Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Aff, skuldern min er blitt litt vrien. Det starta for noen uker siden, og sa skikkelig stopp forrige mandag. Den gjør ikke ordentlig vondt, men jeg klarer ikke å presse meg på øvelser fordi den rett og slett bare gir opp. Det gjelder bare den høyre.

 

Spesielt når jeg tar flys på flatbenk sier det stopp. Jeg slipper armen ned forbi et vist punkt og BAM. Skulderen bare slipper, jeg har ikke noen sjanse til å presse manualen opp. Venstre går altså rett opp, mens høyre stopper. Samma skjer når jeg tar skråbenk, men det kommer tydeligere frem ved flyes.

 

Når jeg tenker over det skjedde det også noe merkelig fredag for litt over en uke siden da jeg hadde armdag. Tok consentration curl,og venstre arm var mye sterkere enn høyre.

 

Tenkte å ta fri neste uke også, så jeg får en pause på to uker uten noen form for styrke, noe jeg sannsyneligvis har godt av etter flere måneder med relativ hard trening.

 

Noen som har noen aneelse om hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan varmer du opp? om du kjenner noe ubehag under en øvelse bør du slutte med den øvelsen, er ikke ment og gjøre vondt. Eller hvordan står det til med teknikken din?

 

Pleier å varme opp med 2000m roing(ca.8min), samt et par sett med lettere vekter. Teknikken har jeg bra fokus på. Noe av det morsomste med å bli litt dreven innen for vekttrening er jo å komme til det punktet der man "driter" litt i hvilke tall som står på vekta, og heller klarer å konsentrere seg om at du belaster riktig muskel. Personlig håper og tror jeg det bare er litt naturlig slitasje på sener og "sånt" etter en hard periode, og at det leges etter et par rolige uker.

Lenke til kommentar

varm opp skuldrene, jeg hører mange som får problemer/små skader fordi de ikke varmer opp skikkelig - ta en titt Her

 

en bra oppvarming er skadeforebyggende :) og teknikken blir mye bedre, og man blir mykere.

 

anbefaler at du plukker ut noen oppvarming øvelser som jeg linka til.

 

slikk varmer jeg opp:

 

sykle noen min - spark forover spark bakover spark til siden, hofterull (tøying av hoftene) utfall bakover, glute bridge, squat to hand, tøying av hamerstrings, tøying av bryst, scalpular push ups, ytwli, og kaste armene rundt, og lett roing.

 

funker supert aldri noen skader, og teknikken blir super! om jeg så kjenner noen ubehag som på flies og dips som er harde mot skuldra slutter jeg med de og bytter mot noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jj_89, det er ikke godt nok. Sjekk ut:

 

Takk for linkene! :) Skal definitivt lære meg de øvelsene, og bruke dem før hver trening.

 

 

varm opp skuldrene, jeg hører mange som får problemer/små skader fordi de ikke varmer opp skikkelig - ta en titt Her

 

en bra oppvarming er skadeforebyggende :) og teknikken blir mye bedre, og man blir mykere.

 

anbefaler at du plukker ut noen oppvarming øvelser som jeg linka til.

 

slikk varmer jeg opp:

 

sykle noen min - spark forover spark bakover spark til siden, hofterull (tøying av hoftene) utfall bakover, glute bridge, squat to hand, tøying av hamerstrings, tøying av bryst, scalpular push ups, ytwli, og kaste armene rundt, og lett roing.

 

funker supert aldri noen skader, og teknikken blir super! om jeg så kjenner noen ubehag som på flies og dips som er harde mot skuldra slutter jeg med de og bytter mot noe annet.

 

Tydelig at jeg ikke har vært flink nok på oppvarming, selv om jeg tror jeg varmer opp mer enn den gjennomsnittelige "gym'gåer", men så pleier vel ikke han å presse seg veldig heller... Tusen takk for innspill! Skal lese gjennom linken nøye.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

mange som tror det og bare sykle eller gå eller jogge er bra oppvarming, men det er det ikke.

 

men om du kjenner du får vondt nå som du har det prøv og ta det litt rolig, eller så blir det bare være. men blir nok bra snart nå som du varmer opp bedre, men flies er veldig hard mot skuldra litt fy fy øvelse, jeg bytte den mot cabel flyes synes det var bedre.

Lenke til kommentar

mange som tror det og bare sykle eller gå eller jogge er bra oppvarming, men det er det ikke.

 

men om du kjenner du får vondt nå som du har det prøv og ta det litt rolig, eller så blir det bare være. men blir nok bra snart nå som du varmer opp bedre, men flies er veldig hard mot skuldra litt fy fy øvelse, jeg bytte den mot cabel flyes synes det var bedre.

 

Mhm, men jeg synes roing skiller seg litt fra gå/jogge/sykle fordi da bruker man faktisk arma aktivt... Men skal uansett fortsette med roing og så legger jeg til noen ekstra øvelser på slutten så oppvarminga blir rundt ~15min.

 

Problemet er bare at flyes er en så forbaska bra øvelse :p Har kjørt flatbenk, skråbenk, flat flyes og crossover på brystdagene, men skal se om jeg muligens finner noen alternativer..

Lenke til kommentar

Alle tipsene over her bør du følge, vil legge til enda ett.

 

Armhevinger, gjort med ca skulderbredt grep og albuene langs kroppen (ikke helt inntil, men ikke mer enn 45 grader ut fra kroppen) aktiverer Serratus Anterior (sagmuskelen, kalles den på norsk). Dårlig utvikling av denne muskelen (pga benkpress) er forbundet med skulderproblemer. Legg inn skikkelige armhevinger i programmet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

du kan prøve, men om du får vondt komme det bare til skade.

 

ro og jogge eller sykle går det, men om det bare blir det så blir det dårlig :p ta deg ihvertfall god tid til oppvarming kjenn at du er skikkelig varm i musklene og sånt. Og etter det F.eks når det er knebøy kjør bare stanga først, og jobb deg oppover..

Lenke til kommentar

Tenkte eg skullle begynne med periodisk faste i morgo, men kan ingenting.

 

Nokon som har nokon lenkar, eller kan gje meg ein update?

Husker jeg kjefta i gang doofen med PF en gang tidligere i denne tråden, mener det er ganske bra retningslinjer for å starte der. Er ikke helt sikker på hvilken side det er på, men kanskje rundt 1020-40 elns?

 

Om du greier lete deg frem dit har du isåfall lesestoff som er verd tia di.

 

Edit: side 1003 i denne tråden.

 

 

 

Endret av storken
Lenke til kommentar

Tenkte eg skullle begynne med periodisk faste i morgo, men kan ingenting.

 

Nokon som har nokon lenkar, eller kan gje meg ein update?

Husker jeg kjefta i gang doofen med PF en gang tidligere i denne tråden, mener det er ganske bra retningslinjer for å starte der. Er ikke helt sikker på hvilken side det er på, men kanskje rundt 1020-40 elns?

 

Om du greier lete deg frem dit har du isåfall lesestoff som er verd tia di.

 

Edit: side 1003 i denne tråden.

haha, skulle akkurat til å sei at eg ikkje fant noko mellom side 1020 og 1070, men såg nå at du spesifisera sida....yay!

Skal ta ein titt nå.

Lenke til kommentar

 

Vel, dette er vel strengt tatt ikke et forum som holder så høy standard at man kan forvente at eksempelvis Joel Marions bør ilegges kredabilitet... ?

 

Med det sagt så vil jeg nevne at det KUNNE være noe av interesse i den artikkelen, selv om det er en salgsannonse.

 

Om man leser den kritisk er det faktisk litt info å hente der.

 

Som han beskriver i artikkelen så kan man tjene på å ha litt mat i magen når man trener. Jeg regner med at det er under den forutsetningen at man har et "normalt" kosthold. Leangains er ikke normalt i denne sammenhengen.

 

Jeg kan se hva han vil frem til i artikkelen fordi han har skrevet den for folk med et kosthold som de fleste har. At om jeg ikke spiser om morgenen og så trener så vil jeg ikke klare å holde ut eller gjøre treningen like effektiv som om jeg hadde spist på forhånd. Dette etter egne erfaringer. Jeg fungerer ikke bra uten å ha spist på forhånd...

Så du mener dette er et drittforum? Jeg er enig det er nok av "spis mange måltider for å opprettholde forbrenningen" eks-idrettsklasse idioter her, men det er da like mange oppegående og flinke brukere som gir råd. 

 

 

Et normalt kosthold, 4 måltider pr dag: Frokost, lunch, middag og kveldsmat - hvor normalt er egentlig det? Det avhenger av kontekst selvfølgelig. Se på en tidsramme på 20 år, normalt. 40000 år, ikke helt standarden nei.

 

Du er et prakteksempel på deff + normalt kosthold. Bitcher og syter over kaloriunderskuddet og har dager når du lasser innpå med junk fordi du føler deg nedfor på grunn av deffen. Du klager over at du er tung i hodet og må ha mat, ellers fungerer du ikke. Si meg, hvor godt treffer jeg?

 

Kom igjen, prøv en uke der du:

- Spiser en stoor middag, masse kjøtt, masse grønnsaker, masse digg - sats på rundt 100+ gram proteiner

- Spiser en stor kveldsmat før du legger deg, ikke hold igjen - spis deg skikkelig mett. Sørg for å få i deg minst 60g protein

- Spis som du vil mellom middag og kveldsmat

- Sett deg mål til å faste til kl 12, sørg for å distrahere deg selv såpass at du utsetter første måltid til litt senere

- Sørg for at første måltid inneholder en del protein, minst 15-20 g.

- Ikke tenk på kaloriene, fokuser på å spise til du er mett

- Det å tenke på mat frigjør insulin, dette gjør deg sulten. Du kommer til å møte mat over alt, så du kommer til å bli sulten fra tid til annen. Beste botemiddel mot dette, i fasten, er kaffe eller te. 50 kcal i fasten tåles, men kunstige søtningsmidler er også en mulighet

 

 

Dette er ikke helt leangains, men i samme gate (nabobygget kanskje) - en kompis leste seg opp på leangains og følger fortsatt leangains etter å ha gjort det over her.

 

Tør du legge ned krigsøksa og prøve? Og skal du prøve, vær åpen for at det fungerer - ikke det motsatte. For da fungerer det ihvertfall ikke.

 

 

 

Slik som for min del då, som gjeng på skule. Står opp klokka 07:00 og legg meg rundt 23:00

Er det slik at eg skal vente til rundt klokka 12:00 før eg inntek dagens fyrste måltid? Evt. kva skal eg då ete, er kunn vandt med å ete "Skyr" eller knekkebrød. Skal eg då ha med middag eller kan du nevne andre lettare, greiare alternativ?

 

Er VELDIG hissig på å prøve detta, og har hatt gode erfaringar frå lavkarbo/ketose der eg gjekk ned ca 20kg.

 

Sett veldig pris på om du melder deg villig til å hjelpe. Du virkar som ein som har satt seg godt inn i detta, og som ein som kan det man snakkar om!

Lenke til kommentar

Alle tipsene over her bør du følge, vil legge til enda ett.

 

Armhevinger, gjort med ca skulderbredt grep og albuene langs kroppen (ikke helt inntil, men ikke mer enn 45 grader ut fra kroppen) aktiverer Serratus Anterior (sagmuskelen, kalles den på norsk). Dårlig utvikling av denne muskelen (pga benkpress) er forbundet med skulderproblemer. Legg inn skikkelige armhevinger i programmet ;)

 

Takker, skal få det med! :)

 

 

Flys er vel ikke akkurat det beste du kan gjøre for en skadefri skulder.. Trener du; "Over head press?" Den øvelsen fikset skulderen min på et par uker.

 

Ikke det beste jeg kan gjøre? Så du mener jeg bør kutte den ut? Bruker ikke overhead press nei, skal se nærmere på den!

Lenke til kommentar

Slik som for min del då, som gjeng på skule. Står opp klokka 07:00 og legg meg rundt 23:00

Er det slik at eg skal vente til rundt klokka 12:00 før eg inntek dagens fyrste måltid? Evt. kva skal eg då ete, er kunn vandt med å ete "Skyr" eller knekkebrød. Skal eg då ha med middag eller kan du nevne andre lettare, greiare alternativ?

 

Er VELDIG hissig på å prøve detta, og har hatt gode erfaringar frå lavkarbo/ketose der eg gjekk ned ca 20kg.

 

Sett veldig pris på om du melder deg villig til å hjelpe. Du virkar som ein som har satt seg godt inn i detta, og som ein som kan det man snakkar om!

 

Gå på fitnessbloggen.no og søk på periodisk faste ;) Skal være flere innlegg som omhandler emnet der. Blant annet en som heter "Oppskriften på drømmekroppen" elns.

Lenke til kommentar

Slik som for min del då, som gjeng på skule. Står opp klokka 07:00 og legg meg rundt 23:00

Er det slik at eg skal vente til rundt klokka 12:00 før eg inntek dagens fyrste måltid? Evt. kva skal eg då ete, er kunn vandt med å ete "Skyr" eller knekkebrød. Skal eg då ha med middag eller kan du nevne andre lettare, greiare alternativ?

 

Er VELDIG hissig på å prøve detta, og har hatt gode erfaringar frå lavkarbo/ketose der eg gjekk ned ca 20kg.

 

Sett veldig pris på om du melder deg villig til å hjelpe. Du virkar som ein som har satt seg godt inn i detta, og som ein som kan det man snakkar om!

 

Gå på fitnessbloggen.no og søk på periodisk faste ;) Skal være flere innlegg som omhandler emnet der. Blant annet en som heter "Oppskriften på drømmekroppen" elns.

Har allerede lest den, og fleir andre. Men greia er det med mat, kan ikkje ta med ein 4 rettars middag på skulen på grunn av mangel på plass i sekken, og latskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...