Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns zumba var oppskrytt, men jeg ble også advart på forhånd om at instruktøren der ikke er bra. Det stemte godt! Hun var ofte ute av takt, glemte dansetrinnene (plutselig gjorde hun andre ting enn vi forventet osv). Jeg syns også hun la opp timen dårlig, det burde kanskje vært mer varierende i forhold til intervaller og slikt? Til og med jeg som har veldig dårlig kondisjon ble ikke særlig sliten. Altså, ja, man blir nok mer sliten når man kan trinnene bedre og kan gi på litt mer, men jeg skjønner at det er veldig avhengig av instruktøren!

Lenke til kommentar

Juliess: Det hørtes ikke ut som om treneren du hadde var noe flink, i hvert fall. Tror du vil sitte igjen med et annet inntrykk om du får en flink instruktør, som kan legge opp timen skikkelig og virkelig motivere og gire opp elevene til å gjøre en skikkelig og god innsats.

 

Er forøvrig enig i at Zumba er oppskrytt. Er gøy, men ikke sååå bra at hele Norge plutselig skal få dilla på det. Men er vel noe med hva som er på moten, da.

Lenke til kommentar

Det var jo halvparten av det jeg skrev :!: så ja, jeg er enig i det :)

Tror bare det er mye dårlige instruktører rundt omkring, det krever jo ingen kvalifikasjoner for å holde en zumbatime. Jeg vedder på at mange treningssentre heller vil ha en ukvalifisert instruktør enn å ikke kunne tilby zumba til medlemmene sine.

 

Det var en eller annen som sa at zumba får hvertfall de som kanskje ikke hadde trent ellers til å dra seg ut av sofaen, og det stemmer nok. Fordi det virker ikke like skremmende som f. eks å trene på apparater man ikke kjenner, alene. Eller å gå på en MRL-time eller bodypump og andre fancy ting. Kan jo være en vei inn til det å begynne med trening. Bare syns ikke det var sånn supereffektivt, men som vi allerede har konkludet med; det er nok mange faktorer som spiller inn der.

Lenke til kommentar

Fresh fitness har hittil bare hatt flink instruktører, iallefall. Er ganske fornøyd med det. Og som Juliess sa, de som ellers kanskje ikke ville trent blir nok mer motivert. Har sett at folk faktisk har det gøy, og da blir det jo naturligvis lettere.

Det jeg liker best med Zumba er variasjonen. Føler at jeg har gjort noe nytt for hver gang, og det er et pluss i min bok. Kanskje ikke den treningen jeg vanligvis foretrekker, men det er absolutt et lite lyspunkt i hverdagen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet. Bare understreket det, jeg.:p

 

Er nok idrettssenter som ansetter instruktører som ikke nødvendigvis er veldig kvalifiserte, ja. Folk kan jo bli ansatt bare de interesserer jeg litt over middels for trening, samt har gått idrettslinja på vgs.

 

Syntes fortsatt "vanlige" ting som aerobic, yoga, spinning osv. kan være minst like bra for "sofaslitere" som trenger å komme i gang med trening. Men nå er ikke det så spennende som Zumba, for er bare Zumba som blir omtalt for tiden.

Lenke til kommentar

Prøver å lære meg muskelnavn og hvor de sitter hen, noen tips? :p Tegner opp kroppen og skriver på navnene, vet liksom ikke om noen annen bedre måte å gjøre det på. Også har jeg en liste med navn, posisjon, hvilke bein de er festet i og primærfunksjoner.

Lære deg hva ordene betyr er mitt beste tips. Det meste av bein og muskler har logiske navn.

Latissimus dorsi, f. eks. Latus betyr bred, og dorsi betyr rygg. Deltoid har navnet fra gammelt av pga formen er delta.

 

Navnene baserer seg ofte på posisjonen til muskelen, som da f. eks. på ryggen, eller mer spesifikt hvilke bein den knytter sammen. Størrelse, form og noen ganger hva den kan gjøre.

 

Rectus abdominis. Rektus betyr rak. Abdominis->abdomen-> på norsk buk (mage). (altså sixpacken)

 

Og så er det en grunn til at det heter biceps, triceps og quadriceps..

 

Genioglossus går fra geneion til glossus, men det sier jo kanskje ikke så mye om man ikke kjenner til de navnene.. :p

 

Uansett, mamma jobber med det her, så bare litt jeg har plukket opp. Kan egentlig ikke så mye selv. Men har litt skjønt systemet bak det, på en måte. :)

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...