Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Så det er ikke noe problem å kjøre f.eks Gerilja Kardio på dager i mellom styrketrening? La oss si at jeg kjører styrke på søndag, tirsdag, torsdag, søndag osv med styrketrening, og kardio i mellom disse dagene. Vil kardioen ødelegge for muskelbyggingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun ment som eksempel. Styrketrening kjører jeg de dagene nevnt. Kardio har jeg roet ned med (før en-to ganger i uka etter styrke), da jeg ble redd dette skulle ødelegge muskelveksten. Kommer ikke til å kjøre mer enn en-to dager med kardio.

Lenke til kommentar

Styrke+kardio blir feil?

Edit: Kom til å tenke på at autoregulering og Myorevolutions kostholdprinsipp ikke er så mye annet enn netopp følge kroppens signaler, formulert i litt fancye i ord og forskning  :tease:

Jeg er helt enig med alt du skriver, men styrke + kardio er faktisk en av de tingene du helst ikke blander. Ender bare opp med at du blir helt jævlig stiv etter min erfaring.

Merk at Børge ikke vil at du skal blande kardio og styrke, det er ikke bare oss leangains-taliban som yalla-yallaer oss litt her :p

Lenke til kommentar

Det du legger i kardioen taper du på styredelen, sender signaler om å bygge ene timen for å sende signaler om å bli tynnere og energieffektiv i neste omgang. Så må du bare spise tilbake alle kcal igjen når du går av mølla.

Det burde isåfall være på forskjellige dager, er ikke det mulig burde det være min 3 timer mellom.

Det handler om å prioritere i perioder, hvorfor må man på død og liv gjøre begge deler samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Styrke+kardio blir feil?

Er det bare jeg som synes vi trenings intereserte blir for opptatt av forskning o.l angående hva som fungerer best?

Nå er det viktig å skille mellom forskning og det at enkelte kosttilskuddprodusenter eller trenings"eksperter" finner et eller annet random på pubmed for å selge sin vare/tjeneste :)

EDIT: å-og feil gjorde vi oss ferdige med i 7.klasse

Endret av Slettet-Axby2kEH
Lenke til kommentar

Det går fint ann å trene styrke og kardio i samme periode, jeg har mine sterkeste tvil til at det kan väre så ille som dere påstår.

15326_10150123906770357_87650205356_11536074_2089503_n.jpg

Denne karen löper 1mil hver morgen. Trener thaiboksing i ukedagene og kjörer vektlöfting iblandt. Ser ut til å fungere?

Du kan trene flere ting på engang, kroppen har godt av det. Dette er treningstråden, ikke alle vil bli bodybuildere.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Så ser du ikke lårene heller da :tease:

Hva med å bygge opp massen, så kjøre en periode fitness og fortsatt se slik ut.

Eller hva med å bygge opp massen og ta en deff uten løping og fortsatt se slik ut eller bedre.

Om man vil ha løpingen så blir jo det en prioriteringssak, men da må man ikke komme inn her og skrive OMGz går ikke opp i vekt as.

Vi skriver ikke at man ikke kan ta seg en løpetur , men man kan ikke bli proffsyklist og bodybuilder samtig.

Med tanke på at 99% ikke går opp i vekt/ får resultater som forventet pga de spiser forlite kcal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trener både kardio og styrke. Men jeg gjør det fordi det er gøy og fordi jeg føler meg bra. Trener jeg kardio etter en styrkeøkt, blir jeg ikke stiv som storken nevner. Faktisk er det ofte deilig å få beveget seg etter styrke.

Men nå har jeg ikke noe mål om å bli større eller ripped, altså kan jeg trene akkurat som jeg vil. Deilig :-)

Lenke til kommentar

Saksa fra "The death of bulking" av Vince del Monte.

We obviously all know that to add some quality muscle mass you’re going to have

to pack on some serious weight. This is the entire premise of the bulking phase

where bodybuilders try to gorge on food and gain as much weight as they can.

The old school mentality that has been passed down since the 1930s is that the

greater the weight gain, the greater the calories partitioned to muscle and hence

greater the muscle gain. This is why you see many bodybuilders fat in the off season.

We now have research to support that it is unquestionably clear that higher fat

levels can decrease muscle gain.

Want to see the evidence?

Forbe’s Theory: In 1980’s, Forbe’s showed that there is a logarithmic relation

between fat gain and lean body mass gain. He showed that the extent of LBM gain

or loss depend on the initial body fat in humans and other species.

Basically, lower your body fat, better your muscle gains when you overeat. As you

put on more fat, your muscle gain tend to decrease. Lean people show 30-70%

of LBM gain and obese people show 30-40% of LBM gain with overeating.

Anecdotal Evidence: There has always been some anecdotal evidence that

natural folks tend to gain the most muscle at 10-15% body fat. Beyond 15%,

you tend to gain more fat and less muscle.

How and why in the world does this happen?

Insulin Resistance: The decrease in muscle mass with increasing fat can largely be

attributed to the insulin resistance in the muscle with increasing fat accumulation.

The recent animal study was the first to show that increase fat levels can directly

blunt muscle protein synthesis via the insulin pathway. Mice fed a high fat diet and

19

loaded (akin to weight training) for 30 weeks. The mice in high fat group put on 31%

more weight than the low fat group.

The results showed a significant decrease in the muscle mass and the activation

of key members of the muscle growth pathway in the high fat group. (It’s an animal

study so take it with a grain of salt).

Christian Thibaudeau, a popular and well respected muscle coach echoes Poliquin’s

concern.

“The more fat cells you have, the easier it is for your body to store fat. And when

overeating for a significant period of time, your body increases its number of fat cells,

which are impossible to remove without surgery. By adding new fat cells to your

body, you’re actually making it better at gaining body fat, and worse at losing it.”

Jeg har selv kjørt kardio på mellomdager nå i fjor høst og har holdt meg under 15% kroppsfett. Jeg veide 72 kg 31. januar kontra 62kg 1.juli i fjor... Men det er vel ikke vitenskapelig nok?

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien med å trene både kardio og styrke, og jeg har planer om å legge inn 1-2 kardiotreninger i uka selv. Men det jeg sier er at det ikke er optimalt for noen av delene å trene styrke+kardio i samme økt! Om det så skal gjøres, bør du trene styrke først --> innta næring --> tredemølla. Da er det vel helst rolig kardio (ikke intervaller) som er anbefalt hvis jeg husker riktig.

Mye av dette blir sikkert bare flisespikkeri for oss hobby-bolere uansett :p

Lenke til kommentar

Er det noen problemer med dette trenings"programmet"?

• Mandag: Glutes & Abs
  • Tirsdag: Chest & Triceps
  • Onsdag: Back, Biceps, Forearm
  • Torsdag: Shoulders & Legs
  • Fredag: Chest & Triceps
  • Lørdag: Back, Biceps, Forearm
  • Søndag: Kun cardio

post-209260-0-25743100-1296819169_thumb.png

Denne karen löper 1mil hver morgen. Trener thaiboksing i ukedagene og kjörer vektlöfting iblandt. Ser ut til å fungere?

Du kan trene flere ting på engang, kroppen har godt av det. Dette er treningstråden, ikke alle vil bli bodybuildere.

Hmm.. Han her er sterk, men han er ikke stor.. Why?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Det du legger i kardioen taper du på styredelen, sender signaler om å bygge ene timen for å sende signaler om å bli tynnere og energieffektiv i neste omgang. Så må du bare spise tilbake alle kcal igjen når du går av mølla.

Det burde isåfall være på forskjellige dager, er ikke det mulig burde det være min 3 timer mellom.

Det handler om å prioritere i perioder, hvorfor må man på død og liv gjøre begge deler samtidig.

Kan jo bare snakke for meg selv, men jeg er ikke ute etter å bygge noe for tiden, så det jeg gjør av styrketrening er for å la musklene ha noe å drive med, samt variasjon i treningen. Kjedelig å alltid gjøre det samme :) Jeg vet jeg ikke blir noe større av det jeg spiser nå for tiden uansett, men vil jo gjerne trene litt styrke allikevel!

Lenke til kommentar

Trening HVER dag er ikke smart. La søndagen være hviledag, ti log med bibelen forkynner det... :p

Lenke til kommentar

Trening HVER dag er ikke smart. La søndagen være hviledag, ti log med bibelen forkynner det... :p

Hvordan kan jeg sette opp treningsprogrammet da, hvis jeg vil trene alle de musklene, i tilleg til å trene bryst og armer litt oftere (siden de tar litt lang tid å bygge)

Still nybegynner...

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg sette opp treningsprogrammet da, hvis jeg vil trene alle de musklene, i tilleg til å trene bryst og armer litt oftere (siden de tar litt lang tid å bygge)

Still nybegynner...

hit for et bra program.

Du kan legge til ekstra armøvelser en dag i uka, det er mer enn nok om du gidder å gi det programmet en sjanse...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Still nybegynner...

hit for et bra program.

Du kan legge til ekstra armøvelser en dag i uka, det er mer enn nok om du gidder å gi det programmet en sjanse...

Har du et program som ikke er styrke men volum? Eller er det bare sært?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...