Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Er det anbefalt å ta BCAA før trening fremfør etter?

 

Bcaa før trening er anbefalt. Om du bruker bcaa, vanlig proteinpulver eller spiser et måltid etter trening har ikke så mye å si, bare du får i det proteiner.

 

Grunnen til at bcaa før trening er anbefalt, er fordi det tas å raskt opp i blodet, så musklene har tilgang på aminosyrene under og rett etter treninga.

Får prøve meg på det. Rett etter trening tar jeg jo meg en shake bestående av protein og maltodextrin og ikke lenge etter det blir det som regel kylling eller svinekjøtt (pluss tilbehør), så det er hvertfall ikke mangel på protein etter trening.

 

Som regel spiser jeg første måltid 11.30, og begynner å trene rundt 16, og så blir det 1-2 måltider etter trening. Begynner å faste fra 20-21 tiden. Som regel så følger jeg ikke det 8-timers vinduet så slavisk. Nå skal jeg for eksempel til å spise siste måltidet mitt, som jeg "etter planen" burde spist kl 20.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, akkurat den biten er grei. Og for enkelte vil nok det igjen føre til et bedre kosthold. Men sånn ellers blir det litt mye hype. Man blir ikke automatisk lean av det, på samme måte som lavkarbo ikke kan omgå fysikkens lover. Om du skjønner hva jeg mener? :)

 

Man blir ikke automatisk lean nei. Men fordelen med det konseptet er at det er musklene som får 1.pri på næringa. Du får også bedre insulinfølsomhet i muskulaturen som er gunstig.

I tillegg slipper du å drive å tilberede mat hele tiden. Det er slitsomt, men ikke minst vanskelig/krevende å få god kvalitet på alle måltidene hvis du må spise 5-6 ganger om dagen. Det har lett for å ende opp i enkle og dårlige løsninger. I steden kan du nøye deg med å lage 2-3 måltider, og heller legge litt kvalitet i det.

 

Det er også lettere å kontrollere næringsinntaket ditt, og lettere å komme i underskudd for dem som vil det. Jeg er også et levende bevis på at man også kan gå OPP i vekt. Det er ikke gunstig for maksimal muskelvekst, men mer for dem som ikke øsker å legge på seg for mye fett.

 

I tillegg får du også veldig stabilt blodsukker, noe som gjør at konsentrasjonen holder seg bra.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Skummet gjennom Fitnessbloggen. Det virker som et helvete, å kun ha lov til å spise på bestemte tider..

For meg virket det også som om man må trene før ca 13:00?

 

Nei, det finnes en oversikt over alternative måltidsforslag for de som må trene på morgenen eller på kvelden også. Som sagt, så passer det ikke for alle heller.

 

Hva med å poste linker, istedenfor å bare spy ut ubrukelig informarsjon?

Lenke til kommentar

Skummet gjennom Fitnessbloggen. Det virker som et helvete, å kun ha lov til å spise på bestemte tider..

For meg virket det også som om man må trene før ca 13:00?

 

Nei, det finnes en oversikt over alternative måltidsforslag for de som må trene på morgenen eller på kvelden også. Som sagt, så passer det ikke for alle heller.

 

Hva med å poste linker, istedenfor å bare spy ut ubrukelig informarsjon?

 

Det ligger på begge sidene jeg henviste til tidligere. Tar deg like lang tid å leite det frem som meg, men nå sparte jeg deg for den jobben:

http://www.leangains.com/2010/04/leangains-guide.html

http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/9/30/sprsmal-om-periodisk-faste-se-her/

Lenke til kommentar

Det er også lettere å kontrollere næringsinntaket ditt, og lettere å komme i underskudd for dem som vil det. Jeg er også et levende bevis på at man også kan gå OPP i vekt. Det er ikke gunstig for maksimal muskelvekst, men mer for dem som ikke øsker å legge på seg for mye fett.

Lyst til å utdype dette her?

Lenke til kommentar

Vanligvis spiser jeg ikke før kl 16-17 på dagene, trener vanligvis kl 14-15 - da med 10g bcaa + 5 gram kreatin i magen. Siste måltid rundt 2200, faster derfor vanligvis 18 timer før trening. Har også drukket kaffe før trening, så bruker å være bra spinn på øktene mine.

 

Finner ut at jeg mest sannsynelig har glutenallergi, det var en grunn til at jeg begynte å føle meg 10x bedre på PF - da på grunn av at jeg kuttet ut mesteparten av brødmaten pga større middag og "ikke brødmat"-kveldsmat.

 

PF falt veldig naturlig og jeg har nå fulgt det i over et halvt år. Kanskje gjør jeg spisevinduet lengre en gang i fremtiden, men sånn som det er nå stortrives jeg med denne livsstilen.

 

Paperwalls, sett deg inn i stoffet selv - det er veldig vanskelig å ta alle stegene i en post. Det er godt forklart på leangains.com. Er det noe du lurer på kan du sende meg en PM.

 

(Jobba frem blodårer på brystkassa idag ^^, liker hvor dette går hen :D )

 

 

Lenke til kommentar

Det er også lettere å kontrollere næringsinntaket ditt, og lettere å komme i underskudd for dem som vil det. Jeg er også et levende bevis på at man også kan gå OPP i vekt. Det er ikke gunstig for maksimal muskelvekst, men mer for dem som ikke øsker å legge på seg for mye fett.

Lyst til å utdype dette her?

 

Du får ikke stimmulert proteinsyntesen ofte nok, som om du skal ha optimale forhold for å bygge muskler så bør du ha litt høyere måltidsfrekvens. Veit ikke hvor mye det har å si da.

+ at enkelte vil ha problemer med å klare å spise nok mat for å gå i oversudd til å bygge muskler, når det bare er snakk om et par måltider om dagen.

 

Veit som sagt ikke hvor kritisk det er, men jeg har da klart å bli sterkere på PF. Det er uansett bare snakk om hva som er optimalt for å få til mest mulig muskelvekst.

Lenke til kommentar

Angrer sterkt på at jeg ikke tok bilde av herremåltidet jeg kjørte nedpå her om dagen. Tilsammen 500g laks, 6 medium poteter og 3 gulerøtter. Kjapt hoderegna kom jeg frem til en 1300-1500 kcal. Folk driver å snakker om hvor mette de blir av frokostblandinger og slikt, da har de ikke prøvd seg på noe slikt. Holder deg mett helt til kvelds!

Lenke til kommentar

Angrer sterkt på at jeg ikke tok bilde av herremåltidet jeg kjørte nedpå her om dagen. Tilsammen 500g laks, 6 medium poteter og 3 gulerøtter. Kjapt hoderegna kom jeg frem til en 1300-1500 kcal. Folk driver å snakker om hvor mette de blir av frokostblandinger og slikt, da har de ikke prøvd seg på noe slikt. Holder deg mett helt til kvelds!

Selv bruker jeg å spise en gryte av Toro Meksikansk Gryterett.

Rundt regnet havner det vell på 1400kcal =) Kjappt å lage og godt å spise :D

Lenke til kommentar

Jeg har mye fett på kroppen, og masse å ta av, og ved å spise sunnere og trene mer tenker jeg at jeg får bygd muskler samtidig som jeg blir kvitt mye av fettet som ligger i kroppen. Jeg tenker ikke på et kcal underskudd samtidig som jeg bygger muskler, men et sunnere kosthold samtidig som jeg bygger kosthold.

 

Jeg føler jeg spiser så lite ettersom jeg går rundt og er konstant sulten. Hva er tips til erstatninger for brød som inneholder mye proteiner og som metter godt da? :)

 

Ikke gjør samme tabben som meg; å gå opp i vekt når du allerede har nok å ta av! Hvis du er godt lubben, start med en deff og får ned fettprosenten før du kjører på en bulk (200-300kcal i overskudd) Nå tør jeg nesten ikke å kjøre deff i frykten for å miste muskelmassen jeg har jobbet hardt for! :p

 

Alt du er sulten har med hvordan du har levd. Kroppen tilpasser seg "alt", så hvis den pleier å få inn mat med jevne mellomrom, så blir den sulten når du går lengre tid uten. Dette er nok det største problemet med PF. Omleggings-fasen, når du lærer opp kroppen til å holde kjeft mens du faster ;)

 

Noe lignende som Superpump og N.O. Explode?

Brukte N.O. Explode en stund under førstegangstjenesten ifjor. Og for et energikick det gir. Som red bull x10.

Synd det ikke er lovlig i Norge, og jeg må snike meg over grensa for å få tak i det igjen.

 

Jeg har prøvd N.O. Explode, V12 og nå Figther Force, ingen av disse har noe ekstrem påvirkning på meg. Fighter Force trodde jeg gav meg en boost første gang jeg prøvde, men etter det har det vært minimalt..

 

Kammi: Har du noen gang, løftet over, tja si 80kg, på tom mage? Det er rett og slett umulig, for meg ihvertfall..

 

Igjen, spørs hva kroppen er vant med. Selvsagt vil de første gangene by på problemer, men etter en stund er dette like naturlig som å trene på full mage.

 

Nei, det finnes en oversikt over alternative måltidsforslag for de som må trene på morgenen eller på kvelden også. Som sagt, så passer det ikke for alle heller.

 

Veldig glad for at du tok med den biten! :) PF presset har vært stort her på forumet, godt at noen presiserer at det ikke er noe mirakelkur for alle ;)

Lenke til kommentar

Det er også lettere å kontrollere næringsinntaket ditt, og lettere å komme i underskudd for dem som vil det. Jeg er også et levende bevis på at man også kan gå OPP i vekt. Det er ikke gunstig for maksimal muskelvekst, men mer for dem som ikke øsker å legge på seg for mye fett.

Lyst til å utdype dette her?

 

Du får ikke stimmulert proteinsyntesen ofte nok, som om du skal ha optimale forhold for å bygge muskler så bør du ha litt høyere måltidsfrekvens. Veit ikke hvor mye det har å si da.

+ at enkelte vil ha problemer med å klare å spise nok mat for å gå i oversudd til å bygge muskler, når det bare er snakk om et par måltider om dagen.

 

Veit som sagt ikke hvor kritisk det er, men jeg har da klart å bli sterkere på PF. Det er uansett bare snakk om hva som er optimalt for å få til mest mulig muskelvekst.

 

Må faktisk arrestere deg på denne Sir-Andy, PF øker insulinsensitiviteten veldig. Høyere måltidsfrekvens vil ikke stimulere proteinsyntesen mer enn lavere måltidsfrekvens. Mekanismene bak proteinsyntese er på ingen måte fullstendig forklart enda, men tatt fra denne artikkelen:

 

Finally, and perhaps most interestingly, the paper demonstrated conclusively that it was extracellular AA concentrations (rather than the concentration of AAs inside the muscle cell) that were involved in stimulating protein synthesis. The researchers suggested the existence of some type of amino acid “sensor” in the muscle cell membrane that sensed AA levels. The study also suggested that it was the changes in extracellular AA concentration, rather than the absolute amounts that were driving the changes in protein synthesis. That is, it was the change from lower to higher that had the effect more than the absolute amount of AAs present.

 

Jeg er enig med at det er vanskelig å få i seg nok mat på PF, men man blir vant til å finne mat med høyere energitetthet, spise mere og droppe litt grønnsaker til fordel for ekstra kjøtt.

 

 

Lenke til kommentar

ARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRG! Har ikke fått trent skikkelig på 2 uker nå! Hater dette ifulensa helvette. har gått ned to kilo og :mad:

Har du gått med influensa i 2 uker? :( Moderat trening + skikkelig mat, så kommer formen seg skal du se :thumbup:

 

 

 

For de som er interessert i å gi meg tilbakemelding. Btw, jeg trener ikke for å få bli svær, men godt rustet til forsvaret.

 

Styrketrening

 

 

Benkpress 5x10-12

 

brystpress med manualer 4x10-12

 

militærpress 3x10

 

skulder/arnoldpress 3x10

 

Vet ikke helt hva det heter, men det er stående flyes på en måte 3x15

 

bicepscurl 4x12

 

tricepspushdown 3x12

 

dips på benk 3x12

 

sittende roing 4x12

 

Det er det jeg kommer på for overkroppen i farta, kjører bare på "impuls" på gymmen, husker hva jeg skal ta når jeg er der

 

Legger til, jeg er 16 år, 1.83 høy, veier 83kg og trener styrke 3 ganger i uka. Når jeg ikke trener styrke trener jeg kondis og pushups/planken.

 

 

Tren rundt 4-6 reps. Slik du legger det opp nå trener du mer mot volumøkning enn styrkeøkning (du har jo selvfølgelig styrkeøkning på 10 reps også, men ikke i like stor grad som 6 reps).

 

Som Joakim sier, Knebøy og/eller Markløft må inn. 9 sett totalt på bryst, ville revurdert den. Dropp bicepscurl, legg inn chinups eller nedtrekk med smalt grep/hammergrep. Tricepspushdown trenger du heller ikke, arnold + benk kommer til å aktivere mer enn bra nok.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...