Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Har ikke lyst til å trene "styrke/volum" på beina, men kan gjerne gjøre det på overkroppen. Syns forresten det er MYE enklere å trene hardt på beina enn på overkroppen, hehe.. føles mer digg. Så tenkte om det var noen store negativer med dette, men ved første øyekast virker det ikke sånn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så lyst å måtte skrive en artikkel om dette. Men se om du forstår dette:

Styrke = muskel volum, til en viss grad. Baseløft = Styrke. Baseløft=Styrke=muskel volum.

Men for å ta det på en annen måte, hvor mye løfter du i biceps curl? Jeg har aldri i mitt liv prøvd den øvelsen før, men skal trene imorgen, så må nesten prøve den, selv om den i mine øyne er helt ubrukelig, i forhold til så mye annet.

Jeg ser resonementet ditt, men det er til en viss grad feil.

Ved lave repetisjonssett bygger man styrke og med styrke følger det noe volum.

Ved høye repetisjonssett bygger man volum og med volum følger det noe styrke.

Disse to er kompromisser. Man kan ikke forvente store volumiøse muskler som samtidig er sterkere enn muskler som er trent for styrke.

Man kan faktisk sammenligne bodybuildere og styrkeløftere i denne sammenhengen.

Ta f.eks Arild (på) Haugen.

Han er større en han noen gang har vært.

Men det har en bakdel ifølge ham selv. Han sier han er blitt svakere siden han sluttet med strongman, og holder derfor nå på med å bygge seg opp styrkemessig for igjen å delta senere.

Men for å ta det på en annen måte, hvor mye løfter du i biceps curl?

Hvor mye man løfter i isolasjonøvelser har ingenting å si, man kan like godt måle penisene sine for å finne ut hvem som er kongen på haugen.

Men en isolasjonsøkt kan se slik ut...

Dobbel bicepcurl manualer

8x2kg

8x3kg

8x4kg

8x5kg

8x6kg

8x7kg

8x8kg

8x9kg

8x10kg

8x12,5kg

Bicepcurl EZ-stang

8x15kg

8x17,5kg

8x22,5kg

8x25kg

8x30kg

8x32,5kg

8x35kg

8x32,5kg

8x30kg

8x25kg

8x22,5kg

8x15kg

Dobbel bicepcurl manualer

8x10kg

8x9kg

8x8kg

8x7kg

8x6kg

8x5kg

8x4kg

8x3kg

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Tren hele kroppen.

Selvfølgelig gjør jeg det. Mente om det er noe poeng/man kan få resultater av å trene eks. volum på overkropp og mengde på beina ;)

Jeg mener å ha lest en plass at Børge Fagerli antydet at dette kunne være det lureste man gjorde.

Grunnen skulle være at bena tålte en særdeles større mengde tyn før ordentlig hypertrofi inntrådte.

Så med det i tankene er det bare å peise på :new_woot:

Lenke til kommentar

Heisann!

Hvor mye jogging skal egentlig til for å gå ned en god del i vekt?

Hvis man ser over en 3-4 måneders periode.

Ned i vekt er kun et regnestykke på kcal inn va kcal ut. Dvs du trenger ikke å jogge for å gå ned i vekt. Det holder å spise mindre kcal enn du bruker. Men i forhold til "optimal" fett forbrenning, burde jogging skje før første måltid, ha et tempo hvor du akkurat klarer å snakke samt skje over en periode på minst 30 min.

Lenke til kommentar

Med 500 i munis fra mat og 500 i trening pr dag kan man regne med 1kg i uka ned.

Nok protein og vektløfting i samme periode så er mest mulig fett og minst mulig muskelmasse.

Bare av ren nysgjerrighet: hvor mange gram proteiner pr. kg kroppsvekt ca for ikke miste muskelmase?

Lenke til kommentar

3g pr kg fettfri kroppsvekt.

I teorien blir det kroppsvekten minus 15kg ca om man er normal/ ikke veldig overvektig.

Men i proteintilskudd ol er det for eks 85g protein pr 100g osv så jeg regner bare rett på kroppsvekten.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ok skjønner. Men man får jo i seg mye proteiner gjennom kosten og så da blir det jo litt vanskelig å regne slik.

Jeg veier i underkant av 75kg og er "normal", så da vil jeg trenge 180g proteiner daglig for å bevare muskelmassen ved deffing. Det blir riktig det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...