Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Derimot det å spise før første trening vil gi deg mer overskudd og utnyttelse av treninga

Tenker hovedsaklig på jogging i motbakke ved et tempo hvor du akkurat klarer å snakke, dvs ikke noe spesielt tung trening. Ved vektløfting ville jeg absolutt anbefalt å spist først, det er iallefall min preferanse :)

Lenke til kommentar

Ja. Det vi sier her og nå. Vi nekter heller ikke for at det går men vil sterkt anbefale å spise først.

Tja. Jeg vil sterkt anbefale å prøve ut selv hvordan kroppen fungerer med og uten mat, og på grunnlag av dette dra sine egne konklusjoner. Jeg vet om en del folk som trener kl 7 om morgen uten å ha spist først og trives med dette, men det er ikke noe kroppen min liker.

Lenke til kommentar

Jada, så lenge du føler du får noe skikkelig ut av treningen er det bra. (og ikke klikker helt med repetisjoner). Mener 1-6: Styrke (selve muskelfibrene utvikles), 6-12: Volum (lagre for vann og energi økes) og 12: Utholdenhet (melkesyretoleranse osvosv). Jeg mener du finner forskjeller mellom en muskel som er trent mye på volum og en som er trent kun for styrke, utseendemessig sett. Se på Bruce Lee for eksempel, få med så stor styrke i forhold til kroppsvekt - og fysikken hans er definitiv ripped og heller mot senete. 

sikker på dette? vil musklene i seg selv se noe annerledes ut om du trener med et annet antall reps?

Lenke til kommentar

Jepp, men han må lese det, få med seg ting som progresjon (automatisk) / hvileuke osv.

Og uten kcal-overskudd/ underskudd kommer man ingen veg , så litt må man stå på.

Jojo, når det kommer til kcals skal jeg sende han i riktig retning der. Progresjon osv regner jo programmet ut selv og med litt forklaring er det null stress.

Jeg får ikke han til å lese de sidene for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Jepp, men han må lese det, få med seg ting som progresjon (automatisk) / hvileuke osv.

Og uten kcal-overskudd/ underskudd kommer man ingen veg , så litt må man stå på.

hva skjer om man verken har overskudd eller underskudd? vil du ikke bygge muskler uten å ligge i overskudd?

Lenke til kommentar

Ligger du på midten / like mye som du forbrenner/ ca 33kcal pr kg så står vekten stille.

Glykogenlagrene kan øke noe/ utholdenhet/ osv.

Nå er det også slik at nybegynnere kan bygge på kcaloverskudd + at fettprosenten senkes.

Det er en fordel man har som ny, ikke noe man kan ta med seg siden.

200kcal i pluss er anbefalt, da bygger man litt mindre en ved 500-1000 kcal i pluss, men fettlagringen blir mindre/0 og i det andre eks vil man etter 3-4 mnd deffe pga fettlagring og taper byggetid da man bare holder på massen på en deff.

Totalt sett gir 200 i pluss best resultat, man slipper også deff, ser bedre ut hele året.

Følger man også H&F-C-/ A ( A er den avanserte, egen artikel) så vil det bli rett overskudd/underskudd ved varierende aktivitetsnivå også.

Endret av War
Lenke til kommentar

Les denne artikkelen om trening på tom mage.

Jeg mener å huske at selv de som holder på med IMF inntar næring før trening...

Umm, serriøst?

Tatt fra artikkelen:

Seems to make sense, but research has proven this to be wrong.

Several studies have shown no difference in substrate utilization (glycogen vs. fat) for those working out on an empty stomach vs. those who eat a small meal prior to their morning workouts.

In fact, one study showed the exact opposite—those who had a small meal first burned more calories and more fat than the empty stomach group.

Og hvor var kildene på slutten av artikkelen hans? eller, linkene til disse studiene. "no difference",ja særlig! <- der har du en veldokumentert og objektiv artikkel. 

Edit: Innta næring ved treningsstart og mye næring ved treningsslutt, det mener jeg er optimalt. Gitt at du faster.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Jada, så lenge du føler du får noe skikkelig ut av treningen er det bra. (og ikke klikker helt med repetisjoner). Mener 1-6: Styrke (selve muskelfibrene utvikles), 6-12: Volum (lagre for vann og energi økes) og 12: Utholdenhet (melkesyretoleranse osvosv). Jeg mener du finner forskjeller mellom en muskel som er trent mye på volum og en som er trent kun for styrke, utseendemessig sett. Se på Bruce Lee for eksempel, få med så stor styrke i forhold til kroppsvekt - og fysikken hans er definitiv ripped og heller mot senete. 

sikker på dette? vil musklene i seg selv se noe annerledes ut om du trener med et annet antall reps?

Merk at jeg skriver "jeg mener". Tatt fra bodyrecomposition.com

There do appear to be some visual differences between athletes who train heavily and those who just pump up all day. As well, some have found that pump type trainers tend to shrink more quickly (suggesting that the growth is of a more transient type) than those that train heavily. Or I’m just hallucinating again.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...