Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

PC som Router

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med et lite prosjekt.

Jeg har fått tak i et trådløst nettkort med en heftig antenne. Skal derfor dele internett med naboen(ja har avtalt det med han). Han har en trådløs router ståenes, så med det nye nettkortet klarer jeg å plukke opp signalene hans. Så lurte på hvordan jeg skulle gjøre dette. Planen var da og sette dette nettkortet inn i en gammel PC og sette opp den som router/acesspunkt til en laptop(tråløst) og en stasjoner(tråd).

Hva trenger jeg på den PCen som skal brukes som router, må jeg ha en vanlig nettkort og et trådløst kort i tilleg til det jeg har?

Hva slags software anbefaler dere til å styre routeren, både for å styre porter og filtrering av brukere av det trådløse nettverket og brannmur.

Har noen en guide som kan hjelpe meg med dette? Linux, Windows som OS osv?

Endret av espenc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken løsning du velger, er litt avhengig av spesifikasjonene på PC'n. Windows med ICS er ganske enkelt å sette opp, og har driverstøtte for det meste av hardware. Linux-løsninger som floppyfw, IPCop, Freesco, ClarkConnect, SmoothWall og flere er avhengig av spesifikasjonene på den maskinen du tenker å bruke, og driverstøtte for nettverkskort. Sjekk derfor dette før du bestemmer deg. Ja, du må ha et nettverkskort i tillegg til det trådløse. Du må også i tillegg ha en switch og et aksesspunkt, eller en router med innebygget switch som kan konfigureres som aksesspunkt.

Personlig synes jeg dette blir unødvendig komplisert, og antagligvis dyrere enn en konvensjonell trådløs forbindelse. Jeg ville brukt antennen til et vanlig aksesspunkt eller router. Har f.eks. din nabo's router WDS-støtte, så er dette relativt lett å konfigurere.

Lenke til kommentar

Ok, må jeg ha en switch og accesspunkt? Vil ikke den ene pcen fungere som dette... altså har jeg det trådløst kortet som får signal fra naboens router, et vanlig nettkort som gir den stasjonære signal(eller en hub) og et tredje nettkort som er trådløst som vil fungere som access punkt for den ellere flere bæbare pcer... Vil ikke dette funke?

Eller kan ikke den bæbare pcen få internett via det 3. kortet i "pc-routeren"

Lenke til kommentar

hvis du bruker feks smoothwall vil den maskina med smoothwall være den som er koblet på internett, dette blir da en router, om det er støtte for ditt trådløse kort i smoothwall må du nesten sjekke selv, og hvordan muligheter du har med trådløse kort, feks at det funker som aksesspunkt vet jeg ikke noe om, men jeg vet at jeg har kjørt smoothwall på en gammel haug av en maskin selv, og det gikk som ei kule! :w00t: kan anbefales på det sterkeste. du vil sannsynligvis trenge en switch eller et eller annet til å koble sammen den ikke trådløse delen av nettverket ditt? det vet du best selv!

Lenke til kommentar

Det er litt avhengig av routerløsning du velger, om du kan bruke et nettverkskort for å koble til den stasjonære, og kjøre et trådløst nettverkskort i ad-hoc-modus for å koble til den bærbare. Men du må være forberedt på mye egeninsats for å få en slik løsning opp å gå. Du må selv lese mye dokumentasjon, og du må lese spesifikasjoner for å sjekke om routerløsningen støtter den maskinvaren du velger/har. M.a.o., du må gjøre mye arbeid selv. Kort sagt det kreves litt over vanlig interesse og kunnskaper for å få dette til å fungere. Jeg har gitt deg linker til ulike løsninger over. De har alle guider og spesifikasjoner. Hvis du begynner å lese, så kan du gjøre deg en opp en mening om dette er noe du vil gjennomføre. Dette er definitivt ikke løsning for noen som vil ha noe gratis i form av insats. Og det er tvilsomt om du vil spare noe, i alle fall ikke på sikt, siden en PC drar ganske mye mye mer strøm gjennom året, enn en vanlig router. Vinterstid gjør dette ikke noe siden man som regel trenger oppvarming, men at en slik løsning vil koste deg noen hundre kroner i året i strøm er vanlig.

På den andre siden, litt avhengig av hva slags router din nabo har, så kan du kanskje slippe unna med en Asus WL-500G til 700 kroner med relativt enkel konfigurering...

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle hjelpen her. Dere begynte å snakke om en vanlig router. Men hvordan vil det funke? Husk at jeg skal hente signalet som en vanlig trådløs router sender ut, så egentlig skal jeg på en måte bare forlenge den sin sendelengde, men da må jeg vel ha noe imellom.

Finnes det en enkel måte på dette? Kan man kjøpe en billig router eller noe liknende og koble til den Biquad antennen (21 db gain) på denne og få den til å sende det videre til pcene i mitt hus?

Fungerer det å gjøre det veldig enkelt, bare putte 2 trådløse kort i min pc, et som tar i mot signalet fra naboen, og et som da kommuniserer med den andre pcen og da deler den andre tilkoblingen (ICS)?

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker, mener det er en 3com router, men er ikke sikker. Men hvorfor har dette noe å si?

Jeg vet jeg bare kan koble den antenne jeg har på hans router men problemet blir da at vi da kommer til å distrubuere deres linje til hele nabolaget(selv med mac filtring er ikke dette ønskelig).

Hva er den enkleste og billigste måten må få dette til på?

Lenke til kommentar

ok, fikk tak i eieren, men han var ikke hjemme, han viste ikke hva routeren het, men har var rimelig sikker på at den ikke hadde WDS...

Er det vanskelig å få PCen min til å plukke opp signalet med det ene trådløse kortet også fungere som router for den andre pcen? eller eventuelt gi signalet ut med kabel til en hub eller access punkt som andre kan koble seg på?

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å få PCen min til å plukke opp signalet med det ene trådløse kortet også fungere som router for den andre pcen? eller eventuelt gi signalet ut med kabel til en hub eller access punkt som andre kan koble seg på?

Hvis du snakker om ICS, så er det ikke vanskelig å sette opp. Har gitt deg link til guide i den første posten min i tråden. To ting er litt upraktisk med ICS. Det første er at du må ha PC'n påslått for at andre maskiner skal få tilgang til nettet, og det andre er at avansert administrasjon av porter er upraktisk/vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...