Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Hvor mye løfter du? Alt under 60kg teller nesten ikke..

Har løftet 70kg 10x3 i det siste. For å få inn teknikken før jeg begynner på tyngre løft. Mener du at hvis man tar under 60kg i knebøy kan man bare droppe det, for "da teller det nesten ikke"?

Vel, nei, men det å si at det tar 30 min. sier mer om hvor mye du løfter. Og jeg prøver bare å impregmere i hjernen din at 30min på det programet der, utgår rimelig fort.

Det er fire øvelser pr dag, går fint på 30 min det. Hvorfor mener du at det utgår? Fortell, fortell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-211409

Har en kompis som tar alle baseøvelsene hver gang han trener:

mark

benk

knebøy

chins

militærpress

dips

Bør jeg advare han mot dette? Det var visstnok en instruktør som ba han om å kjøre alle disse hver gang han trente til han hadde bygd opp et bra grunnlag og han trener 3 ganger i uken. Jeg syntes dette hørtes veldig belastende, men hva sier dere?

Jeg tror forresten han kjører 3 set på alle, men er ikke sikker...

Lenke til kommentar

Kommer jo helt ann på belastningen også da.. men jeg synes det hørtes litt drøyt ut med så store/mange øvelser hver trening siden han er nybegynner. Også mangler han horisontal dra øvelse (motsatt av benkpress). og framside av skuldrene får mye mer juling en bakside av skuldre.

synes han burde ta en titt på RYP eller 5x5 eller noe. starte lett, som en nybegynner øker man fort uansett. og UNNGÅ FAILURE.

Å trene til failure har heller ingen styrkemessige fordeler . Fra å trene tungt og kjøre seg helt ut er det en utrolig stor forskjell på hvor lang restitusjonstid man trenger. Kan ta en styrkeløfter som eksemplel. En styrkeløfter som har et stevne der han presterer 90% av max vil kunne trene som normalt igjen uken etter stevnet, Men har man gått 100% ut kan det ta alt fra 3 uker til 4uker til man er tilbake til normalen (quote Jørgen Haug norsk junior landslagstrener).

Ta benkpress som et eksempel:

Du skal klare alle repetisjonene uten hjelp! legg egoet igjen hjemme, selv om du tar 5kg mindre i benkpress så stopp løftet på brystet mellom hver repetisjon, dette utelukker "sprett" effekten som ødelegger alt som heter spenn, teknikk og "jeg traff feil på brystet" flaks faktoren . I tillegg så klarer man å aktivere brystet mye bedre, og får mindre strekk i skuldrene som igjen vil skåne skuldrene for rotatorcuffs skader.

jaja, bare noen tips ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye løfter du? Alt under 60kg teller nesten ikke..

Dummeste jeg har hørt, uansett om det gjelder bare menn. Har en vanvittig stor og sterk fyr på kurset mitt, og han har gått ned på vektene etter vi begynte å fokusere mer på teknikk og utførelse. Hvor mange er det ikke på et gym som lasser på alt for mye og utfører med dårlig teknikk og alt for høyt tempo?

Er det forskjellige vekter på en normal benkpress-stang og denne?

Vanligvis vil gymmene ha plater som kan brukes på begge stengene, har hvertfall aldri sett en smith-stang som er av annen størrelse enn olympiabar ("benkpresstang").

Bare ikke ta benkpress i smithmaskinen. Se for deg hva som kan skje om du feiler på en repetisjon og stanga kommer ned. Du har ingen mulighet for å få vridd den vekk fra deg e.l.

Lenke til kommentar

Trent over en mnd, jeg. Uten at jeg bruker over 20 min på knebøy.

Nå er ikke en måned veldig lenge, du må nok fortsatt anse deg selv som nybegynner både når det gjelder styrke og ikke minst teknikk.

Etterhvert som vektene blir tyngre vil du ha behov for lengre oppvarming og også lengre pauser mellom settene. Da kan det fort gå 20 minutter på knebøy.

Jeg ville ikke brydd meg om hvor lang tid treningen tar. Sålenge du har fremgang må det jo være flott å få unnagjort treningen på så kort tid.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brydd meg om hvor lang tid treningen tar. Sålenge du har fremgang må det jo være flott å få unnagjort treningen på så kort tid.

Joa, på en måte er jo det greit. Men når jeg er på trening og er i modus så føler jeg liksom at jeg kan gjøre mer. Men jeg kan vel ta noen isolasjonsøvelser i tillegg? Om jeg skulle føle meg fit for mer.

Lenke til kommentar

Hadde en curl økt på torsdag, med alt for mange reps. Er nå helt ødelagt, har prøvd å tøye ut, men stivner bare til igjen rett etter på. Noen som har noen tips til hva jeg skal gjøre?

viss du tøyer ut vil du bli mer støl. Bare å vente og la musklene gro av seg selv :) Start alltid litt rolig viss du ikke har trent styrke på lenge (over 2 uker)

Lenke til kommentar

3 karer var på treningssenteret i dag, kanskje 20 år gamle. Sleik og singlet. De første fem minuttene sto de å flexa litt i speilet, så gikk de rett på bicepscurl, deretter benk, det var alt de gjorde. Før de gikk snakka de om hvor lenge de skulle ta sol idag.

Æsj!

Lenke til kommentar

3 karer var på treningssenteret i dag, kanskje 20 år gamle. Sleik og singlet. De første fem minuttene sto de å flexa litt i speilet, så gikk de rett på bicepscurl, deretter benk, det var alt de gjorde. Før de gikk snakka de om hvor lenge de skulle ta sol idag.

Hehe, hadde omtrent samme opplevelsen på onsdag.

Det sto to dritkule kiser å KUN curla biceps i TRE kvarter. Han som tok mest løfta 17,5kg på ei ez-stang... :!:

Overhørte litt av det de snakka om siden jeg holdt på rett ved siden av og det gikk mest i hvor dritings de skulle bli til helga :no:

Jeg løfta ez-stanga med ei hand etterpå når de var gått også flirte jeg og en til som var i samme rommet litt... :p

Endret av Doofenschmitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årh!... :sick::angry:

Har et par sånne i Hønefoss også!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

drakk litt i dag. ikke så mye, kom nettopp hjem og som dere ser har jeg ikke mye skrivefeil og sånn... drakk kanskje 5 halvlitere maks. vil det ha noe å si om jeg trener i morgen? har jo hørt at man ikke bør trene dagen etter man har drukket, men jeg er jo ikke særlig full.

Så, vil det ha noe å si?

Lenke til kommentar

drakk litt i dag. ikke så mye, kom nettopp hjem og som dere ser har jeg ikke mye skrivefeil og sånn... drakk kanskje 5 halvlitere maks. vil det ha noe å si om jeg trener i morgen? har jo hørt at man ikke bør trene dagen etter man har drukket, men jeg er jo ikke særlig full.

Så, vil det ha noe å si?

Les dette til du har et på hjernen: LIVE A LITTLE... ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...