Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke sånn veldig gal etter kosttilskudd, men er kreatin "like viktig" som tilskudd som proteinpulver/ barer?

 

Kreatin er vel det eneste tilskuddet som faktisk gjør deg sterkere (er vel en liten prosent mennesker som ikke har effekt av det) MEN det varer kun mens du går på kreatin. Kreatin legger mer vann i musklene som gjør deg sterkere, dette gjør at du kan løfte tyngre og få kroppen til å bryte ned og bygge opp mer og større muskler (hvis du spiser riktig også!)

 

(Det er vel cirka kreatin one-o-one)

 

Og hvilke typer proteinpulver kan dere anbefale? Har tenkt å be om en smaksprøve på noen butikker på de smakene/ typene som dere anbefaler.. Vil ikke be om noe jeg kommer til å angre på..

 

Type er vel 50/50 myse/keasin, dette er det slik morsmelken er bygd opp og hvis du ser på tabellen på denne eller siden før, så tas det godt opp i kroppen :)

 

M-factor sin med melk synes jeg var litt vanskelig å svelge. Den ble litt tykk (sikkert slik med all melke-blandinger) og jeg måtte bruke kanel for å få den ned.

 

Whey-100 (kun myse) fra PF i jordbær var ganske god med vann faktisk, og er ikke umulig at det blir et bulk kjøp på den. Sjokoladen var helt ok, ikke noe konge. Men litt bedre på smak enn Triple Pro 85 fra GG.

 

Triple Pro 85 er vel en blanding av myse og keasin. Så passer bra hele døgnet. Veldig greit da 2 scoops blandes fint i 2dl vann og er lett å drikke.

 

Myse bruker lengre tid på å bli tatt opp i kroppen enn keasin (eller, etter hva jeg forstår er det litt feil. Men keasin trigger noe i kroppen som gjør at ....) Så optimalt tar du myse til vanlig (morning, kveld, mellommåltid1,2,3) mens keasin inntas rett etter trening.

 

 

PS: Mulig jeg blander keasin og myse :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som kjenner til noe bra litteratur rundt deloading?

 

Spørsmål som jeg grubler litt på.

 

1. Hvor mange dager er det optimalt (minimal tidsbruk for maksimale resultater) å deloade?

- Selv tenker jeg 9 dager, som anbefalt i ryp-heftet, kanskje er litt lenge. Det korteste jeg finner anbefalt er 5 dager. Kanskje 7 dager er optimalt?

 

 

2. Kaloriunderskudd, overskudd eller vedlikehold?

- Hypotese: Hvis man kutter ned på kaloriene, vil dette hjelpe på bindevevsnedbrytning.

- Hypotese nr2: Hvis man ligger i overskudd vil kroppen ha lettere for å restituere seg 100%

- Hypotese nr3: Vedlikehold vil gi en optimal kombinasjon av de over.

 

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/7/20/-en-ukes-treningsfri-kan-gi-strre-fremgang/

 

var det eneste jeg fant, men legg merke til kommentaren

Lenke til kommentar

Mye væske og brød her.. Mest sannsynligvis cola og noe annet drit iløpet av dagen.

 

Noen som har mer informasjon om hvordan man unngår muskelnedbryting når man har drukket mye`/er bakfull? Leste man måtte spise riktig dagen derpå?

Det er jo ikke sånn at kroppen begynner å hive av seg muskelmasse bare man drikker ;) Verste som skjer er at det tar lengre tid å hente seg inn etter en tidligere treningsøkt.

 

Personlig så skeier jeg ikke ut med spisingen selv om jeg er ute på byen. Jeg spiser skikkelig før jeg drar ut, holder meg unna kebab, potetgull etc og stapper heller i meg en boks cottage cheese når jeg kommer hjem. Et generelt tips er å alltid ha bra mat stående i kjøleskapet, og drite i å kjøpe cola. Da skeier man heller ikke ut :)

Selv opplever jeg at det å trene tungt før jeg drar ut på byen hjelper på formen på festen og dagen derpå. Vanligvis blir jeg lett kvalm av alkohol, men det merker jeg ikke noe til om jeg har trent og spist skikkelig før jeg drar ut. Med PF skal det veldig mye til for å skeie ut skikkelig kalorimessig sett, jeg spiser det jeg kommer over i fylla - kan ikke se for meg at jeg har tatt noe skade av det.

 

 

Fun fact: alkohol er i liten grad fettløselig og fordeler seg derfor ikke i fett. Derfor tåler folk med mer muskelmasse generelt mer alkohol.

 

 

Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner til noe bra litteratur rundt deloading?

 

Spørsmål som jeg grubler litt på.

 

1. Hvor mange dager er det optimalt (minimal tidsbruk for maksimale resultater) å deloade?

- Selv tenker jeg 9 dager, som anbefalt i ryp-heftet, kanskje er litt lenge. Det korteste jeg finner anbefalt er 5 dager. Kanskje 7 dager er optimalt?

 

 

2. Kaloriunderskudd, overskudd eller vedlikehold?

- Hypotese: Hvis man kutter ned på kaloriene, vil dette hjelpe på bindevevsnedbrytning.

- Hypotese nr2: Hvis man ligger i overskudd vil kroppen ha lettere for å restituere seg 100%

- Hypotese nr3: Vedlikehold vil gi en optimal kombinasjon av de over.

Begge disse spørsmålene er noe labfrakker, ikke utøvere bør bry seg om ;)

 

Men, mine tanker:

1. Umulig å si hva som er optimalt, fordi det ikke finnes et optimalt antall dager. Optimalt antall dager i en deload avhenger av en milliard variabler som tilsammen utgjør kravet for hvor lang deload man trenger. Kanskje trenger man bare 3 dager for å hente seg inn igjen. Kanskje man er så redusert at man trenger 2 uker.

 

Dog, dette er i og for seg uinterresant. Den største tabben folk gjør er å deloade alt for ofte, fordi et eller annet program sier det, eller aldri deloade (før de omsider går på en smell). Ta RYP f.eks. Det er ikke vits å deloade etter 6 uker hvis man har mye overskudd, og føler man kan øke vektene i 1 - 2 uker til. På samme måte kan det være lurt å deloade før de 6 ukene har gått hvis man er utbrent (noe som ikke bør skje hvis man ikke har slurvet på kjøkkenet).

 

Go by feel! :)

 

2. Har ikke noe lurt å komme med her, annet enn at folk gjør forskjellige ting. Jeg vet om noen som liker å øke kaloriene i avlastningsuka fordi de føler de vokser bedre da (har ingenting med bindevev å gjøre) og andre som liker å ligge lavere, fordi de trener mindre. Begge ideene gir mening for min del.

Lenke til kommentar

Mye væske og brød her.. Mest sannsynligvis cola og noe annet drit iløpet av dagen.

 

Noen som har mer informasjon om hvordan man unngår muskelnedbryting når man har drukket mye`/er bakfull? Leste man måtte spise riktig dagen derpå?

Det er jo ikke sånn at kroppen begynner å hive av seg muskelmasse bare man drikker ;) Verste som skjer er at det tar lengre tid å hente seg inn etter en tidligere treningsøkt.

 

Personlig så skeier jeg ikke ut med spisingen selv om jeg er ute på byen. Jeg spiser skikkelig før jeg drar ut, holder meg unna kebab, potetgull etc og stapper heller i meg en boks cottage cheese når jeg kommer hjem. Et generelt tips er å alltid ha bra mat stående i kjøleskapet, og drite i å kjøpe cola. Da skeier man heller ikke ut :)

Selv opplever jeg at det å trene tungt før jeg drar ut på byen hjelper på formen på festen og dagen derpå. Vanligvis blir jeg lett kvalm av alkohol, men det merker jeg ikke noe til om jeg har trent og spist skikkelig før jeg drar ut. Med PF skal det veldig mye til for å skeie ut skikkelig kalorimessig sett, jeg spiser det jeg kommer over i fylla - kan ikke se for meg at jeg har tatt noe skade av det.

 

 

Fun fact: alkohol er i liten grad fettløselig og fordeler seg derfor ikke i fett. Derfor tåler folk med mer muskelmasse generelt mer alkohol.

Heh, hvis jeg trener hardt før jeg drar ut kan jeg lett bli smått apatisk etter et par pils. Husker en gang jeg satt med noen jenter på en pub og de spurte meg hva det var på veggen som jeg stirret sånn på :p

 

For all del, man trenger ikke å ta så mye skade av å spise drit på fylla, men jeg foretrekker å holde meg unna kebab etc rett og slett av vane nå. Jeg kommer lett i kalorioverskudd uten fyllemat, og tanken på at kebaben ikke hjelper på med fysikken gjør at jeg holder meg unna.

Lenke til kommentar

Begynt å holde meg unna kebaben i større grad selv. Tar en av og til, og da har jeg omtrent bestemt meg før fylla at nå er det en stund siden sist, så i dag blir det digg med kebab :)

 

Egentlig vil jeg si at ALT ved kebaben er 'ille'. Det er jo salat i den... right, det hjelper jo mye.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

http://fitnessblogge...strre-fremgang/

 

var det eneste jeg fant, men legg merke til kommentaren

Hmm, ja - ikke så dum den der. Er total hvile jeg tenker gjennomføre om jeg skal deloade.

 

 

 

Begge disse spørsmålene er noe labfrakker, ikke utøvere bør bry seg om ;)

 

Go by feel! :)

Nja, jeg er umettelig når det kommer til smådetaljer rundt trening som kan optimalisere hverdagen min uten å tilføre mer stress.

 

 

Jeg mener selv at jeg har stagnert i hang-ups og kanskje bryst (Triceps var i en periode overtrent, noe som resulterte i intens svie etter 1-3 reps. Det har gått seg til igjen, føler at progresjonen er på plass igjen nå). De siste ukene har det vært mye nye personlige repetisjonsrekoder i nesten alle øvelser, men jeg føler at progresjonen sakker ned nå i det siste - energi og treningstoleransen virker også til å være litt redusert. Spør meg selv om jeg skal deloade lett nå, eller om jeg skal utsette deload til påskeferien. Eller kanskje kutte ned til 2 økter i uka, fra 3,5.

 

Får sove på det :p

 

Edit: 8 ukers sammenhengende trening til nå. 3 av dem i kcal underskudd, og 5 i recomp-modus. Tror jeg tåler noen uker til.

 

 

Endret av storken
Lenke til kommentar

Begynt å holde meg unna kebaben i større grad selv. Tar en av og til, og da har jeg omtrent bestemt meg før fylla at nå er det en stund siden sist, så i dag blir det digg med kebab :)

 

Egentlig vil jeg si at ALT ved kebaben er 'ille'. Det er jo salat i den... right, det hjelper jo mye.

 

Vel, er ikke kjøtt, saus og brød "alt" :p ?

Lenke til kommentar

 

Nå er jeg ikke sånn veldig gal etter kosttilskudd, men er kreatin "like viktig" som tilskudd som proteinpulver/ barer?

 

Kreatin er vel det eneste tilskuddet som faktisk gjør deg sterkere (er vel en liten prosent mennesker som ikke har effekt av det) MEN det varer kun mens du går på kreatin. Kreatin legger mer vann i musklene som gjør deg sterkere, dette gjør at du kan løfte tyngre og få kroppen til å bryte ned og bygge opp mer og større muskler (hvis du spiser riktig også!)

 

(Det er vel cirka kreatin one-o-one)

 

Og hvilke typer proteinpulver kan dere anbefale? Har tenkt å be om en smaksprøve på noen butikker på de smakene/ typene som dere anbefaler.. Vil ikke be om noe jeg kommer til å angre på..

 

Type er vel 50/50 myse/keasin, dette er det slik morsmelken er bygd opp og hvis du ser på tabellen på denne eller siden før, så tas det godt opp i kroppen :)

 

M-factor sin med melk synes jeg var litt vanskelig å svelge. Den ble litt tykk (sikkert slik med all melke-blandinger) og jeg måtte bruke kanel for å få den ned.

 

Whey-100 (kun myse) fra PF i jordbær var ganske god med vann faktisk, og er ikke umulig at det blir et bulk kjøp på den. Sjokoladen var helt ok, ikke noe konge. Men litt bedre på smak enn Triple Pro 85 fra GG.

 

Triple Pro 85 er vel en blanding av myse og keasin. Så passer bra hele døgnet. Veldig greit da 2 scoops blandes fint i 2dl vann og er lett å drikke.

 

Myse bruker lengre tid på å bli tatt opp i kroppen enn keasin (eller, etter hva jeg forstår er det litt feil. Men keasin trigger noe i kroppen som gjør at ....) Så optimalt tar du myse til vanlig (morning, kveld, mellommåltid1,2,3) mens keasin inntas rett etter trening.

 

 

PS: Mulig jeg blander keasin og myse :p

 

 

Hmm..

Da tror jeg jeg satser på å kjøpe kreatin og protein..

Men, -du anbefaler mye forskjellig, men kan du anbefale én bestemt av hver sort (én kreatin/ én protein) som helst blandes ut i vann? Så lenge det ikke blir tykt og vanskelig å svelge kan jeg bruke melk også, men jeg vil helst ha så lite som mulig problem med å svelge.. Derfor jeg bestiller smaksprøve, blandt annet.

Lenke til kommentar

Hmm..

Da tror jeg jeg satser på å kjøpe kreatin og protein..

Men, -du anbefaler mye forskjellig, men kan du anbefale én bestemt av hver sort (én kreatin/ én protein) som helst blandes ut i vann? Så lenge det ikke blir tykt og vanskelig å svelge kan jeg bruke melk også, men jeg vil helst ha så lite som mulig problem med å svelge.. Derfor jeg bestiller smaksprøve, blandt annet.

 

Kreatin velger du den billigste pulver formen der du bestiller fra :) Akkurat når det gjelder proetinpulver ville jeg prøvd de forskjellige. Jeg har ikke prøvd Elite Gold fra Norkost enda, men ser for meg at det ligger mellom den og Whey-100 jordbær når jeg nå skal kjøpe 12kg.

Lenke til kommentar

Skal du kjøpe 12 kg av et pulver, ville jeg gått for en 50/50 blanding. Det er en god allrounder som egner seg både etter trening og ellers på dagen.

 

 

Brad: kebabkjøtt er kebabkjøtt, det er ikke spesielt bra. Noen steder har nok reinere farser enn andre, og det er relativt få sjapper som opererer med tilnærmet rent kjøtt. Kylling er ikke stort bedre, det er produsert på samme måten.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/MUK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...