Notatblokk Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Har ikke lyst til å trene "styrke/volum" på beina, men kan gjerne gjøre det på overkroppen. Syns forresten det er MYE enklere å trene hardt på beina enn på overkroppen, hehe.. føles mer digg. Så tenkte om det var noen store negativer med dette, men ved første øyekast virker det ikke sånn. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 (endret) Jeg har ikke så lyst å måtte skrive en artikkel om dette. Men se om du forstår dette: Styrke = muskel volum, til en viss grad. Baseløft = Styrke. Baseløft=Styrke=muskel volum. Men for å ta det på en annen måte, hvor mye løfter du i biceps curl? Jeg har aldri i mitt liv prøvd den øvelsen før, men skal trene imorgen, så må nesten prøve den, selv om den i mine øyne er helt ubrukelig, i forhold til så mye annet. Jeg ser resonementet ditt, men det er til en viss grad feil. Ved lave repetisjonssett bygger man styrke og med styrke følger det noe volum. Ved høye repetisjonssett bygger man volum og med volum følger det noe styrke. Disse to er kompromisser. Man kan ikke forvente store volumiøse muskler som samtidig er sterkere enn muskler som er trent for styrke. Man kan faktisk sammenligne bodybuildere og styrkeløftere i denne sammenhengen. Ta f.eks Arild (på) Haugen. Han er større en han noen gang har vært. Men det har en bakdel ifølge ham selv. Han sier han er blitt svakere siden han sluttet med strongman, og holder derfor nå på med å bygge seg opp styrkemessig for igjen å delta senere. Men for å ta det på en annen måte, hvor mye løfter du i biceps curl? Hvor mye man løfter i isolasjonøvelser har ingenting å si, man kan like godt måle penisene sine for å finne ut hvem som er kongen på haugen. Men en isolasjonsøkt kan se slik ut... Dobbel bicepcurl manualer 8x2kg 8x3kg 8x4kg 8x5kg 8x6kg 8x7kg 8x8kg 8x9kg 8x10kg 8x12,5kg Bicepcurl EZ-stang 8x15kg 8x17,5kg 8x22,5kg 8x25kg 8x30kg 8x32,5kg 8x35kg 8x32,5kg 8x30kg 8x25kg 8x22,5kg 8x15kg Dobbel bicepcurl manualer 8x10kg 8x9kg 8x8kg 8x7kg 8x6kg 8x5kg 8x4kg 8x3kg Endret 21. januar 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Jeg forumlert meg litt galt ved det siste spørsmålet. Så jeg forstår hvorfor du tok det sånn. Det jeg mente, var at jeg gjerne skulle likt å vite hva du tar, for å se hvor tung det er? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det står i spoileren... Det er de vektene jeg får til med god teknikk. Man klarer alltids å slenge opp 30 kg, men da vil biceps aldri bli aktivert http://www.youtube.com/watch?v=HXVjAkCXnDk 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Tren hele kroppen. Selvfølgelig gjør jeg det. Mente om det er noe poeng/man kan få resultater av å trene eks. volum på overkropp og mengde på beina Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Tren hele kroppen. Selvfølgelig gjør jeg det. Mente om det er noe poeng/man kan få resultater av å trene eks. volum på overkropp og mengde på beina Jeg mener å ha lest en plass at Børge Fagerli antydet at dette kunne være det lureste man gjorde. Grunnen skulle være at bena tålte en særdeles større mengde tyn før ordentlig hypertrofi inntrådte. Så med det i tankene er det bare å peise på Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Joa, men jeg vil jo IKKE ha større bein, er derfor jeg spør Må jeg helt opp i 20 rep f. eks da, eller..? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 (endret) Enten det eller ned i rep til 4-5... Da trener du mer styrke enn volum edit: så jo på toppen av sida at du ikke vil trene volum eller styrke Kjør bare på med 15+ reps da. Endret 22. januar 2011 av Doofenschmitz 1 Lenke til kommentar
xShadow Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Heisann! Hvor mye jogging skal egentlig til for å gå ned en god del i vekt? Hvis man ser over en 3-4 måneders periode. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Heisann! Hvor mye jogging skal egentlig til for å gå ned en god del i vekt? Hvis man ser over en 3-4 måneders periode. Ned i vekt er kun et regnestykke på kcal inn va kcal ut. Dvs du trenger ikke å jogge for å gå ned i vekt. Det holder å spise mindre kcal enn du bruker. Men i forhold til "optimal" fett forbrenning, burde jogging skje før første måltid, ha et tempo hvor du akkurat klarer å snakke samt skje over en periode på minst 30 min. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Med mitt kosthold holdt jeg det til ca 5-600 kcal forbrenning pr. kondisjonsøkt 4 ganger i uka når jeg slanka meg. Fungerte som faen Lenke til kommentar
War Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Med 500 i munis fra mat og 500 i trening pr dag kan man regne med 1kg i uka ned. Nok protein og vektløfting i samme periode så er mest mulig fett og minst mulig muskelmasse. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Ja, jeg har samme kjøret nå bare ned til 2 dager med kondis og 3 dager med styrke. Ekstra protein, fett og mer kontrollert kosthold. Så nå ligger jeg kanskje litt bedre an til å bygge Lenke til kommentar
Bordplate Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Med 500 i munis fra mat og 500 i trening pr dag kan man regne med 1kg i uka ned. Nok protein og vektløfting i samme periode så er mest mulig fett og minst mulig muskelmasse. Bare av ren nysgjerrighet: hvor mange gram proteiner pr. kg kroppsvekt ca for ikke miste muskelmase? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 På en diett = kcal-underskudd = 3g pr kg. Dvs litt høyere en ved bulk. Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Snakker vi 3g per kg kroppsvekt eller 3g per kg muskelvekt? Lenke til kommentar
War Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) 3g pr kg fettfri kroppsvekt. I teorien blir det kroppsvekten minus 15kg ca om man er normal/ ikke veldig overvektig. Men i proteintilskudd ol er det for eks 85g protein pr 100g osv så jeg regner bare rett på kroppsvekten. Endret 23. januar 2011 av War Lenke til kommentar
phax Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Ok skjønner. Men man får jo i seg mye proteiner gjennom kosten og så da blir det jo litt vanskelig å regne slik. Jeg veier i underkant av 75kg og er "normal", så da vil jeg trenge 180g proteiner daglig for å bevare muskelmassen ved deffing. Det blir riktig det? Lenke til kommentar
War Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Jepp , kan spare en del kroner på slik nøye regning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå