Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du vil opp i muskelmasse så hadde jeg holdt meg unna PF, spesielt dersom det er med lavkarbo. Jeg ser forøvrig ikke helt hvorfor man skulle kombinere lavkarbo med PF. Hva sier Berkhan om dette?

I mine øyne så er det mat hver tredje time som gjelder ved vektøkning, siden det er den letteste måten å få inn kaloriene på :) Det sier seg selv at det meste over 3500 kcal på en 8 timers luke blir mye jobb.

For vektøkning, er jeg enig. For muskelmasseøkning er jeg uenig. Martin Berkhan la på seg muskler:fett fordelt ca 2:1 - noe som regnes som det optimale ved tradisjonell bulking. Skal selv prøve meg på en bulk med PF over sommeren, men ender vel kanskje opp med å "clean bulke" slik det ble denne høsten. Å spise hver tredje time er blitt tilbakebevist flere ganger som optimalt når det kommer til måltidsfrekvens.

Berkhan sparer detaljer til boka, som han skriver så fint når han får sånne spørsmål. Men jeg tror han er enig i at, for ren nedgang i fettmasse, lavkarbo er forenbart med PF for de med litt mer å ta av (leptin trengs ikke å stimuleres i samme grad).

Jeg mener på ingen måte at måltidsfrekvens har så mye å si (min er et rot uten like), eller at 3 timer er optimalt. Grunnen til at jeg anbefaler å spise ofte for å gå opp i vekt, eller muskelmasse om du vil, er rett og slett at det er lettere å få inn kaloriene på. Når en fyr på et forum skriver at han sliter med å gå opp i vekt er det alltid fordi han underspiser, og det blir ikke lettere ved å sette han på PF i mine øyne.

Jeg tror ikke at PF er noen god løsning for en vanlig fyr som er ute etter å legge på seg muskelmasse fordi de aller fleste er ikke villige til å gjøre vannvittige omveltninger i spisevaner. Da er det bedre at man optimaliserer sine 4 - 8 måltider om dagen og får resultater, enn at han prøver å gjøre noe helt nytt og går på en smell. Igjen, min anbefaling er bare basert på det jeg anser som mest praktisk, utprøvd og det jeg har erfaring med selv, ikke nødvendigvis optimalt. Jeg vil heller anbefale det jeg selv tror gir 90% effekt og funker for 90% av folket, enn å anbefale noe som gir 100% effekt og funker for 10% av folket :)

Resultatene med PF snakker for seg selv (Berkhan, Beefcake, etc), og jeg er definitivt åpen for metoden, men det finnes jo akkurat like mange som oppnår det samme med en tradisjonell måltidsfrekvens. Det er mange veier til Rom, og PF er definitivt en av de, men jeg tror bare ikke det er det mest gjennomførbare mtp. resultater for en vanlig bruker i denne tråden - altså en kar i tenårene som bor hjemme og vil legge på seg muskler.

Lenke til kommentar
hær er et treningsprog sm jeg fikk av 3t

Når du trener bryst trener du triceps samtidig, bytt triceps og biceps, så du kjører bryst\triceps og rygg\biceps. Du får bedre resultater!

Dag 1 - Bryst\triceps\mage

Dag 2 - Skuldre\Nakke

Dag 3 - Rygg\biceps

Dag 4 - Bein

Dag 5 - Kjører ut armer og underarmer maksimalt

Dag 6 - FRI

Dag 7 - FRI

Pass på og spis masse når du har hviledager, er da du vokser og musklene bygger seg opp!

Har gått ned til 2-3 dager vekter i uka, trener ellers Freefighting!

Treningstiden var fra 45 min til 90 min, avhengig av hva jeg trente!

Det er ikke noe råd i å trene så mange dager samenhengenes. Ville hller trent annen hver dag.

Da vil kroppen få 48 timers hvile som er anbefalt før du anstrenger kroppen for tunge løft igjen.https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/default/thumbup.gif

For når du trener en spesefikk muskel vil du i tilleg ha belastning på noen andre. Så 48 timers hvile vil jeg anbefale for at musklene skla bygge seg opp igjen uten anstrengele. Da vil jeg garangtere at du vil få en posetiv framgang!

Lenke til kommentar

Hvor mye skal jeg kutte ned i kcal på hviledagene? Si at jeg spiser 3000 kcal nå. 750 til lunch og middag og 1500 til kvelds. Hva skal jeg da ligge på?

Fokuser på ting som metter mye og har greit med protein, så kommer kaloriunderskuddet av seg selv med PF. Hvit fisk, grønnsaker og kylling er tre ting det går mye av til meg på hviledager.

Lenke til kommentar

Jeg mener på ingen måte at måltidsfrekvens har så mye å si (min er et rot uten like), eller at 3 timer er optimalt. Grunnen til at jeg anbefaler å spise ofte for å gå opp i vekt, eller muskelmasse om du vil, er rett og slett at det er lettere å få inn kaloriene på. Når en fyr på et forum skriver at han sliter med å gå opp i vekt er det alltid fordi han underspiser, og det blir ikke lettere ved å sette han på PF i mine øyne.

Jeg tror ikke at PF er noen god løsning for en vanlig fyr som er ute etter å legge på seg muskelmasse fordi de aller fleste er ikke villige til å gjøre vannvittige omveltninger i spisevaner. Da er det bedre at man optimaliserer sine 4 - 8 måltider om dagen og får resultater, enn at han prøver å gjøre noe helt nytt og går på en smell. Igjen, min anbefaling er bare basert på det jeg anser som mest praktisk, utprøvd og det jeg har erfaring med selv, ikke nødvendigvis optimalt. Jeg vil heller anbefale det jeg selv tror gir 90% effekt og funker for 90% av folket, enn å anbefale noe som gir 100% effekt og funker for 10% av folket :)

Resultatene med PF snakker for seg selv (Berkhan, Beefcake, etc), og jeg er definitivt åpen for metoden, men det finnes jo akkurat like mange som oppnår det samme med en tradisjonell måltidsfrekvens. Det er mange veier til Rom, og PF er definitivt en av de, men jeg tror bare ikke det er det mest gjennomførbare mtp. resultater for en vanlig bruker i denne tråden - altså en kar i tenårene som bor hjemme og vil legge på seg muskler.

Det er ikke akkurat en vanvittig omregulering av spisevaner, hos de fleste vil det innebære å droppe frokosten. Jeg skjønner resonnementet ditt, men PF høres mye verre ut på papiret, enn det det er i virkeligheten. Bare spør feks Doofen som prøvde ut PF etter å ha krangla med meg her i tråden :p

Jeg er enig med at, for en som underspiser, så vil det være rart å sette han på PF - her er det endring i kost som er førsteprioritet. Ola Normann, derimot, har gjerne noen kilo ekstra og sliter ikke med å spise nok. PF gir muligheten til å spise seg skikkelig mett og med den maten man liker, det er det mange dietter som fratar deg muligheten til. (virrer kanskje litt av kurs her nå).

Kroppsbyggere har kommet seg i konkurranseform med omtrentlig alt der ute. Keto, Høy-carb, Høy-Prot osvosv. Tingen er, det er et helvettes mas å skulle forholde seg til de retningslinjene som blir lagt ut. Konkurransen klarer å holde motivasjonen til kroppsbyggerne akkurat ved like, men Ola Normann - han dropper av. For den vanlige tenåringen i dag, som ofte er overvektig, kan PF være et bra alternativ.

Lenke til kommentar

Hmm. Så jeg kan holde muskelmasse ved like/øke muskelmasse, samtidig som jeg får lavere fettprosent ved å spise mindre på hviledager?

Det er en vettug konklusjon ja, men begynn å stole på fettklypa og speilet - for vekta kan bli sittende bom fast. Snakker av erfaring xD

Lenke til kommentar

Endelig tilbake på trening etter to uker med influensa og bronkitt. Jeg gikk rundt med dårlig samvittighet i to uker fordi jeg ikke trente, men glad jeg ventet. Førte dog til at jeg skeiet en del ut, men de kiloene raste av og formen kom tilbake så fort jeg begynte å trene igjen i midten av forrige uke. Takk og lov. :)

Lenke til kommentar

Det du har skrevet hittil virker interessant, Storken. Uansett, bare for å ha det som en mulighet, hvor lang tid vil jeg trenge på å deffe før sommeren, om jeg kjører på med storspising og bulk nå, og deffer etterpå?

Det kommer jo helt an på hvor mye du skall kvitte deg med.

Ser ikke helt hvorfor du skal deffe. Du er 10 cm høyere enn meg, og jeg veier 6 kg mer enn deg. Noe jeg ser for meg ikke er spesielt feit.

Lenke til kommentar

Er langt i fra feit, nei. Likevel, alle vil nok ha litt mer definerte muskler når det er sommer og sol. :p

Prøver bare å finne ut om f.eks kcal-underskudd og noen drag gerilja kardio i mai måned kan ordne dette, samtidig som jeg beholder muskelmassen.

Lenke til kommentar

Veldig kult med lettvektere som er sykt sterke, uten en gang å ha nevneverdig muskelmasse.

Mulig jeg kunne blitt sånn hvis jeg hadde blitt coachet til det eller noe, men slik jeg har trent og tenkt vet jeg at jeg ikke hadde vært i nærheten så sterk som jeg er nå hvis det ikke hadde vært for økningen i muskelmasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...