Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå tenkte jeg vel kanskje ikke akkurat på det nivået. Altså Johaug og slikt. Jeg lurer vel mer på hva som kunne passet meg og mitt aktivitetsnivå. Som dere kanskje vet, trener jeg fem ganger i uka. Men jeg har dessverre ikke noen logg å henvise til for øyeblikket. Men det er vel uansett noe jeg anser som "gjennomsnittlig" med trening. Jeg vil jo gjerne bli litt mer veltrent enn nå, så tenker litt på hva jeg kan sikte etter.

 

Edit: Pupper? Nei. Ass og lår? Ja.

Endret av Zerda
Lenke til kommentar

Nå er ca 12% det beste hormonelt for menn, og ca opp til 18 før deff om man skal bygge.

Deffe ned til 5-6-7-8 = mer tap av masse og noe man egentlig gjør på konkurranse/fotoshoot.

Det er også mulig å deffe til 10-12 og så manipulere vannet i 2 dager for å få 5%-bilder et par timer. Så slipper man miste så mye masse.

Lenke til kommentar

Det blir litt halvrelativt, alle vet at forskningen kun støtter 1,8 , men så er det andre fordeler som ikke går på selve veksten i mikroskopet , så derfor vil man anbefale for eks 2,2.

 

Det blir litt trangsynt når man ikke ser på helheten.

 

Det med "grensen" protein pr dose stemmer ganske bra, det har vist seg å være 25-35g , det er derfor vi har prøvd å få slutt på bulkegjengen her inne sine ideer om å drikke 80g protein etter trening osv.

Endret av War
Lenke til kommentar

Å si at forskning kun støtter 1,8. Blir vel å ta litt hardt i. Vedder på at det finnes mange forskjellige forskningsrapporter som har avvik fra dette tallet.

 

Syns ikke det er spesielt trangsynt svar egentlig. Det står at det er bedre å ta litt for mye enn litt for lite. Men hva er disse andre fordelene som ikke går på selve veksten i mikroskopet?

 

--

 

Les del to også forresten!

 

http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/277553

Lenke til kommentar

Jeg holder på å lage nytt opplegg for hvordan jeg skal trene, siden jeg har hatt forbud mot alt annet enn ridning siden nyttår. Begynner å få abstinenser, og er livredd for å finne ut hvor dårlig form jeg egentlig er i nå. Eller at jeg har lagt på meg. Frister nesten ikke å begynne på igjen, bare for å finne ut at det har gått nedover...

Lenke til kommentar

Nei som sakt, hva kroppen finner nyttig for bygging er ikke det samme som hva den finner nyttig for andre ting.

 

Vanlig bulk hele dagen så ser jeg ikke vitsen med 100g shake.

En p-faste osv så kan proteinstørrelsene bli større blandt annet pga man trenger kcal og at protein er et bedre valg en for eks karb /fett som man ellers måtte ha erstattet det med, for kaloriene må man ha.

 

Som man kan se i H&F-C-A også.

 

Selv om studier viser en maksimal effekt på proteinsyntese i muskulatur med bare 20g protein, så antyder forskerne i flere studier at for hardt trenende utøvere vil det også være nødvendig med aminosyrer for å støtte beinbygning, ledd, bindevev, hormoner, enzymer og immunforsvar. Når et høyt inntak av protein ikke er skadelig, og flere ting peker mot at høyere proteininntak er gunstig, så anbefaler jeg nettopp dette .

 

En annen fordel med et høyt proteininntak er den såkalte termogene effekten (TEF) som gjør at kroppen øker kaloriforbruket for å metabolisere protein, med så mye som 20-30% pr gram protein. Både for å bevare muskelmasse på diett og for å sikre nok byggesteiner til muskelvekst anbefaler jeg minst 2g protein pr kg kroppsvekt, og helt opp til 3,5-4g pr kg kroppsvekt spesielt i en vektreduksjonsfase. Dette tilsvarer minst 120g og helt opptil 240g protein for ei dame på 60kg og minst 160g helt opptil 360g for en mann på 90kg.

 

Som blant annet Layne Norton viste i sin presentasjon (se referanselisten), basert på både eksisterende og egen forskning, oppstår det en såkalt refraktorisk respons når aminosyrenivåene holdes høye kontinuerlig og over lengre tid. Dette betyr i praksis at proteinsyntesen blir hemmet hvis man spiser protein for ofte. Det er altså helt irrasjonelt og lite produktivt å skulle spise hver 1,5-2 timer som mange fitnessutøvere og bodybuildere gjør.

 

Husk at høyere proteininntak i et måltid vil ta lengre tid å fordøye. I en studie så man at så lite som 30g kasein (melkeprotein) tilførte aminosyrer i opptil 6-8 timer. Dette er forklaringen på at man ser en netto høyere retensjon av protein i kroppen (altså muskelmasse) av kasein enn med myse. Selv om hurtige proteinkilder gir en høyere proteinsyntese er dette av såpass kort varighet at aminosyreoksidasjonen øker (det forbrennes som energi), og sett over et helt døgn er det mer langsomme proteinkilder, eller en kombinasjon av hurtige og langsomme (MyoProtein er basert på denne vitenskapen), som gir best resultat. Jeg kan garantere at du fremdeles ser tilførsel av aminosyrer til musklene 10-12 timer etter et sammensatt måltid med et stort stykke biff, potet og grønnsaker.

 

 

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg holder på å lage nytt opplegg for hvordan jeg skal trene, siden jeg har hatt forbud mot alt annet enn ridning siden nyttår. Begynner å få abstinenser, og er livredd for å finne ut hvor dårlig form jeg egentlig er i nå. Eller at jeg har lagt på meg. Frister nesten ikke å begynne på igjen, bare for å finne ut at det har gått nedover...

 

Hva har du tenkt til å trene?

Lenke til kommentar

I artikkel del 2 står det om den termogene effekten.

 

Protein metter mer enn andre makronæringsstoffer, det vil si fett og karbohydrater. Protein har også en høyere termogenetisk effekt, noe som betyr at det øker den generelle forbrenningen med et par prosent.

 

Jeg tror at her ser man forbrenningen totalt. Derfor står det et par prosent istedet for 20-30% som det er hvis man ser spesifikt på protein.

 

Også positivt at myten om at protein er skadelig for nyrene blir tilbakevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...