Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Fra gymgrossisten.no

Du må tilføre kroppen protein med to til tre timers mellomrom hver dag for at den ikke skal gå inn i et muskelnedbrytende, katabolt tilstand. Når kroppen er i et katabolt tilstand settes kroppens sultmekanisme i gang. Man kan si det slik at kroppen "spiser" av musklene for å få energi, samtidig som kroppen lettere legger på seg fett. På morgenen og etter at du har trent er aminosyrenivåene i kroppen lave, og da er det spesielt viktig å få i seg "raske" proteiner.

 

Har ikke Storken med sin oversetting tilbakevist dette her? :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra gymgrossisten.no

Du må tilføre kroppen protein med to til tre timers mellomrom hver dag for at den ikke skal gå inn i et muskelnedbrytende, katabolt tilstand. Når kroppen er i et katabolt tilstand settes kroppens sultmekanisme i gang. Man kan si det slik at kroppen "spiser" av musklene for å få energi, samtidig som kroppen lettere legger på seg fett. På morgenen og etter at du har trent er aminosyrenivåene i kroppen lave, og da er det spesielt viktig å få i seg "raske" proteiner.

 

Har ikke Storken med sin oversetting tilbakevist dette her? :/

 

Det her er bare BS ja. Spiser du en god porsjon protein, vil det ligge i magen og gi ut aminosyrer i mange timer. Husker ikke eksakt, men det var mye mer enn 8 timer, kanskje det var opp mot 12++ også, men husker som sagt ikke tallet.

Lenke til kommentar

Det her er bare BS ja. Spiser du en god porsjon protein, vil det ligge i magen og gi ut aminosyrer i mange timer. Husker ikke eksakt, men det var mye mer enn 8 timer, kanskje det var opp mot 12++ også, men husker som sagt ikke tallet.

 

Spørs hvilken type protein også da, jeg blander alltid myse og keasin, men den ene tar vel et opptak på ca 8 timer hvis jeg ikke husker feil. Og som man leser i Storken sin oversettelse, første faste av sult gjør at kroppen øker forbrenning for å få opp motivasjonen til å "jakte" på mat, det er ikke før 72(?) timer at nedbrytningen av muskler faktisk forekommer.

Lenke til kommentar

Måltidshyppighet er "a thing of the past" hva vitenskap angår.

Les boka "Eat stop eat" for mere info, det er rimelig heftige kildehenvisninger der som viser til at faste ikke kan sette kroppen i en katabol tilstand før det er gått 72 timer med mindre man trener intens styrke. Og til og med da er det vanskelig å bli katabol om man inntar proteiner rett etterpå...

 

Jeg skal selv trene nå klokka 12 og etterpå spise all maten jeg skal ha det her døgnet innen 6 timer for så å faste i 24 timer.

Jeg er i forbindelse med det sikker på at jeg ikke vil gå i en katabol tilstand før jeg spiser igjen...

Lenke til kommentar

Nei på ingen måter, helsedirektoratet fraråder periodisk faste.

Men de fraråder jo å drikke helmelk og rødt kjøtt også så hvor stor integritet de har kan jo diskuteres...

 

Det blir rett å slett for mye å skrive her, men boka jeg nevnte forklarer inngående hvordan faste eller periodisk faste virker på kroppen.

 

edit: les denne tråden om emnet. Kreditt til Storken for oversettelsen som også er kredittert på leangains.com... :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Det er vel bevist en sammenheng mellom tykktarmskreft og stort inntak av rødt kjøtt? Var hvertfall det svaret jeg fikk da jeg spurte om det samme her for to uker siden :ph34r:

Men er det superskadelig å spise rødt kjøtt, så lenge man ikke spiser det tre ganger om dagen eller hver eneste dag..? Altså, ingenting er bra i for store mengder.

 

Nei, blir sulten av sånt snakk gitt :p På tide å bryte fasten!

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Maks 500g rødt kjøtt i uka er det helsedirektoratet anbefaler. Det inkluderer svin og sau også, ikke bare oksekjøtt. Og ja det er pga sammenhengen med økt fare for tykktarmkreft.

 

Jeg spiser 1200-1600g karbonadedeig i uka så ligger vel tynt ann...

Du ligger ikke tynt an så lenge du ikke kombinerer det med alle andre risikofaktorer for tykktarmskreft. Det er først da det blir farlig. Over 500 g rødt kjøtt i uka er ikke noe problem dersom man har et sunt kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jasså ja. Kilde?

Dette er vel ikke en god nok kilde for deg men les den mellom linjene...

 

link

 

Kjøtt som prosesseres drar med seg diverse forurensing fra slakting på grunn av at det er umulig å holde det helt rent. Denne forurensingen er kilden til kreft.

Kreft er "en cellular tumor med naturlige forløp som er dødelig." og skyldes katalysatorer som trigger tumorer. I tarm/mage er det reseptorer som trigges av gjentatt inntak av de forurensninger som finnes i kjøttprodukter som er produsert på den måten vi kjenner til idag: storhushold...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...