Brad Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Jeg merker det om jeg springer opp fra sofaen, har aldri merka noe til det på trening. Kanskje litt lett i hodet etter et skikkelig tungt sett med knebøy, men det tror jeg er normalt. Er vel ganske vanlig å bli svimmel når man reiser seg fra omtrent liggende tilstand. Kroppen rekker ikke reagere fort nok på at den må pumpe blodet litt hardere for å få det opp til hjernen. Det resulterte for ca. 2 år siden i at jeg reiste meg, gikk noen meter før alt ble tåkete, merket jeg falt bakover og våknet ganske forslått noen minutter senere. Når vi snakker om det, så kommer jeg faktisk på at jeg hadde en lignendes periode i fjor. Satt i stolen en stund med dataen, og reiste meg raskt opp. Gikk noen meter og jeg falt plutselig jævelig hardt i bakken. Våkna med en gang igjen. Hva skjedde? Besvimte jeg? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Tipper du besvimte ja Brad! Jeg trodde dette hadde med lavt blodsukker å gjøre.. Husker når jeg bodde hjemme og var mindre aktiv. Så så jeg bare rødt og mistet litt følelsen i armer og bein når jeg reiste meg fort opp. Men var bare å vente i 5-10 sek, så kunne jeg fortsette dagen Skjedde julen for 2 år siden også hvis jeg ikke husker feil, så for min del er det nok relatert til aktivitet og kosthold (som ikke er noe bra når jeg besøker foreldrene mine) Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Hva har det med saken å gjøre? Forbanna idiot! Nøkkelhullmerket skal henvise til hva som er sunnest for størsteparten av befolkningen. "sunn mat/drikke" er et relativt begrep og hva som er sunt for en kar som trener og en gjennomsnittlig nordmann er to forskjellige ting. Helmelk er ikke blant de sunneste (som er et relativt begrep, noe du tydeligvis ikke forsto) variantene av melk for størsteparten av befolkningen, som nøkkelhullbegrepet går ut på. Jeg kommer med en påstand om at mettet fett er mindre sunt for flesteparten av befolkningen, som ikke trener. Dette trodde jeg var allmennkunnskap. Du henviser til en undersøkelse om noe som ikke er allmennkunnskap. Hvem er det som kommer med udokumentert idioti her? Tror kanskje det er deg... her har du en kilde, den første jeg fant, så kanskje ikke den beste, men det er ikke vanskeligere enn å google "mettet fett": http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/fagnytt/lurt___kutte_inntaket_av_mettet_fett_397064 Jah... "OBJECTIVES: Most current dietary guidelines encourage limiting relative fat intake to <30% of total daily energy, with saturated and trans fatty acids contributing no more than 10%. We examined whether total fat intake, saturated fat, monounsaturated, or polyunsaturated fat intake are independent risk factors for prospective all-cause, cardiovascular and cancer mortality. DESIGN: Population-based, prospective cohort study. SETTING AND SUBJECTS: The Malmö Diet and Cancer Study was set in the city of Malmö, southern Sweden. A total of 28,098 middle-aged individuals participated in the study 1991-1996. MAIN OUTCOME MEASURES: Subjects were categorized by quartiles of relative fat intake, with the first quartile used as a reference point in estimating multivariate relative risks (RR; 95% CI, Cox's regression model). Adjustments were made for confounding by age and various lifestyle factors. RESULTS: Women in the fourth quartile of total fat intake had a significantly higher RR of cancer mortality (RR 1.46; CI 1.04-2.04). A significant downwards trend was observed for cardiovascular mortality amongst men from the first to the fourth quartile (P=0.028). No deteriorating effects of high saturated fat intake were observed for either sex for any cause of death. Beneficial effects of a relatively high intake of unsaturated fats were not uniform. CONCLUSIONS: With the exception of cancer mortality for women, individuals receiving more than 30% of their total daily energy from fat and more than 10% from saturated fat, did not have increased mortality. Current dietary guidelines concerning fat intake are thus generally not supported by our observational results." J Intern Med. 2005 Aug;258(2):153-65. Relative risks of cardiovascular mortality for quartiles of all types of fat can be seen in Table 6. For women, no significant difference was observed between quartiles of total fat or saturated fat intake. For men, a significant trend towards lower cardiovascular mortality in upper quartiles of total fat intake was observed (P = 0.028) with the RR for men in the fourth quartile being 0.65 (CI 0.45–0.94, P = 0.023) (Fig. 1). No difference was observed between quartiles of saturated fat intake for men. When looking at unsaturated fats, women in the third quartile of polyunsaturated fat had lower RR (0.46; CI 0.24–0.89, P = 0.021), as did men in the second quartile of monounsaturated fat intake (0.63; CI 0.42–0.95, P = 0.027). Having relatively high intakes of monounsaturated or polyunsaturated fats compared with saturated fats did not show benefit for either sex." J Intern Med. 2005 Aug;258(2):153-65. Having relatively high intakes of monounsaturated or polyunsaturated fats compared with saturated fats did not show benefit for either sex Her står det blant annet: In this large cohort of middle-aged men, we foundno clear association between the intake of saturated fatty acids, linoleic acid, or cholesterol and the risk of coronary heart disease. trans-Fatty acid intake was positively associated with the risk of coronary death. Jeg kan sikkert finne flere kilder om ønskelig? Hva er det du ikke forstår? "Nøkkelhullet stiller krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, salt og sukker innenfor 25 matvaregrupper. For noen matvaregrupper er det i tillegg krav til minimumsinnhold av fullkorn, frukt eller grønnsaker. Kravet til salt oppgis som natrium (mengde natrium = mengde salt dividert med 2,5)." Dette er grunnen til at helmelken ikke har fått nøkkelhullsmerket. Les de andre innleggene et par ganger til og se om du skjønner noe av det vi prøver å forklare deg. Skjønner du det fortsatt ikke, kan du lese de enda et par ganger og søke rundt på nøkkelhullmerkets sider. Om noe fortsatt er uklart for deg da... Da vet jeg ikke hva du kan gjøre... kilde: http://www.nokkelhullsmerket.no/nokkelhull/Matvarer/article234.ece Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409 Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Dette trodde jeg var allmennkunnskap. Folk flest har lav kritisk sans og et ekstremt stort ego, så allmennkunnskapen står det dårlig til med du. Hehe, ja . Jeg trodde at det var litt som å måtte bevise at proteiner er bra å spise for å bygge muskler. Det hadde vel blitt ganske slitsomt å måtte bevise dette hver gang du skal gi noen råd angående kosthold her i treningstråden? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) @Doofenschmitz Jeg har har mye respekt for kunnskapen og kildene du har tilført denne tråden og flere andre diskusjoner rundt trening og kosthold. Men synes du oppfører deg ganske idiotisk når det gjelder denne H-melken din! Hele poenget med nøkkelhulls merkingen er å tydelig vise hva som er det sunneste alternativet innen en mat-gruppe. Hadde både skummet, ekstra-lett og h-melk fått merket, ville det blitt litt vanskelig for forbrukeren (og hadde krevd at dem selv finner ut hva som er best for de, grøss!) Selv om H-melk tilfører veldig mye bra for kroppen, spesielt til de som trener og vil opp i vekt, så er det ikke like bra for gjennomsnittet som stort sett vil ned/holde vekt og derfor få i seg minst mulig ekstra! At H-melk ikke får nøkkelhulls merking betyr bare at det finnes alternativer med mindre fett og kcal (bl.a) Aiii, jeg ser den... Det jeg reagerte på var tolkningen av nøkkelhullsmerket. Når jeg kommenterte "Helmelk er ikke sunnest, fordi det er mer fett i den." er det ikke tatt ut av kontekst siden man ikke kan sette frem den påstanden uten noen særlig begrunnelse... Jeg drikker selv skummetmelk for å få alle fordelene med melk, men siden jeg er i "forbrenningsmodus" vil jeg ikke ha alle kaloriene helmelk inneholder. Nøkkelhullsmerking er for meg en stor vits. Selv om den er ment å være veiledende for folk med lav kompetanse på kosthold så blir den misvisende i sin egen form. Å nøkkelhullsmerke GRANDIOSA kan vel ikke sies å være det som gir gode signaler? Endret 11. mars 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
Continum Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) Kommentarer til treningsprogrammet mitt? Er delvis nybegynner. Har begynt å trene igjen nå etter 2-3 års opphold. Har fullført RYP og har nå sett meg opp dette programmet her. Tar gjerne i mot tips til forbedring. Både ris og ros tas i mot EDIT: Vil også nevne at jeg i tillegg trener fotball 2 ganger i uken og innebandy 1 gang i uken. Endret 11. mars 2011 av Continum Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Kommentarer til treningsprogrammet mitt? Er delvis nybegynner. Har begynt å trene igjen nå etter 2-3 års opphold. Har fullført RYP og har nå sett meg opp dette programmet her. Tar gjerne i mot tips til forbedring. Både ris og ros tas i mot EDIT: Vil også nevne at jeg i tillegg trener fotball 2 ganger i uken og innebandy 1 gang i uken. Snu på dagene så tror jeg du er godt satt. Trener du bryst vs rygg i et forhold på 2:1 går det ikke lang tid før du "luter"... Om du setter rygg 2 ganger og bryst en gang i uka så får du en mer korrekt kroppsholdning (sagt på en litt enkel måte) Lenke til kommentar
Continum Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Kommentarer til treningsprogrammet mitt? Er delvis nybegynner. Har begynt å trene igjen nå etter 2-3 års opphold. Har fullført RYP og har nå sett meg opp dette programmet her. Tar gjerne i mot tips til forbedring. Både ris og ros tas i mot EDIT: Vil også nevne at jeg i tillegg trener fotball 2 ganger i uken og innebandy 1 gang i uken. Snu på dagene så tror jeg du er godt satt. Trener du bryst vs rygg i et forhold på 2:1 går det ikke lang tid før du "luter"... Om du setter rygg 2 ganger og bryst en gang i uka så får du en mer korrekt kroppsholdning (sagt på en litt enkel måte) Okei, kan hende jeg endre på dette senere. Slik som det er nå så ligger jeg litt etter på bryst, da jeg er mye sterkere i ryggen. Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Om jeg sier at jeg er: 53 kilo 168 cm høy trener 4-5 ganger i uken spiser biff og kylling minst 4 ganger i uka blir kroppsresultatet bra? Er ei jente på 18 år Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Det er ikke sikkert, men fy f**n biff er digg 1 Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Hvorfor er det ikke sikkert? bør jo være det med mye trening, nok mat? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Det kommer jo helt an på kostholdet ellers... Men de middagene du beskriver er bra. Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Det kommer jo helt an på kostholdet ellers... Men de middagene du beskriver er bra. Spiser ikke annet kjøtt en biff og kylling, ellers går det i nudler og baguetter eneste maten jeg spiser. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Baguetter kan du droppe med fordel. Ta deg heller ei skål med havregryn. Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Baguetter kan du droppe med fordel. Ta deg heller ei skål med havregryn. Er ikke havregryn på skolen.. men er ikke grove baguetter meg skinke, ost og salat ok? Lenke til kommentar
storken Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Dette trodde jeg var allmennkunnskap. Folk flest har lav kritisk sans og et ekstremt stort ego, så allmennkunnskapen står det dårlig til med du. Hehe, ja . Jeg trodde at det var litt som å måtte bevise at proteiner er bra å spise for å bygge muskler. Det hadde vel blitt ganske slitsomt å måtte bevise dette hver gang du skal gi noen råd angående kosthold her i treningstråden? Ja, mettet fett er kanskje det sykeste eksempelet - men du finner det igjenn overalt i hverdagen. Høyspentledninger over huset ditt eller radon i kjelleren, det er farlig det. Å ta vare på helsa si, det gis ikke samme oppmerksomhet. Nå er det blitt påbevist gang på gang at slanke lever lengre enn feite. Sterke lever lengre enn svake. Kondisjonsmessig er det faktisk en gylden middelvei, syklister eller Northug har ikke gode utsikter for å bli gamle - rent empirisk sett. Jeg vurderer å starte et nettsted og skrive dypt om helse og kosthold, for slik informasjon er vanskelig tilgjengelig - men problemet er at det er lite interessant å lese om for noen som ikke har bakgrunnskunnskapen til å forstå det som står der. Det blir ikke lært i skolen, rimelig sykt. Skolen bare bidrar til "mettet fett er usunt", herregud - jeg trodde også det helt til jeg begynte på lavkarbo for 2 år siden. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Når det kommer til at grandiosa er nøkkelhullsmerket er det pga de "utnytter" systemet. De har gjort sitt for å komme under de kravene som er satt, men på en generell basis er nøkkelhullmerkingen ganske ålreit tiltak. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Nøkkelhullsmerking er for meg en stor vits. Selv om den er ment å være veiledende for folk med lav kompetanse på kosthold så blir den misvisende i sin egen form. Å nøkkelhullsmerke GRANDIOSA kan vel ikke sies å være det som gir gode signaler? Hvis folk vet hva merkingen betyr, så vil jeg ikke si at det er en vits! Det er for å gjøre det enkelt for folk å finne det beste alternativet. Det betyr jo bare at den Grandiosaen som har merket er "sunnere" enn de andre, ikke at den er sunn i seg selv Baguetter kan du droppe med fordel. Ta deg heller ei skål med havregryn. Er ikke havregryn på skolen.. men er ikke grove baguetter meg skinke, ost og salat ok? Det meste bakeren kaller "grovt" er lyst i mine øyne, hvis jeg ikke tar helt feil. Så trenger det kun å være mindre enn 75% hvetemel for at det skal kunne kalles grovt. Men for all del, det er bedre enn lys baguett Eventuelt kan du jo ta med deg mat på skolen. Lage en kylling salat eller en bolle havregryn (tipper det er mulig å få/kjøpe melk..) Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Det kommer jo helt an på kostholdet ellers... Men de middagene du beskriver er bra. Spiser ikke annet kjøtt en biff og kylling, ellers går det i nudler og baguetter eneste maten jeg spiser. Nudler tilbyr ikke rare greiene... :/ Inneholder transfett i tillegg når vi nå alt snakke om det... Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 11. mars 2011 Rapporter Del Skrevet 11. mars 2011 Det kommer jo helt an på kostholdet ellers... Men de middagene du beskriver er bra. Spiser ikke annet kjøtt en biff og kylling, ellers går det i nudler og baguetter eneste maten jeg spiser. Nudler tilbyr ikke rare greiene... :/ Inneholder transfett i tillegg når vi nå alt snakke om det... Så hva mener dere jeg skal spise utenom kylling og biff? spiser ikke grovt brød eller annen form for kjøtt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå