Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Og vil påstå at du tar litt feil. Vi har vel EI som driver med styrkeløft, ellers er de fleste rimelig normale (beklager hvis jeg fornærmer noen nå) mennesker som driver med trening og interesserer seg for emnet trening og kosthold.

 

Haha, takk! :mrgreen:

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Sitter og ser på den sesongen han kritiserer akkurat nå, faktisk :p

 

Ja, jeg er enig i at programmet kan gi et feilaktig inntrykk av hva slags vekt som er realistisk å miste i løpet av f. eks to uker. En vanlig person som har jobb og familie har ikke sjans til å trene fire timer hver eneste dag.

Jeg mener ikke at "The biggest loser" er et perfekt tv-program eller en magisk løsning, men:

 

Når det er sagt..

Jeg vil tro at det med å spise mer frokostblanding til frokost faktisk kan være et bra tips når man tenker på hvem det er rettet mot. Her er det snakk om folk som spiser 1500 kalorier til frokost, bacon, fett, frityrstekte greier.. ett sted må man vel starte?

 

De to andre punktene hans går på hva slags feil deltakerne gjør når de velger f. eks middag til seg selv. Dette er jo folk som fremdeles er i en læringsprosess? Han som blir brukt i eksempelet står der med en pose pølser og en stek, og så kommer de andre og sier at han heller bør spise fisk og en haug med grønnsaker (istedet for eks. biff med saus, eller pølser).

Biff er jo ikke feil mat sånn egentlig, men igjen.. de lærer fremdeles. Det var ingen som stod der og kom med direkte kostholdstips til seerne.

 

Så nederst i innlegget har han link til sin egen guide om mat og kalorier man kan kjøpe..? :p

Lenke til kommentar

Ja det er ikke mye som gis ved dørene hos ham eller noen andre som selger et eget produkt i tillegg til at de har en blogg/skriver artikler :thumbdown:

 

Men på den andre siden så er det mye info å hente hos ham spesielt om man leser det med kritiske øyne.

 

Det er vel strengt tatt ikke "groundbraking stuff" han kommer med, men en berettiget kritikk av programmet.

Jeg har sett flere episoder av programmet hvor de får beskjed om å spise MER for å gå ned i vekt. Jillian Michaels presterte f.eks å si at deltakerne hadde stagnert siden de hadde spist for lite og at de kunne kontre det med å gå OPP 200 kalorier på dietten... WTF???

Lenke til kommentar

Uansett hvor feit du er; om du ikke spiser, kommer du til å kjøre leptinbalansen på trynet. Er leptin skakkjørt, fungerer du meget dårlig.

 

Leptin reguleres på lang sikt av total fettmasse, men på kort sikt av energibalanse. Så om energibalansen er veldig negativ, vil det kunne være dårlig for optimal vektnedgang.

 

Kan skrives kjempelangt om dette, proteiner er vel neste ting som er hensiktismessig å sveipe innom, men det blir alt for langt.

 

Bottom line, Jill hadde kanskje ikke så feil.

 

 

Lenke til kommentar

Sitter og ser på den sesongen han kritiserer akkurat nå, faktisk :p

 

Ja, jeg er enig i at programmet kan gi et feilaktig inntrykk av hva slags vekt som er realistisk å miste i løpet av f. eks to uker. En vanlig person som har jobb og familie har ikke sjans til å trene fire timer hver eneste dag.

Jeg mener ikke at "The biggest loser" er et perfekt tv-program eller en magisk løsning, men:

 

Når det er sagt..

Jeg vil tro at det med å spise mer frokostblanding til frokost faktisk kan være et bra tips når man tenker på hvem det er rettet mot. Her er det snakk om folk som spiser 1500 kalorier til frokost, bacon, fett, frityrstekte greier.. ett sted må man vel starte?

 

De to andre punktene hans går på hva slags feil deltakerne gjør når de velger f. eks middag til seg selv. Dette er jo folk som fremdeles er i en læringsprosess? Han som blir brukt i eksempelet står der med en pose pølser og en stek, og så kommer de andre og sier at han heller bør spise fisk og en haug med grønnsaker (istedet for eks. biff med saus, eller pølser).

Biff er jo ikke feil mat sånn egentlig, men igjen.. de lærer fremdeles. Det var ingen som stod der og kom med direkte kostholdstips til seerne.

 

Så nederst i innlegget har han link til sin egen guide om mat og kalorier man kan kjøpe..? :p

 

Cereal er korn og kornprodukter, ikke nødvendigvis frokostblanding. Men ellers er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar

 

Uansett hvor feit du er; om du ikke spiser, kommer du til å kjøre leptinbalansen på trynet. Er leptin skakkjørt, fungerer du meget dårlig.

 

Leptin reguleres på lang sikt av total fettmasse, men på kort sikt av energibalanse. Så om energibalansen er veldig negativ, vil det kunne være dårlig for optimal vektnedgang.

 

Kan skrives kjempelangt om dette, proteiner er vel neste ting som er hensiktismessig å sveipe innom, men det blir alt for langt.

 

 

Bottom line, Jill hadde kanskje ikke så feil.

Men det som var greia var at hun mente det skulle vedvare, det ble ikke brukt som en oppkarbing eller gjort for å heve leptinnivåene. Hormoner har forsåvidt ikke det jeg kan huske blitt omtalt på riktig måte i det programmet...

Lenke til kommentar

Spiser de for lite så vil jo kroppen sette på bremsene? Hva er feil med det?

 

Nå vet jeg ikke hva de som lager maten sin selv ligger på daglig i antall kalorier, men for et par episoder siden fikk de som bodde på det andre stedet servert all maten sin, hver dag (i fire uker). Det ble skrevet opp hva alt sammen inneholdt av kalorier osv., og de spiste ca 1100 kalorier hver dag.

Lenke til kommentar

Det er ikke feil, men man kan ikke kontre det med å øke kaloriantallet. Man kontrer det med en karbedag for å lure kroppen til å tro at alt er som før igjen.

 

Etter denne dagen går det cirka en uke så gjentar man det for å få opp leptinnivåene igjen...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...