storken Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Ang telling av kalorier. Det er bedre enn å ikke måle noe, men det åpner for tenkesett som: "Jeg har jo fortsatt 400 kcal til gode på "vedlikehold-500kcal", så da har jeg lov til å ta meg en neve chips." Generelt sett er mennesker flinke til å belønne seg selv. Når "vedlikehold" i den ligninga varierer veldig fra dag til dag, er det ikke rart om fremgangen ikke er der den skal være. Fett% måling er en effektiv strategi, men endringen her er såppass treg at den vanlige mannen i gaten blir utolmodig - og stressa. Stress er en sikker måte å kjøre ting på trynet på. Det er kanskje en av grunnene til at jeg liker periodisk faste så godt. Jeg spiser meg stappmett på treningsdager på mat med høy energitetthet (mye kjøtt, mye fett, ikke grønnsaker, mye carbs). Hviledager fokuserer jeg på magre proteinrike alternativer (hvit fisk, hvitt kjøtt, grønnsaker osv), men spiser meg fortsatt stappmett. Slik vet jeg at treningsdager blir anabole, mens hviledager blir katabole. Av og til teller jeg kalorier for sånn ca å vite hva jeg ligger på, men det har det blitt mindre og mindre av i det siste. Noe av det vanskeligste for meg er å ikke "overoptimalisere" treninga og kosten, det vil bare medføre masse unødvendig stress. Stress er ikke bra. Hvis du føler fremgangen er på plass, er den ofte det. Istedenfor å plundre så mye over kalorier, distraher deg med noe annet, så tenker du ikke på mat så lett. Endret 14. mars 2011 av storken 1 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Hvor mange ganger i uka med 4x4 er optimalt? Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Optimalt i forhold til hva? 2 vil jeg si er greit hvis du fokuserer på bedre kondis. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Jeg vil korte ned tiden det tar fra jeg er på makspuls til den er under 100. Hva er optimalt, og hvor mye kan jeg forvente å forbedre meg på en måned, et halvt år, og på et år? ca? Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Er det nokon som veit om man kan kombinere lavkarbo og periodisk faste? Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Er det nokon som veit om man kan kombinere lavkarbo og periodisk faste? Prøver meg på dette akkurat nå, og jeg kan skrive under på at det er meget hardt å gå opp i styrke/masse/utholdenhet, spessielt om du ikke spiser ekstreme mengder når du "kan" Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Hvis du vil opp i muskelmasse så hadde jeg holdt meg unna PF, spesielt dersom det er med lavkarbo. Jeg ser forøvrig ikke helt hvorfor man skulle kombinere lavkarbo med PF. Hva sier Berkhan om dette? I mine øyne så er det mat hver tredje time som gjelder ved vektøkning, siden det er den letteste måten å få inn kaloriene på Det sier seg selv at det meste over 3500 kcal på en 8 timers luke blir mye jobb. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Er det nokon som veit om man kan kombinere lavkarbo og periodisk faste? Prøver meg på dette akkurat nå, og jeg kan skrive under på at det er meget hardt å gå opp i styrke/masse/utholdenhet, spessielt om du ikke spiser ekstreme mengder når du "kan" Skal i fyrste omgang ned i fett%, korleis fungerar det? Lenke til kommentar
geil Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 PSMF fungerte gull for meg. Gikk ned syv kilo fra 81 til 74 på seks uker uten merkbart styrketap. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Blir det ikke veldig kjedelig for energinivåene til en som trener aktivt å kjøre lavkarbo? Hvordan er det forresten for kroppen å spise så mye fett og blabla? Er jo en hel haug med grønnsaker og frukt som er "fy" etter hva jeg har forstått? Er litt underoppdatert på lavkarbo så dere får bare unnskylde mine naive spørsmål Lenke til kommentar
HOK Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) Hvorfor er det ikke bare en pille man kan ta, så mister man akkurat så mye fett man ønsker?! Det er så kjedelig med kosthold. Passe på hva man spiser, når man spiser og hvor mye man spiser. Tråkker vel noen på tærne nå, men i mine øyne er det utrolig kjedelig. Endret 14. mars 2011 av HOK Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Hvorfor er det ikke bare en pille man kan ta, så mister man akkurat så mye fett man ønsker?! Det er så kjedelig med kosthold. Passe på hva man spiser, når man spiser og hvor mye man spiser. Tråkker vel noen på tærne nå, men i mine øyne er det utrolig kjedelig. Hadde det vært så lett så hadde vi ikke hatt Amerika ... 2 Lenke til kommentar
HOK Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Hvorfor er det ikke bare en pille man kan ta, så mister man akkurat så mye fett man ønsker?! Det er så kjedelig med kosthold. Passe på hva man spiser, når man spiser og hvor mye man spiser. Tråkker vel noen på tærne nå, men i mine øyne er det utrolig kjedelig. Hadde det vært så lett så hadde vi ikke hatt Amerika ... Haha! Så sant, så sant. En får nok bare holde seg til slik det er nå. Halve moroa er jo egentlig å se progresjon. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Vil jeg miste muskelmassen hvis jeg bare svømmer selv om jeg får i meg nok proteiner og kcal? Eller spurt på en annen måte, krever muskelen å få høy belastning for å vedlikeholde seg selv? Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Er det nokon som veit om man kan kombinere lavkarbo og periodisk faste? For deg, som har litt ekstra å ta av, bør det vel kunne kombineres. Mitt forslag - kjør lavkarbo på hviledager, spis karbs etter trening for å utnytte den anabole effekten av treninga (Dette er nesten oppskriften på PF recomp) Hvis du vil opp i muskelmasse så hadde jeg holdt meg unna PF, spesielt dersom det er med lavkarbo. Jeg ser forøvrig ikke helt hvorfor man skulle kombinere lavkarbo med PF. Hva sier Berkhan om dette? I mine øyne så er det mat hver tredje time som gjelder ved vektøkning, siden det er den letteste måten å få inn kaloriene på Det sier seg selv at det meste over 3500 kcal på en 8 timers luke blir mye jobb. For vektøkning, er jeg enig. For muskelmasseøkning er jeg uenig. Martin Berkhan la på seg muskler:fett fordelt ca 2:1 - noe som regnes som det optimale ved tradisjonell bulking. Skal selv prøve meg på en bulk med PF over sommeren, men ender vel kanskje opp med å "clean bulke" slik det ble denne høsten. Å spise hver tredje time er blitt tilbakebevist flere ganger som optimalt når det kommer til måltidsfrekvens. Berkhan sparer detaljer til boka, som han skriver så fint når han får sånne spørsmål. Men jeg tror han er enig i at, for ren nedgang i fettmasse, lavkarbo er forenbart med PF for de med litt mer å ta av (leptin trengs ikke å stimuleres i samme grad). Hvorfor er det ikke bare en pille man kan ta, så mister man akkurat så mye fett man ønsker?! Det er så kjedelig med kosthold. Passe på hva man spiser, når man spiser og hvor mye man spiser. Tråkker vel noen på tærne nå, men i mine øyne er det utrolig kjedelig. Vi har to helt forskjellige syn på kosthold gitt. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Hei! Har nå trent i 2 måender. Hele denne perioden har jeg trent uten noen spesiell form for "program" og har egentlig gjort det jeg føler for og det som ser mest passelig ut for meg med hensyn til hvor avansert ting er og punkter på kroppen som bygges. Er dette dumt? Formålet med treningen min er å forbedre utholdenheten min samtidig som jeg kan få på plass drømmekroppen, men først er det litt småfett (ikke mye) på magen som skal brennes. Grunnen til at jeg ikke har tatt til hensyn til noe program er rett og slett fordi jeg føler at de fleste øvelsene ikke passer meg og fordi jeg ikke orker å sette meg inn i all mulig teori. Innspill? Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Du var litt uspesifikk. Hold deg unna maskiner, fokuser på å lære øvelsene riktig fremfor å legge på vekt i begynnelsen og gjør deretter mer avanserte ting som programmer. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Vel, jeg liker bedre å trene med maskiner en med vekter, og styrkerommet på mitt treningsenter er ofte fullt. Hva er jeg uspesifikk om? Setter pris på innspill og hjelp Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Kjører for tiden periodisk faste, med matpause mellom 2100/2200 og 1200/1300. Får i meg godt over 3000 kcal per dag. Er 186-7 cm og 78 kg nå. Det hele funker veldig bra og jeg ser god framgang på treningen. Spørsmålet mitt er som følger: Når skal jeg begynne med deffing før sommeren? Per nå spiser jeg mer for å gå opp i vekt og muskelmasse, men vil selvsagt roe ned før sommeren og skaffe meg mer markert mage osv. Vil jeg miste muskelmassen med å deffe før sommeren? Lenke til kommentar
storken Skrevet 14. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 14. mars 2011 Kjører for tiden periodisk faste, med matpause mellom 2100/2200 og 1200/1300. Får i meg godt over 3000 kcal per dag. Er 186-7 cm og 78 kg nå. Det hele funker veldig bra og jeg ser god framgang på treningen. Spørsmålet mitt er som følger: Når skal jeg begynne med deffing før sommeren? Per nå spiser jeg mer for å gå opp i vekt og muskelmasse, men vil selvsagt roe ned før sommeren og skaffe meg mer markert mage osv. Vil jeg miste muskelmassen med å deffe før sommeren? Kutt ned på kaloriene på hviledagene, så kan du gjøre begge deler samtidig - fra nå av. Gjør dette selv med bra resultater Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå