Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Nja jeg forstår hva du mener, skal sikte på det når skulderen er god. Fant en fin <torrent> bok med typ 40 øvelser for skuldrene [pm om dere vil ha den] fått gjort en del øvelser nå, og når skuldren har fått gjennom gått litt oppvarming, så gjør det ikke særlig vondt lengre.

 

Øvelsen som ble linket til fra youtube her var også genial, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er kjipt med mye lesestoff ang. trening, hvor man leser om undersøkelser og tips, er at mye av det er beregnet på idrettsutøvere. Vanlige folk som trener har ikke alltid samme nytte av tipsene som gis. Det faktum at benkpress-stangen skal ned i brystet, er nok mer fordi for folk med svære brystkasser så treffer stanga brystet samtidig som albuene går ned til benkhøyde.

 

Om du setter deg på kne og faller framover og tar for deg med henda, så ser du at du på instinkt/reaksjon får en viss bredde mellom henda på bakken. Det er denne bredden som er "best" for deg mtp. grepet på stanga. Du skal også ikke løfte stanga i helt utfalt posisjon med hendene, men stoppe rett før, og skal stoppe på vei nedover når albuene treffer benkhøyde.

 

Slik gjør jeg det, hvertfall

Lenke til kommentar

Er det lovpålagt at alle oppvarmingsøvelser skal se komplett idiotisk ut?

 

synes ingen oppvarmings-øvelser ser idiotisk ut så lenge det funker og er bra, men kvart bøy og sånt derimot ser dumt ut :!:

At ting ser idiotisk nok er ikke noe problem hvis man er sterk. Da stiller ikke folk spørsmål ;)

 

Det som er kjipt med mye lesestoff ang. trening, hvor man leser om undersøkelser og tips, er at mye av det er beregnet på idrettsutøvere. Vanlige folk som trener har ikke alltid samme nytte av tipsene som gis. Det faktum at benkpress-stangen skal ned i brystet, er nok mer fordi for folk med svære brystkasser så treffer stanga brystet samtidig som albuene går ned til benkhøyde.

 

Om du setter deg på kne og faller framover og tar for deg med henda, så ser du at du på instinkt/reaksjon får en viss bredde mellom henda på bakken. Det er denne bredden som er "best" for deg mtp. grepet på stanga. Du skal også ikke løfte stanga i helt utfalt posisjon med hendene, men stoppe rett før, og skal stoppe på vei nedover når albuene treffer benkhøyde.

 

Slik gjør jeg det, hvertfall

Ifht. benkpress så hjelper det mye å løfte med styrkeløftteknikk som innebærer at du spenner ryggen og står i bro slik at løftebanen blir kortere. Jeg har lange armer, men med en forferdelig oppspenning klarer jeg å kjøre benk ned til brystet uten at det blir problematisk for skuldrene.

 

bench%20press%20arch.jpg

Lenke til kommentar

1. Gjør som Narsissisten sier, fall fremover og ta deg imot med hendene. Denne avstanden er det beste. Evt prøv å dytt en bil etc og legg merke til at du ikke holder veldig bredt greip.

 

2. Ta et stang og legg deg på gulvet, og senk stanga til albuene treffer bakken. Evt ta et kosteskaft og gjør det inntil en vegg. Så langt ned skal du gå, med mindre du har planer om å konkurrere i styrkeløft.

 

3. Rumpe og skulderblader i benken til enhver tid. Det skal gå an å stikke en arm under korsryggen din.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

2. Ta et stang og legg deg på gulvet, og senk stanga til albuene treffer bakken. Evt ta et kosteskaft og gjør det inntil en vegg. Så langt ned skal du gå, med mindre du har planer om å konkurrere i styrkeløft.

Jeg har aldri skjønt eller fulgt det rådet til Børge Fagerli, for han anbefaler samtidig dips for bryst, og da går overarmene langt bak overkroppen. Med riktig spenn så vil ikke overarmene gå så veldig mye lavere enn benken uansett. Men for all del, ikke noe i veien med å ikke trene med full bevegelsesbane hvis man føler for det.

Lenke til kommentar

2. Ta et stang og legg deg på gulvet, og senk stanga til albuene treffer bakken. Evt ta et kosteskaft og gjør det inntil en vegg. Så langt ned skal du gå, med mindre du har planer om å konkurrere i styrkeløft.

Jeg har aldri skjønt eller fulgt det rådet til Børge Fagerli, for han anbefaler samtidig dips for bryst, og da går overarmene langt bak overkroppen. Med riktig spenn så vil ikke overarmene gå så veldig mye lavere enn benken uansett. Men for all del, ikke noe i veien med å ikke trene med full bevegelsesbane hvis man føler for det.

 

Nå har man en helt annen vinkel på kroppen på dips da. Hadde kroppen vært vannrett, så tror jeg ikke armene hadde gått så langt bak.

 


 

Noen her som er russ i år, og har tenkt til å få papiret til en proteinbar i lua? :D

 

 

 

§75 – PAPIR AV PROTEINBAR

 

Svelge (I den seksuelle betydningen av ordet).

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det viktigste som spiller noen rolle er overarmens posisjon i forhold til overkroppen, altså vandringen i skuldra. Det har ingen betydning om man ligger på en benk, tar dips eller henger fra føttene i taket. Man får uansett en viss vektbelastning og en overarm som strekkes bakover. Spenner man seg ordentlig opp i benkpress, blir det uansett mer likt decline og dips.

Lenke til kommentar

Ser det er en del snakk om riktig/best utførelse av benkpress her. Hva har det å si om man går helt ned, og retter armene helt ut etterpå? Jeg har alltid løftet slik, og har ikke merket noe som helst til problemer. Skal sies at jeg testet å ligge på gulvet med en kost og utføre benkpress-bevegelsen, og var da ca 4-5 cm over brystet med kosten.

Lenke til kommentar

Ser det er en del snakk om riktig/best utførelse av benkpress her. Hva har det å si om man går helt ned, og retter armene helt ut etterpå? Jeg har alltid løftet slik, og har ikke merket noe som helst til problemer. Skal sies at jeg testet å ligge på gulvet med en kost og utføre benkpress-bevegelsen, og var da ca 4-5 cm over brystet med kosten.

 

Armene dine skal strengt tatt ikke senkes ned under ryggen i en unnaturlig posisjon, samtidig som du løfter tunge vekter. Det er mye slit på et skjørt ledd.

Lenke til kommentar

Ser det er en del snakk om riktig/best utførelse av benkpress her. Hva har det å si om man går helt ned, og retter armene helt ut etterpå? Jeg har alltid løftet slik, og har ikke merket noe som helst til problemer. Skal sies at jeg testet å ligge på gulvet med en kost og utføre benkpress-bevegelsen, og var da ca 4-5 cm over brystet med kosten.

 

Armene dine skal strengt tatt ikke senkes ned under ryggen i en unnaturlig posisjon, samtidig som du løfter tunge vekter. Det er mye slit på et skjørt ledd.

Men siden jeg ikke har merket noe på 3-4 år, så kan man vel si at kroppen min har blitt vant til den utførelsen, og dermed ikke er så skadeutsatt lenger? Eller bør jeg virkelig legge om?

Lenke til kommentar

Ser det er en del snakk om riktig/best utførelse av benkpress her. Hva har det å si om man går helt ned, og retter armene helt ut etterpå? Jeg har alltid løftet slik, og har ikke merket noe som helst til problemer. Skal sies at jeg testet å ligge på gulvet med en kost og utføre benkpress-bevegelsen, og var da ca 4-5 cm over brystet med kosten.

 

Armene dine skal strengt tatt ikke senkes ned under ryggen i en unnaturlig posisjon, samtidig som du løfter tunge vekter. Det er mye slit på et skjørt ledd.

Men siden jeg ikke har merket noe på 3-4 år, så kan man vel si at kroppen min har blitt vant til den utførelsen, og dermed ikke er så skadeutsatt lenger? Eller bør jeg virkelig legge om?

 

Om du har trent benkpress i 3-4 år burde brystkassa di være så stor nå at stanga stopper tidlig, og teknikken din er vel forsåvidt også inne tenker jeg. Selvfølgelig er det da ikke noe problem. Om du føler for å variere øvelsen litt eller sliter med progresjon, hvorfor ikke? Hvis ikke, ser du selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...