Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

En ting jeg kom på: Jeg mener å ha lest flere steder, at du helst skal spise ditt siste måltid før trening. Tror leangains.com feks har skrevet om det?

 

Jeg har selv ikke prøvd periodisk faste, nevne bare at flere her gjør det. :)

 

Leangains sier at du skal få i deg noe protein, i form av BCAA eller f.eks. en liten shake rett før trening. Siste måltid før fasten starter er på kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bygge muskler + kcal underskudd er ingen god miks. For å øke i muskelmasse må kroppen ha kcal overskudd. Det du kan gjøre er å vedlikeholde muskelmassen med nok proteiner og styrketrening mens du er på underskudd også øke inntaket av mat når du har nådd målet på fettprosent.

 

Så å ha en kcal underskudd på 500 kcal om dagen, samtidig som jeg spiser mat med mye protein og trener styrke er en god oppskrift? Og når jeg da har fått en fettprosent jeg er fornøyd med kan jeg opprettholde et korrekt kcal inntak og fortsette med treningen uten å øke fettprosenten igjen?

 

FredrikV: Slik du fremstiller det er du feit, da kan det være like greit å gå inn for et kosthold som kvitter deg med fettet, samtidig som du bevarer muskelmasse. "Sunnere kosthold" kommer ikke til å ta deg noen vei hvis du fortsatt er i kcal-overskudd. PF eller lavkarbo kommer sikkert til å passe utmerket.

 

Den eneste positive erfaringen jeg har med fett-tap og økning i muskelmasse er PF, men det fungerer ikke, i samme grad, på personer som allerede har "litt å ta av" (dårligere insulinsensitivitet og fravær av behov for å øke leptinnivåer).

 

Jeg kunne skrevet veldig langt om dette, men du kommer mest sannsynelig til å dette av lasset. Bottom line, kom deg ned i ~10-15-20 % kroppsfett - mye lettere å bygge kvalitetsmasse da.

 

Jeg er vel ikke akkurat det en kan kalle overvektig, men jeg er veldig kraftig bygd. Jeg har en høy fettprosent og mye fett på kroppen, samtidig som jeg har mye muskler spesielt i lår, ben, skuldre, biceps og rygg. Allikevell er det så mye å ta av på magen at fettprosenten bør senkes betraktelig før muskler der kan komme til syne. Jeg spiller fotball på høyeste nivå på aldersbestemte lag, og kondisjonen er god, men føler at jeg er en tung person.

 

Interessant å se hva du skriver, og spennende å se hva du anbefaler. PF og lavkarbo skal jeg lese mer om i løpet av helgen, og prøve å finne en oppskrift som kan passe meg. Jeg ser nå at vanlig kosthold og fem om dagen ikke har så stor virkning som jeg tidligere trodde.

 

Takk for gode svar :)

Lenke til kommentar

Det kommer vel kanskje litt an på hva man trener? Jeg vet ikke hvor mange av dere som pleier å kjøre på med Arabesque, Brisé, piruetter osv ( :!: ), men jeg ble vertfall meget svimmel og følte meg uvel. Jeg greide det jo, men føler selv at ytelsen ville vært hakket bedre om jeg hadde fått i meg noe på forkant. Behøver ikke være mye, bare noe som gir meg tilstrekkelig med energi fort. Jeg er lite kreativ på akkurat det nå.

Endret av Zerda
Lenke til kommentar

Så klart, kardio/styrke krever litt forskjellig energi klar i kroppen. Ville ikke akkurat lagt ut på fem-mila på ski uten mat på 16 timer og uten næring underveis.

 

Det hele handler for det meste om vaner. Men som noen har sagt: du kan spise et skikkelig måltid ~2 timer før trening, og så evt. fylle på med banan i en pause eller noe.

Lenke til kommentar

Så å ha en kcal underskudd på 500 kcal om dagen, samtidig som jeg spiser mat med mye protein og trener styrke er en god oppskrift? Og når jeg da har fått en fettprosent jeg er fornøyd med kan jeg opprettholde et korrekt kcal inntak og fortsette med treningen uten å øke fettprosenten igjen?

 

Jepp, jeg vil si det er en god oppskrift. :)

 

Å bygge muskler uten å legge på seg et gram fett er nok ikke veldig realistisk, men det går fint ann å bygge muskler uten å legge på seg spesielt mye fett.

Lenke til kommentar

Etter tre uker med periodisk faste kan jeg slå fast en ting...

 

Å trene på "tom" mage (kun 10 gram BCAA) er helt sykt bra.

Jeg løfter mer eksplosivt, føler meg mer skjerpa og holder myyye lengre ut.

Jeg har astma og har blitt bedre i astmaen etter at jeg begynte med PF...

 

Kan ikke annet enn å skryte av PF...

 

Dere som ikke har prøvd det, bør seriøst gi det en sjanse... :)

Lenke til kommentar

Dere som ikke har prøvd det, bør seriøst gi det en sjanse... :)

 

Tror jeg skal prøve det ut i Mars. Kostholdet mitt har ikke vært bra i det siste, så jeg trenger litt orden på det.

 

Det største problemet er at jeg tviler på at jeg klarer å få i meg nok mat. Noe jeg sliter med generelt sett.

Hjelper heller ikke når jeg muligens har laktoseintoleranse, så melken kan jeg ikke leve på..

Lenke til kommentar

Er det anbefalt å ta BCAA før trening fremfør etter?

 

Bcaa før trening er anbefalt. Om du bruker bcaa, vanlig proteinpulver eller spiser et måltid etter trening har ikke så mye å si, bare du får i det proteiner.

 

Grunnen til at bcaa før trening er anbefalt, er fordi det tas å raskt opp i blodet, så musklene har tilgang på aminosyrene under og rett etter treninga.

Lenke til kommentar

Skummet gjennom Fitnessbloggen. Det virker som et helvete, å kun ha lov til å spise på bestemte tider..

For meg virket det også som om man må trene før ca 13:00?

 

Nei, det finnes en oversikt over alternative måltidsforslag for de som må trene på morgenen eller på kvelden også. Som sagt, så passer det ikke for alle heller.

Lenke til kommentar

Er det anbefalt å ta BCAA før trening fremfør etter?

 

Bcaa før trening er anbefalt. Om du bruker bcaa, vanlig proteinpulver eller spiser et måltid etter trening har ikke så mye å si, bare du får i det proteiner.

 

Grunnen til at bcaa før trening er anbefalt, er fordi det tas å raskt opp i blodet, så musklene har tilgang på aminosyrene under og rett etter treninga.

Får prøve meg på det. Rett etter trening tar jeg jo meg en shake bestående av protein og maltodextrin og ikke lenge etter det blir det som regel kylling eller svinekjøtt (pluss tilbehør), så det er hvertfall ikke mangel på protein etter trening.

Lenke til kommentar

Nei, da har du ikke skjønt det. (til paperwalls)

 

Uansett er jeg lite keen på det selv. Passer ikke mitt levemønster akkurat. Tror heller ikke det er så forbanna revolusjonerende som folk skal ha det til.

 

Revolusjonerende er det ikke, men det har gjort hverdagen til meg og mange andre mye bedre og elttere.

Fordelen med at du ikke spiser så ofte er også at du ikke får helt 'anfall' hvis du ikke har spist på noen timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...