Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal søke fallskjermjegeropptaket til 2013 og fra sommeren av (ca) skal jeg begynne å gå med sekk. Så jeg tenkte jeg skulle trene eksplosiv styrke og så fra sommeren av trene utholden...er dette gunstig eller er det bare tull?

Varier hele tiden. Viktig å variere trening mtp fremgang, og ikke minst motivasjon. Når du begynner å gå med sekk, begynn veldig rolig. Gjerne ikke mer enn 5-10 kg, og øk sakte, men sikkert.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid vil det ta sånn ca. før man begynner å se virkelig stor fremgang etter man har begynt på 5x5 Stronglifts?

 

Har nå gått på det i snart 3 måneder, og har lagt på meg 10 kg (en del fett også). Merker det også på musklene at de har blitt mye større.

 

Tar nå:

 

Knebøy - 65 kg

Benkpress - 60 kg

Overhead Press - 30 kg

Markløft - 80 kg

Barbell Rows - 25 kg

 

Alle med bra teknikk med 5x5. Det er STOR forskjell til hva jeg klarte før jeg startet.

Er forresten 17 år, 180 cm høy, og 75 kg tung.

 

Målet er å gå opp å være 80-85 kg før sommeren, med markerte muskler over hele kroppen.

 

Magemusklene mine er ikke så synlig lengere, ettersom jeg har begynt å spise veldig mye etter jeg begynte å trene for å legge på meg. Men skal trene litt kardio, når det trengs.

 

Men hvor lenge vil det ca. ta før man ser at jeg begynner å bli "svær" eller begynner å få veldig store markerte muskler? Halvt år, 1 år?

 

Håper på noen svar. Treningsloggen min kan dere se her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1279025

 

 

- Brad

Lenke til kommentar

85kg med markerte muskler kan du bare glemme. Du kan klare komme deg opp på 85kg men med mye fett. Med 10kg vektoppgang på 3 mnd sier det seg selv at mestparten er fett. Hold deg heller på et moderat kcal inntak og ta tiden til hjelp, det finnes ingen (lovlige eller anbefalte) snarveier.

 

å få "veldig store markerte muskler" tar mye lengre enn 6 eller 12 mnd.

Lenke til kommentar

Brad, det må nok litt mer tid enn 3 måneder til for å bygge 10 kg muskler.

 

Hvordan har styrken økt på de 3 månedene du har økt 10 kg? Du har ingenting igjen, muskelbyggingmessig sett, av et for stort kalorioverskudd. Ser ut i fra løftene dine at ryggen virker til å være din svakeste kroppsdel, hvordan føler du at omvendt roinga går for deg? Hvis den er dritt, sjekk ut alternativer som kanskje fører til at du trener ryggen bedre. Ryggen er viktig for å få skuldrene tilbake, brystkassa frem og magen inn :p

 

 

Ang å se svær ut; hvordan du kler deg kan faktisk ha utrolig mye å si. Ei bukse til 150 kr fra dressmann (tilbud nå, og de er helt greie) med rett passform sammen med ei hverdagslig sjorte (også med rett passform) ser utrolig mye bedre ut enn ei saggy bukse med ei halvstor t-sjorte og en alt for stor genser.

 

Slik jeg ser det, er dette viktige faktorer når det kommer til å se bra ut/se svær ut/se atletisk ut.

1. Holdning

2. Midje/skuldre forhold. Jo nærmere 0,6 du kommer, desto mer attraktiv oppfattes du som.

3. Null kyllingbein.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ronnie coleman ønsker bare og bli stor men han er også STERK, og arild haugen ønsker bare og bli sterk men han er også STOR.

 

sier seg selv få eller mange reps fører til det samme, kommer helt sikkert av fra person til person da, men så klart få reps er best på styrke og flere reps er best på volum. for og bli stor må man også være sterk.

 

jeg synes det er best med få reps på baseøveløser og heller flere rep på iso-øvelser og sånt.

 

Takk for svaret. Når man har en slik tråd må man vel kunne spørre om ting?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

0,6 er det gyldne snittet? Da har jeg 20cm å legge på over skuldra. :p 85 / 121 = 0,7 etter dagens mål.

 

Jeg tror det mer nøyaktig regnes i lengde i "x-retning" istedenfor omkrets, men er ikke skråsikker her nei. 0,612 er inverse av gyldne snitt ja. Kan jo og si at skuldre/midje forholdet skal være gyldne snitt, forvirra nå? :p

 

 

Lenke til kommentar

Ang å se svær ut; hvordan du kler deg kan faktisk ha utrolig mye å si. Ei bukse til 150 kr fra dressmann (tilbud nå, og de er helt greie) med rett passform sammen med ei hverdagslig sjorte (også med rett passform) ser utrolig mye bedre ut enn ei saggy bukse med ei halvstor t-sjorte og en alt for stor genser.

 

Ikke for å spore av med mote tips, men dressmann er ikke plassen for de som trener! Du finner enkle plagg som funker, men skal du ha noe som faktisk har passform og fremhever kroppsform, er litt dyrere plasser å foretrekke.

 

Jeg fikk faktisk direkte beskjed av en som jobbet på dressmann etter jeg hadde prøvd en skjorte der; Slutt og tren, begynn å spis. Så ses vi om 6 mnd ...

 

MEN, poenget ditt er helt rett storken! ;) Hvordan du kler og trer deg har MYE å si hvordan du oppfattes.

Lenke til kommentar

Hirr... :p

 

Til dere fjortiser som er sugne på å øke i styrke og volum latterlig fort...

Det finnes et program som er eldre enn 5x5 SL og alt annet, det har navnet Supersquats nå. Vet ikke hva det hette før... Mest sannsynlig bare: løft eller dø elns...

Et eneste sett med knebøy a 20 reps og 3 sett med press og 3 sett med draøvelser.

Approved av Rippetoe faktisk...

 

GOOGLE IT!!!!!!!!!!! Eller bare trykk her.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Ang å se svær ut; hvordan du kler deg kan faktisk ha utrolig mye å si. Ei bukse til 150 kr fra dressmann (tilbud nå, og de er helt greie) med rett passform sammen med ei hverdagslig sjorte (også med rett passform) ser utrolig mye bedre ut enn ei saggy bukse med ei halvstor t-sjorte og en alt for stor genser.

 

Ikke for å spore av med mote tips, men dressmann er ikke plassen for de som trener! Du finner enkle plagg som funker, men skal du ha noe som faktisk har passform og fremhever kroppsform, er litt dyrere plasser å foretrekke.

 

Jeg fikk faktisk direkte beskjed av en som jobbet på dressmann etter jeg hadde prøvd en skjorte der; Slutt og tren, begynn å spis. Så ses vi om 6 mnd ...

 

MEN, poenget ditt er helt rett storken! ;) Hvordan du kler og trer deg har MYE å si hvordan du oppfattes.

 

Rart nok er treningstråden eneste plassen jeg diskuterer mote, men det er en ting som har blitt påvirket i stor grad av treningen.

 

Sjortene på Dressmann er ikke noe særlig nei, men ble positivt overraska over Nevada buksene de pøser ut. Veldig bra fit på meg mtp lår og hofte, samt at du nærmest får dem kasta etter deg - helt greie til hverdags.

 

 

"Slim-fit" fra Dressman (m.fl, som H&M, Carlings) funker heller dårlig for meg. 83 cm rundt midje og 110 +-5 cm rundt brystkassa gjør at det enten passer i bunn og er tvangstrøye i topp, eller passer i topp og bare er kjempeposete i bunn. Match sin "Trend-fit" er favoritten her i gården for tia, fikk tak i noen greit dyre som var kraftig nedsatt (700-->200) her i januar - så storfornøyd med dem :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...