AndyPanda Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Har fortsatt tilgode å se noen kilder på noen av de påstandene. Så inntil videre forholder jeg meg til det med en klype salt. Endret 10. februar 2011 av Sir-Andy Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Man skal ikke blande ting som springing, styrkeløfting eller spensttrening i en økt. Kjør helst to forskjellige dager etter min kunnskap. Det med att man ikke skal springe i sammens med styrketrening er bare tull å tøys. Man kan godt f.eks etter økt styrke springe intervaler eller jogg/spring på mølla. Gjør dette selv (intervaltrening som springing etter styrke) er ikkeno problemer det å har heller ikke noe å si, tvert imot så hjelper det bare på med å forbrede di musklene man bruker da + att man forbrenner fett%`n. /ivan Visste jeg tok en sjanse ved å si det, men i fagbøkene jeg har sjekket (bla spinn), står det klart og tydelig at det ikke er optimalt å blande. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Hvorfor er det bare tull og tøys, forresten? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Optimalt, nei. Men personlig gir jeg en liten beng i hva som er optimalt. Påstander som at "kardio etter styrketrening gjør styrketreningen helt bortkastet" tror jeg ikke mye på. 1 Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Kanskje ikke optimalt, men kroppen er ikke så idiot som mange tror. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg synes "hva som er optimalt" er en ganske festlig betraktning. Det folk ofte glemmer er at forskjellene i resultater mellom "bra" og "optimalt" er så ørsmå at de aller fleste ikke ville lagt merke til det en gang. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 "Vi anbefaler at du unngår å trene for mange fysiske egenskaper i den samme økta. Du bør ikke trene styrke, utholdenhet, hurtighet og spenst i samme økt, Du bør velge en eller to egenskaper og konsentrere deg om den." Det var det eneste jeg orka å finne i boken jeg har for hånd for øyeblikket. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Men nå spurte han og jeg svarte. Jeg løper gjerne en halvtime før eller etter en styrkeøkt. Men det jeg personlig kanskje ikke hadde gjort er "geriljakardio" eller intervaller generelt i samme mix som en styrkeøkt. Man skal ihvertfall ikke ha en for lang eller krevende økt uten at man tar tilskudd underveis, så det er også noe å tenke på. Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 10. februar 2011 Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg har nemlig selv slitt med styrkeøkter som tok over to timer. Kjørte det i flere måneder, og det er lite produktivt for ikke å nevne at det er kjiiiiipt. Å kombinere en effektiv intervalløkt på toppen av en effektiv styrkeøkt (med mindre man kanskje kjører et split-program, overkropp ene underkropp andre dagen) tror jeg lett kan gi problemer/være dårligere enn å rett å slett kjøre alternative dager. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Her er for eks fra Mr B . Mer om den motstridende effekten av styrketrening + kondisjonstrening Som jeg var inne på i del 2 av artikkelen om Spisekick på diett, og som sagt en del ganger her - jeg foretrekker å separere stimulansen fra styrketrening fra stimulansen fra kardio/utholdenhetstrening mest mulig, da det er motstridende signaler som kan kansellere hverandre ut. Spesielt gjelder dette AMPK, energisensorsignalet som øker etter utholdenhetstrening og som direkte reduserer proteinsyntesen (muskeloppbygging og restitusjon). AMPK er også noe vi forsøker å redusere ved å bruke Myo-reps når vi trener styrke, som er enda en god grunn til å ikke trene for høy mengde når man vil bli sterkere og bygge muskelmasse, og for å sørge for at man gjenoppfyller glykogenlagrene etter trening med karbohydrater. Anbefalingen er derfor å trene kardio og styrketrening separert med minst 4 timer, for eksempel morgen + ettermiddag eller kveld, eller på separate dager. Vil man fokusere på utholdenhetstrening bør styrketrening kuttes ned til noe sånt som to ganger i uka, vil man fokusere på styrketrening og muskeloppbygging bør kardio begrenses til noe sånt som 20-30 minutter 3-4 ganger i uka. Vil man trene begge deler lilke mye må man også akseptere at det sannsynligvis vil gi dårligere resultater totalt sett. Jack of all trades, Master of none. Utdrag fra en artikkel jeg har basert dette på, og som David Höök poengterte i en diskusjon om Geriljakardio på Iform: Concurrent Strength and Endurance Training: From Molecules to Man. Medicine & Science in Sports & Exercise. 38(11):1965-1970, November 2006 "Strength and endurance training produce widely diversified adaptations, with little overlap between them. Strength training typically results in increases in muscle mass and muscle strength. In contrast, endurance training induces increases in maximal oxygen uptake and metabolic adaptations that lead to an increased exercise capacity. In many sports, a combination of strength and endurance training is required to improve performance, but in some situations when strength and endurance training are performed simultaneously, a potential interference in strength development takes place, making such a combination seemingly incompatible. The phenomenon of concurrent training, or simultaneously training for strength and endurance, was first described in the scientific literature in 1980 by Robert C. Hickson, and although work that followed provided evidence for and against it, the interference effect seems to hold true in specific situations. At the molecular level, there seems to be an explanation for the interference of strength development during concurrent training; it is now clear that different forms of exercise induce antagonistic intracellular signaling mechanisms that, in turn, could have a negative impact on the muscle's adaptive response to this particular form of training. That is, activation of AMPK by endurance exercise may inhibit signaling to the protein-synthesis machinery by inhibiting the activity of mTOR and its downstream targets. The purpose of this review is to briefly describe the problem of concurrent strength and endurance training and to examine new data highlighting potential molecular mechanisms that may help explain the inhibition of strength development when strength and endurance training are performed simultaneously." "Acute endurance exercise bouts have generally been found to reduce total protein-synthesis rates of mixed skeletal muscles during the exercise. This depression is transient and can lead to a temporary decrease in protein synthesis within several hours after exercise (5,12,29). Overlapping endurance exercise bouts with resistance exercise may result in impaired adaptive responses in protein synthesis and, therefore, a decrease in strength-related performance, in part, due to the suboptimal or lack of increase in muscle-fiber cross-sectional areas (22). When performed several times a week, such combination training may be sufficient to disrupt the protein-synthesis mechanisms involved with the normal adaptation to the individual bouts of strength exercise, thus altering the long-term adaptations to training and resulting in impaired muscle-dependent strength gains. Another possibility, although hypothetical, is that the adaptive protein synthesis resulting from either form of exercise may create some sort of cellular incompatibility in which the muscle cell needs to decide whether to grow or manage the synthesis of its metabolic machinery." 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Men så må man lese kilden nøye også. I den ene uthevelsen står det "in some situations" og den siste viser til et hypotetisk scenarie. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kroppen er smartere enn de som har studert den. De som tar utgangspunkt i urmennesket når de utformer dietter, treninger o.l. har jo vist seg å ha noen av de beste resultatene... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Jeg små-spiser meg feit på nøtter og tørka frukt.. Lenke til kommentar
xShadow Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Endelig kommet til et punkt der jeg virkelig ser at jeg trenger forandring. Har fått en knall start, var offshore 14 dager, mye trapper og slikt, og var i trimrommet nesten hver dag. Klarte å gå ned nesten 4kg på 14 dager, synes det var veldig gode resultater. Håper bare jeg klarer å gå ned enda mer nå! Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kjør to øvelser i hver økt, tenker jeg. Planken/situps med vekt kanskje. Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå