Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo igjen, har et lite spm: Har tenkt å starte å drikke proteindrikk, fordi jeg hører at man får raskere muskelvekst enn ellers.. Jeg pleier etter trening å drikke 0,4 dl melk ca og spiser ris/kjøtt/fisk som makrell osv..Burde jeg gå for proteindrikk da?

Grunnen til at du får "raskere muskelvekst" er at kroppen din får nok proteiner til å bygge muskler, noe et vanlig kosthold ikke klarer. Gyldne regel ligger på 1,5-2g protein per kilo muskler (ikke totalvekt, men muskelvekt!) Hvis du ser på det du spiser til vanlig, så burde du klarer å regne ut sånn ca hva du får i deg og på den måten finne ut om du trenger tilskudd eller klarer deg fint.

Ris er det minimalt med proteiner i kjøtt og fisk er det mye av det. Lett melk inneholder vel ca 3g per 100g (noe som jeg har for meg at er 1dl..)

Lenke til kommentar

hold deg unna maskiner/apparat du, ikke noe du skal fokusere på, vartfall ikke for nybegynnere spør du meg - fri vekter fremfor maskiner.

så om du skal trene skuldre tar du eks: millitærpress,sittende hantelpress, sidehev, (benkpress)

Ja men har merka at når jeg tar pushups nå gjør det "klakk" hele tiden på den høyre skulderen(ikke på venstre). Før så skjedde ikke dette.

Merkelige greier..

etter en oppvarming så vil du nok ikke få så vondt varm opp skuldrene :) nå vet jeg heller ikke åssen teknikken din er men,

Lenke til kommentar

Lurespørsmål...

Hvordan regner dere ut hva som er muskelmasse?

Det stod en formel som følgte med fett-klypen min, var totaltvekt - 20% fett. Men det blir vel en liten overenklifisering..?

Du er inne på noe...

MEN! Kroppen består av mer enn fett, muskler og vann. Skjelettet står vel for sin del, og organer også...

Leste i en studie (tror det var fra boka "eat stop eat") at 80g proteiner var nok til å bevare muskelmassen til en voksen person på 80kg med fettprosent på 15%.

Kom til å tenke på dette og funderte litt på det faktum at kroppen inneholder flere forekjellige ting...

Lenke til kommentar

Hvordan får man best progresjon i øvelser man kun løfter/dytter sin egen kroppsvekt? Tenker da på å øke RM. F. eks som pushups?

Gjør øvelsene så eksplosive som mulig.

Hvis du tar som du nevner pushups så kan du skyve så hardt at du letter litt med armene fra bakken (explosive pushups på youtube) for så å senke deg SAKTE mot bakken.

Lenke til kommentar

Hvordan får man best progresjon i øvelser man kun løfter/dytter sin egen kroppsvekt? Tenker da på å øke RM. F. eks som pushups?

Gjør øvelsene så eksplosive som mulig.

Hvis du tar som du nevner pushups så kan du skyve så hardt at du letter litt med armene fra bakken (explosive pushups på youtube) for så å senke deg SAKTE mot bakken.

Takk for svar :) Men tenkte litt mer på sett og reps i forhold til RM? Harru noe lurt der?

Lenke til kommentar

Takk for svar :) Men tenkte litt mer på sett og reps i forhold til RM? Harru noe lurt der?

Det er der mengdetrening kommer inn og et triks du kan kalle returtrening...

La oss si at du ønsker å øke i pullups. Den enkleste måten der er å starte i øvre posisjon med hjelp av en stol og senke deg sakte ned.

Man er 25-35% sterkere i den eksentriske delen og om du gjør 3 sett med 10 repestisjoner i to uker så vil du øke de ordinære pullupsene du tar også... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...