Gå til innhold

Hvor mange mail klarer PHP å sende?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved å kjøre en while(TRUE)-løkke [skulle mailbombe noen for å sende meg spam] i fra kommandolinje så sendte den ut ca. 1 mail i sekundet. Av en eller annen grunn så brukte mailtjenesten ca. 5 sekunder på å sende ut mailene (tenker det var spamassassin og clamav som gjorde endel jobbing.) Dette var på en 2,4 GHz server med 1GB RAM.

Lenke til kommentar

Det er helt avhengig av CPU hastighet og server load. Du kan i utgangspunktet sende så mange du vil dersom du øker max_execution_time eller set_time_limit().

Hvor mange mail er det snakk om?

Er det et par hundre eller et par tusen?

Noen hoster har programmer som lukker prosesser som bruker for mange ressurser.

Hvis det er snakk om et par tusen så kan det være kjekt å dele opp databasen, og sende mail til et par hundre om gangen.

Lenke til kommentar

Jeg skal sende ut et nyhetsbrev til brukerene av min nettside ca. annhver helg. Foreløpig er det bare noen hundre brukere, men kan nok bli noen tusen etter hvert. Lurer bare på om jeg må kjøpe et program som er beregnet på å gjøre slikt hvis det blir snakk om mange tusen.

Lenke til kommentar
Et prolblem som jeg og har lagt merke til er at spam-programmer muligens sjekker mailer som blir sendt ut og, og da tar det jo selvsagt lengre tid.. SKulle tro at det skulle gå raskere enn 1 sekund.

Dette er et problem med mange hoster. De installerer spam monitors, og da vil e-poster som f.eks. nyhetsbrev få en tekst på slutten hvor det står at mailen kan være en mulig spam - og om det er det så kan de klikke på en link. Det virker meget useriøst å sende ut nyhetsbrev hvor det står, dette kan være spam på slutten.

simenss, siden det virker som det er din side så burde du bruke microtime på siden for å måle hvor land tid den bruker. Når tiden blir for dårlig så begynner du å dele opp databasen. Siden antallet mail det er mulig å sende er så server avhengig er nok dette den beste løsningen.

Dersom det skulle ta et sekund å sende en mail, så der det nok på tide å sjekke scriptet og hosten ;)

Lenke til kommentar

For å automatisere det så burde det benyttet cron jobs, men det er ikke noe i veien for at det fungerer like bra å åpne scriptet med browseren. Det kan faktisk være noen fordeler med det, da kan han lage et script som viser tidsforbruket og slipper å logge det.

Selvfølgelig når det blir et par tusen adresser så er det mye smartere å bruke cron jobs, da slipper man å oppdatere siden f.eks. hvert 5 min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...