrive inntaket.

Lenke til kommentar

Ikke si at du dekker vitaminene du mangler ifra å spise lite frukt med tabletter? Protein er ikke alt du trenger for å ha en god kropp, du trenger litt sukker som kroppen lagrer som energikilde, du trenger antioksidanter, vitaminer/mineraler og helt sikkert mye, som jeg ikke vet.

Nei. Ikke kom her å si at frukt er nødvendig for å dekke makronæringsstoffer, det er bare ignorant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...