Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På periodisk faste inntar man gjerne 10g BCAA ti min før trening (evt wheyprotein en times tid før) og eventuelt en frukt eller sportsdrikke.

En time før er litt tidlig, siden insulinet ditt vil spikes veldig av wheyproteinet. Proteiner har evnen til å skyte insulin i været like raskt (om ikke raskere) enn sukker. Etter det jeg har hørt er det fordelaktig å trene mens denne spiken bygger seg opp, i forhold til å være på topp med unnabakke neste :p

Endelig er pakken min kommet, ble litt smådårlig bildekvalitet - dårlig lys. Masse kasein, noe whey, par kilo BCAA og litt piller ^^,

post-75988-0-43278200-1291919198_thumb.jpg

Endret av storken
Lenke til kommentar

Les denne artikkelen om trening på tom mage.

Jeg mener å huske at selv de som holder på med IMF inntar næring før trening...

Umm, serriøst?

Tatt fra artikkelen:

Seems to make sense, but research has proven this to be wrong.

Several studies have shown no difference in substrate utilization (glycogen vs. fat) for those working out on an empty stomach vs. those who eat a small meal prior to their morning workouts.

In fact, one study showed the exact opposite—those who had a small meal first burned more calories and more fat than the empty stomach group.

Og hvor var kildene på slutten av artikkelen hans? eller, linkene til disse studiene. "no difference",ja særlig! <- der har du en veldokumentert og objektiv artikkel. 

Edit: Innta næring ved treningsstart og mye næring ved treningsslutt, det mener jeg er optimalt. Gitt at du faster.

Nå ligner du mer en "Leangains-fanboy"...

Du skriver: Innta næring ved treningsstart og mye næring ved treningsslutt, det mener jeg er optimalt. Gitt at du faster.

I den artikkelen jeg linka til står det: In fact, one study showed the exact opposite—those who had a small meal first burned more calories and more fat than the empty stomach group.

Jeg ser ikke heeelt forskjellen der...

Når vi nå alt snakker om kildebruk... Er det i det hele tatt noen som helst her på forumet som kan si de har lest en vitenskapelig godkjent artikkel eller som kan sitere fra en?

Meg bekjent er det slik at vitenskapelige godkjente artikler koster penger og jeg har enda ikke sett NOEN her på forumet sitere fra en...

Verken min artikkel eller Berkhans er vitenskapelig bevist, men begge er gode artikler hvor forfatterne har forekjellige måter å gjøre ting på så det er ikke noe behov for å begynne å peke fingre på "vantro" av leangains...

Jeg har ingen tvil om at leangains funker, men det er det mange andre ting som også gjør...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Jeg har da lest flere RAPPORTER. Spesielt leste jeg en del i fjor, da jeg hadde NTNU som ISP, slik at jeg har tilnærmet fri tilgang til alt av rapporter som florerer på internett.

Ikke aner jeg hva du legger i "vitenskapelig bevist", heller. Høres mest ut som noe du sier for å øke kredibiliteten din. Om du hadde hatt minimal kjennskap til den vitenskapelige metode, hadde du nok ikke ordlagt deg slik.

Lenke til kommentar

Og DER var vi i gang med å ta mannen og ikke ballen ;)

Jeg har tatt faget "vitenskapelig metode og statistikk" ja...

Det jeg tenker på er forskning på trening som er gjort i henhold til vitenskapelig metode og godkjent som en artikkel/report.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å henvise til en studie for å henvise til en studie. Mange av de typiske mytene som florerer rundt på senterene og forumene er nettopp feiltolkninger av studier! Derfor hjelper det lite å stole blindt på studier om du ikke er i stand til å tolke de og se på eventuelle feilkilder og vurdere det opp i mot det du allerede veit. Jada, det ser fancy og flott ut, men det hjelper ikke alltid.

Jeg har ikke tilgang på studier og forskningsrapporter og jeg klarer ikke å tolke studier og finne ut av om det er noe hold i den eller om den er full av feilkilder. Derfor henter jeg min informasjon om trening og kosthold av de som kan det, og har erfaring selv.

Lenke til kommentar

word.png

Jeg leser alt jeg kommer over og ser etter den røde tråden i alle artiklene og whatnot som er på nettet.

Den artikkelen jeg linka til om trening på tom mage er i bunn og grunn en salgsartikkel som er der for å lokke kunder. Den gir litt info, men ikke nok til at man blir helt fornøyd og ender opp med å kjøpe produktet for all infoen.

Det lille som står der kan man i stedet for sammenligne med andre artikler, innlegg på forum og egen viten og lære noe av.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt faget "vitenskapelig metode og statistikk" ja...

Det jeg tenker på er forskning på trening som er gjort i henhold til vitenskapelig metode og godkjent som en artikkel/report.

Men allikevel vet du ikke at vitenskapen aldri "beviser" noe?

Jeg ser poenget ditt.

Sir-Andy har et veldig godt poeng, da en som regel krever robust forståelse av kjemi og/eller biologi for å kunne forstå hva som står i de fleste rapportene om dette emnet. Om en ikke kjenner til begrepene får en bare en overfladisk innsikt; Men for all del, det er bedre enn ingenting.

Jeg har eksamen i filosofi på lørdag, så for tiden betviler jeg alt. :new_woot:

Haha! Lykke til.

Lenke til kommentar

@SirAndy: Det var... En stor artikkel :p Jeg ser hvor du vil hen :p

Skal innrømme at jeg ble irritert over Storken innlegg hvor han siterte mitt innlegg som igjen var et supplement til diskusjonen rundt trening på tom mage.

Jeg vil presisere at jeg på ingen måte ønsker å ilegge Joel Marion noen som helst kredabilitet, men det var jo av noe interesse som sto i artikkelen...

Det legges veldig mye vekt på her i forumet angående HVEM som har skrevet hva og det blir presentert som den da eneste løsningen...

Det er vel ingen hemmelighet at leangains fungerer, at Fagerlis konsept fungerer eller at Rippetoe vet hva han snakker om.

Det som er så synd er at andre enn disse blir avfeid som nonsens og bare tull.

Jeg vet av flere ernæringseksperter som aldri kommer til å få kredabilitet her men leser det de skriver og sammenligner det med det jeg selv kan fra før av og det andre skriver...

Lenke til kommentar

@doofen: Vel, jeg har for eksempel fått tilitt til Robert Eilertsen etter at jeg hadde lest en del av han. Han var ukjent for meg intil jeg kom over bloggen hans. Etter å ha lest noe av han og vurdert det, kunne jeg konkludere med at han var troverdig og kildekritisk, noe som resulterer i artikler og påstander med hold i.

Endret av Sir-Andy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fest i morra ja! :D

Tenkte bare jeg skulle spørre hvor mye alkohol påvirker treningen din? Blitt noen fester i det siste, bryter det ned kroppen forferdelig eller?

Trening og alkohol hører ikke sammen. Men det driter jeg i enkelte ganger. Etter en periode med festing og drikking omtrent hver helg, begynnte jeg å merke det på progresjonen.

Et google-søk gir det svaret du trenger. Pass på at du sjekker flere sider og artikler for å få et nyansert syn på det.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

@SirAndy: Det var... En stor artikkel :p Jeg ser hvor du vil hen :p

Skal innrømme at jeg ble irritert over Storken innlegg hvor han siterte mitt innlegg som igjen var et supplement til diskusjonen rundt trening på tom mage.

Jeg vil presisere at jeg på ingen måte ønsker å ilegge Joel Marion noen som helst kredabilitet, men det var jo av noe interesse som sto i artikkelen...

Det legges veldig mye vekt på her i forumet angående HVEM som har skrevet hva og det blir presentert som den da eneste løsningen...

Det er vel ingen hemmelighet at leangains fungerer, at Fagerlis konsept fungerer eller at Rippetoe vet hva han snakker om.

Det som er så synd er at andre enn disse blir avfeid som nonsens og bare tull.

Jeg vet av flere ernæringseksperter som aldri kommer til å få kredabilitet her men leser det de skriver og sammenligner det med det jeg selv kan fra før av og det andre skriver...

Tingen er, jeg ble selv veldig irritert av artikkelen til Joel Marion. Måten han skriver på oser broscience til meg. Han har ingen kilder, han skriver om studier - men han gir ingen referanser. Det er dette jeg kicker så sterkt på. Du legger kredibillitet i Joels artikkel ved å legge den ut her, så derfor ble du stående midt i skuddlinjen.

Martin Berkhan sine artikler inneholder mange referanser til studier som støtter opp om påstandene hans. Jeg liker dårlig at du sidestiller hans artikler med Joel sine, de er på et helt annet nivå - de har ikke en eneste referanse. (og det er på ingen måte en god artikkel, søppel i mine øyne)

Når vi nå alt snakker om kildebruk... Er det i det hele tatt noen som helst her på forumet som kan si de har lest en vitenskapelig godkjent artikkel eller som kan sitere fra en? Hva med å gå forran med et godt eksempel selv, hvis dette er så stor mangel på dette? Du tuller også fælt med vitenskapelige metode. Du kan legge frem hypoteser til prøvelse (for å skaffe empiriske data), som etterhvert med forsterkning fra andre studier kan godtas som en teori. Flere av gamle "vitenskapelige godkjente teorier" har blitt tilbakebevist de siste årene.

Du snakker om å ta mannen og ikke ballen, og så kaller du meg "Leangains fanboi" :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte bare jeg skulle spørre hvor mye alkohol påvirker treningen din? Blitt noen fester i det siste, bryter det ned kroppen forferdelig eller?

Ta deg noen øl med god samvittighet. Det har lite effekt på treningen. Selvfølgelig, alt med måte. Om du drikker 14 øl eller 6 har nok noe å si.

Lenke til kommentar

Vel, dette er vel strengt tatt ikke et forum som holder så høy standard at man kan forvente at eksempelvis Joel Marions bør ilegges kredabilitet... ?

Med det sagt så vil jeg nevne at det KUNNE være noe av interesse i den artikkelen, selv om det er en salgsannonse.

Om man leser den kritisk er det faktisk litt info å hente der.

Som han beskriver i artikkelen så kan man tjene på å ha litt mat i magen når man trener. Jeg regner med at det er under den forutsetningen at man har et "normalt" kosthold. Leangains er ikke normalt i denne sammenhengen.

Jeg kan se hva han vil frem til i artikkelen fordi han har skrevet den for folk med et kosthold som de fleste har. At om jeg ikke spiser om morgenen og så trener så vil jeg ikke klare å holde ut eller gjøre treningen like effektiv som om jeg hadde spist på forhånd. Dette etter egne erfaringer. Jeg fungerer ikke bra uten å ha spist på forhånd...

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

HESTEKØLLE: ang. alkohol og trening så er de naturligvis ikke kompiser. Men merkelig nok hadde jeg tidenes treningsøkt på tirsdag, etter tidenes fyll på lørdag. Litt overdrivelse, men ja, merkelige greier. Man hopper nok ikke 2 uker tilbake i tid treningsmessig av en liten fyllekule. Man må unne seg litt fyll i ny og ne gang :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Dessverre kommer jeg med påstander uten kilder til å støtte de, men la gå. (Får nevne at dette er noe jeg MENER å ha lest)

Alkohol har faktisk en mindre betydning på trening enn de fleste tror, og da snakker jeg om selve inntaket. Alkohol bryter ikke ned muskler i noe spesielt stor grad, og derfor er det ikke noe problem å innta dette.

Men det finnes noen ankepunkter;

- For det første inneholder alkohol mye kalorier, så er man på diett, blir det et problem.

- For det andre går det veldig lenge mellom måltidene. (Tenk deg at du spiser før vors, ca kl 6-7 også blir neste måltid en FEIT kebab rett før senga i 4 tiden. Dvs kostholdet går til h***)

- For det tredje så blir dagen etter ganske så laber. Du blir fort liggende i sofaen og stappe i deg dritt mat. Sjansen for at du kommer deg på trening er liten, hvis du først kommer deg ut vil innsatsen og utbyttet være lavt.

Selvsagt, tar du det rolig (noen få glass) vil alt være mye bedre. Sliter du ikke med bakrus, vil du ha lettere for å komme i gode rutiner igjen osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...