Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Fest i morra ja! :D

Tenkte bare jeg skulle spørre hvor mye alkohol påvirker treningen din? Blitt noen fester i det siste, bryter det ned kroppen forferdelig eller?

Dessverre kommer jeg med påstander uten kilder til å støtte de, men la gå. (Får nevne at dette er noe jeg MENER å ha lest)

Alkohol har faktisk en mindre betydning på trening enn de fleste tror, og da snakker jeg om selve inntaket. Alkohol bryter ikke ned muskler i noe spesielt stor grad, og derfor er det ikke noe problem å innta dette.

Men det finnes noen ankepunkter;

- For det første inneholder alkohol mye kalorier, så er man på diett, blir det et problem.

- For det andre går det veldig lenge mellom måltidene. (Tenk deg at du spiser før vors, ca kl 6-7 også blir neste måltid en FEIT kebab rett før senga i 4 tiden. Dvs kostholdet går til h***)

- For det tredje så blir dagen etter ganske så laber. Du blir fort liggende i sofaen og stappe i deg dritt mat. Sjansen for at du kommer deg på trening er liten, hvis du først kommer deg ut vil innsatsen og utbyttet være lavt.

Selvsagt, tar du det rolig (noen få glass) vil alt være mye bedre. Sliter du ikke med bakrus, vil du ha lettere for å komme i gode rutiner igjen osv..

Her tror jeg du har mange gode punkter.

Før når jeg var sammen med eksen drakk jeg sjeldent. Etter det ble slutt har jeg vært på fylla hver helg siden april og i sommer var jeg i mitt livs beste form. Trikset er å drikke smart, jeg drikker feks alltid gin&tonic med tonicwater uten sukker. Sparer litt kcal der.

Spiser veldig sjeldent fyllemat også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, dette er vel strengt tatt ikke et forum som holder så høy standard at man kan forvente at eksempelvis Joel Marions bør ilegges kredabilitet... ?

Med det sagt så vil jeg nevne at det KUNNE være noe av interesse i den artikkelen, selv om det er en salgsannonse.

Om man leser den kritisk er det faktisk litt info å hente der.

Som han beskriver i artikkelen så kan man tjene på å ha litt mat i magen når man trener. Jeg regner med at det er under den forutsetningen at man har et "normalt" kosthold. Leangains er ikke normalt i denne sammenhengen.

Jeg kan se hva han vil frem til i artikkelen fordi han har skrevet den for folk med et kosthold som de fleste har. At om jeg ikke spiser om morgenen og så trener så vil jeg ikke klare å holde ut eller gjøre treningen like effektiv som om jeg hadde spist på forhånd. Dette etter egne erfaringer. Jeg fungerer ikke bra uten å ha spist på forhånd...

Så du mener dette er et drittforum? Jeg er enig det er nok av "spis mange måltider for å opprettholde forbrenningen" eks-idrettsklasse idioter her, men det er da like mange oppegående og flinke brukere som gir råd. 

Et normalt kosthold, 4 måltider pr dag: Frokost, lunch, middag og kveldsmat - hvor normalt er egentlig det? Det avhenger av kontekst selvfølgelig. Se på en tidsramme på 20 år, normalt. 40000 år, ikke helt standarden nei.

Du er et prakteksempel på deff + normalt kosthold. Bitcher og syter over kaloriunderskuddet og har dager når du lasser innpå med junk fordi du føler deg nedfor på grunn av deffen. Du klager over at du er tung i hodet og må ha mat, ellers fungerer du ikke. Si meg, hvor godt treffer jeg?

Kom igjen, prøv en uke der du:

- Spiser en stoor middag, masse kjøtt, masse grønnsaker, masse digg - sats på rundt 100+ gram proteiner

- Spiser en stor kveldsmat før du legger deg, ikke hold igjen - spis deg skikkelig mett. Sørg for å få i deg minst 60g protein

- Spis som du vil mellom middag og kveldsmat

- Sett deg mål til å faste til kl 12, sørg for å distrahere deg selv såpass at du utsetter første måltid til litt senere

- Sørg for at første måltid inneholder en del protein, minst 15-20 g.

- Ikke tenk på kaloriene, fokuser på å spise til du er mett

- Det å tenke på mat frigjør insulin, dette gjør deg sulten. Du kommer til å møte mat over alt, så du kommer til å bli sulten fra tid til annen. Beste botemiddel mot dette, i fasten, er kaffe eller te. 50 kcal i fasten tåles, men kunstige søtningsmidler er også en mulighet

Dette er ikke helt leangains, men i samme gate (nabobygget kanskje) - en kompis leste seg opp på leangains og følger fortsatt leangains etter å ha gjort det over her.

Tør du legge ned krigsøksa og prøve? Og skal du prøve, vær åpen for at det fungerer - ikke det motsatte. For da fungerer det ihvertfall ikke.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Et alternativ vil jo være hvilken som helst horisontal trekkøvelse, grovt sett. Bredere grep vil automatisk føre til høyere albuer, og dermed tar bredere grep mer på øvre rygg.

Gode alternativer er:

- Stangroing

- Variasjoner av kabelroing, smalt, bredt, enten med pronert, supinert eller nøytralt grep

- Roing med bryststøtte, enten med en eller begge armene. Kan kjøres i maskin, med hantler eller stang

- Hantelroing

- Omvendt roing

- T-bar rows, enten med en eller to armer

Disse her tar veldig bra på latsen:

Jeg kjenner hvertfall at det strekker helt fra skuldra til hofta.

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Så du mener dette er et drittforum? Jeg er enig det er nok av "spis mange måltider for å opprettholde forbrenningen" eks-idrettsklasse idioter her, men det er da like mange oppegående og flinke brukere som gir råd. 

Du er et prakteksempel på deff + normalt kosthold. Bitcher og syter over kaloriunderskuddet og har dager når du lasser innpå med junk fordi du føler deg nedfor på grunn av deffen. Du klager over at du er tung i hodet og må ha mat, ellers fungerer du ikke. Si meg, hvor godt treffer jeg?

Kom igjen, prøv en uke der du:

- Spiser en stoor middag, masse kjøtt, masse grønnsaker, masse digg - sats på rundt 100+ gram proteiner

- Spiser en stor kveldsmat før du legger deg, ikke hold igjen - spis deg skikkelig mett. Sørg for å få i deg minst 60g protein

- Spis som du vil mellom middag og kveldsmat

- Sett deg mål til å faste til kl 12, sørg for å distrahere deg selv såpass at du utsetter første måltid til litt senere

- Sørg for at første måltid inneholder en del protein, minst 15-20 g.

- Ikke tenk på kaloriene, fokuser på å spise til du er mett

- Det å tenke på mat frigjør insulin, dette gjør deg sulten. Du kommer til å møte mat over alt, så du kommer til å bli sulten fra tid til annen. Beste botemiddel mot dette, i fasten, er kaffe eller te. 50 kcal i fasten tåles, men kunstige søtningsmidler er også en mulighet

Tør du legge ned krigsøksa og prøve? Og skal du prøve, vær åpen for at det fungerer - ikke det motsatte. For da fungerer det ihvertfall ikke.

Så du mener dette er et drittforum?

NEI, men forumet har flere brukere enn bare de som deltar i treningsdelen så det VIL bli vannet ut av den grunn og kompetansen forsvinner av og til i den mengden... :(

Du treffer meget dårlig ;)

Når jeg er i kcal-underskudd føler jeg meg faktisk bedre enn i overskudd.

Trolig siden jeg er mer klar over hva jeg kan forvente av deffen enn bygging.

Jeg fyrer innpå karbs, fett og proteiner i superoverskudd søndagene for å heve leptinnivåene og er de resterende dagene i underskudd.

Jeg føler meg ikke tung i hodet, men må spise en time før (ca) før trening for å klare å trene optimalt.

Har erfart at om jeg venter mindre enn 45 minutter etter jeg har spist så føler jeg på trening at jeg på en måte har stappa mat i kroppen som "blir i veien" for å trene optimalt.

Nå har jeg trent med overskudd siden i juni og merker at om det går en stund siden jeg har spist så tenker jeg at :shit, det er lenge sia jeg har spist. Men merker ikke noe ubehag ved det.

Det jeg i helhet vil frem til er at det er mange veier å gå hva kosthold angår. Men jeg prøver det du foreslår neste uke, og logger det i treningsloggen min. Jeg er ikke skeptisk til at det virker, det jeg er skeptisk til er om det er noe for MEG. Kan uansett ikke skade å ha den erfaringen... :)

Lenke til kommentar

Hvordan ser dette ut?

3x8 Knebøy

3x8 Markløft

3x5 Benkpress

3x5 Stangroing

3x5 Arnoldpress

3x5 Bicepscurls

3x8 Dips med benk

3x12 Crunch

Jeg tror det blir tungt! Knebøy, Mark OG Benk kommer til å ta drepen på deg :D

Men dette må du selvsagt prøve ut selv, om du klarer så mange øvelser på ei økt.

Jeg ville kjørt noe slik:

Dag1:

3x8 Knebøy

3x5 Benkpress

5x5 Chins/nedtrekk

3x5 Arnoldpress

3x5 Bicepscurls

3x12 Crunch

Dag2:

3x8 Knebøy

3x8 Markløft

3x5 Stangroing

3x5 Arnoldpress

3x8 Dips med benk

3x12 Crunch

(la til chins/nedtrekk på dag1 for variasjon i lats øvelsene,jeg synes i hvertfall det er greit å komme på trening og ikke skal gjøre det samme hver eneste gang :) )

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg skal hjemover til jul, og har olympiastang hjemme. I den anledning tenkte jeg å kjøre vedlikehold (rundt 30% av hva jeg trener med til vanlig). Holder på med SL5x5, og lurte på om jeg i stedet for å kjøre bøy, mark og press kan kjøre "Clean and jerk"? Mest fordi det er så sykt gøy!

Har ikke benk, men jeg har dipsstativ, så jeg kan kjøre dips. I tillegg til at jeg kan ta pull-ups/chins. Stangroing skal jeg nok òg få til. Tror dere dette er greit for vedlikehold gjennom 2-3 uker?

Lenke til kommentar

* Snip*

Det jeg i helhet vil frem til er at det er mange veier å gå hva kosthold angår. Men jeg prøver det du foreslår neste uke, og logger det i treningsloggen min. Jeg er ikke skeptisk til at det virker, det jeg er skeptisk til er om det er noe for MEG. Kan uansett ikke skade å ha den erfaringen... :)

Kunne ikke vært mer enig i det som er uthevet. (men du skjønner at jeg kicker på Joels artikkel?)

Du får ha lykke til :) Skal bli interessant å høre erfaringene dine. Har fått blandede tilbakemeldinger på pf fra de jeg har anbefalt det til, det virker som at de som liker det adopterer livsstilen ganske så med en gang.

Le Professeur: Vil si meg enig med Zepticon, programmet du har satt opp kommer til å være tungt å gjennomføre. Hvor mange økter planlegger du på ei uke?

Markløft og knebøy på samme økt er, som Zep skriver, tungt. Eventuelt kan du alternere mellom knebøy og mark, og kutte litt ned på øvelsene som aktiverer triceps og kutte ut bicepscurlen til nedtrekk.

Altså noe som dette:

3x8 Knebøy/Markløft

3x5 Benkpress

3x5 Stangroing/roing med bredt grep (da nedtrekk og stangroing begge aktiverer samme muskelgrupper)

3x5 Arnoldpress

3x5 Nedtrekk (evt bare kjøre stangroing)

3x12 Crunc

Noen ganger er mindre mer, anbefaler deg å prøve ut programmet - lett å få en ide av hva som fungerer og ikke. Dips til benk etter benkpress og arnoldpress tror jeg er en dårlig idè.

Bør vel nevnes at programmet ditt kommer nærmere og nærmere mitt, så jeg er vel ganske farget av egne erfaringer her. Gjør dine egne erfaringer, blir nok bra :)

Lenke til kommentar

Som sagt før; PF passer ikke for alle. Men man kan ikke si at du ikke passer til en før du har prøvd over flere dager. Det tar tross alt noen dager før sult-hormonet har tilpasset seg det nye spisemønsteret.

Lykke til Doofie ;) Du skal ikke se bort i fra at du kan få deg en positiv opplevelse.

Lenke til kommentar

Blir spennende å prøve ;)

Apropos hormoner, i morgen er det jakt og det er vel ikke fritt for at adrenalin kan komme frem :p

Angående adrenalin. Jeg tror jeg har blitt overfølsom mot det eller noe sånt. Gjør jeg en forbikjøring der jeg gir på litt ekstra kribler og skjelver kroppen sikkert i 15-20 min etterpå. Samme om jeg er i en stressende setting, blir kjempeanspent og "klar til dyst". Værste var før eksamen nå i forrige uke, skalv som bare faen når eksamen ble utdelt. Føler meg ganske rusa mens det pågår. Kjenner adrenalinet kommer på trening også, men aldri i sånn grad som jeg beskriver tidligere her :p

Har ikke hatt det slik før, noen andre som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...