wamjdi Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 (endret) #1- Vil ADSL2 kreve at man kutter ut vanlig telefoni helt? I dag kan vi jo bruke ADSL og analog/isdn-telefoni, men siden flere bytter til IP-telefoni kunne man jo bruke "hele" telelinjen til datatrafikk, eller hva? Tanken er vel god?? #2- I dag tar jo telenor såkalt ACCESS-pris for telelinjen inn til huset... Er det i så måte smartere og gå for internett via kabel-nettet?? #3- Kan ADSL2-teknologien føre til raskere internett via kabel?? Edit: Takk for svar, JPedro! Endret 30. november 2004 av wamjdi Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 1. Nei, men da vil man maks få 1.2Mb upstream, har man ikke telefon på linja, så kan man få 3Mb upstream, så fremt utstyret støtter det. 2. Personlig mener jeg nei, men mange andre mener noe annet. 3. Nei. Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 er det mulig? adsl og shdsl begge har full duplex og det et kobber par skal du ha 4.4mbt shdsl så må du ha 2 kober tråder eller 2 dsl linje Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Står mye snax her. Blant annet: SDSL-single-pair digital subscriber line---An xDSL technology providing symmetrical bandwidth over a single-wire pair. Also referred to as symmetrical digital subscriber line. ADSL-Asymmetrical DSL---An xDSL technology providing asymmetrical bandwidth over a single wire pair. The downstream bandwidth going from the network to the subscriber is typically greater than the upstream bandwidth going from the subscriber to the network. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 SDSL er full duplex, så det må 4 kobberpar til for og oppnå det. Full duplex har alle nettlinjer vært siden dial-up. Lenke til kommentar
retry Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 (endret) Det står et utrolig bra inlegg om duplex inne i dette forumet.. husker ikke hvor.. men uansett.. Det er full duplex EDIT: Her var det Endret 30. november 2004 av retry Lenke til kommentar
Ulven Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Men når vil kunne forvente å ta i bruk adsl2+ ? Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Håper det blir snart Lenke til kommentar
Rim Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg tviler på at det blir noe særlig kjappere internett-aksess for det er ikke noe butikk i det. Istedet blir det flere tjenester som VoIP, streaming og VoD. Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Jeg er ikke sikker på hva dette vil bety for brukerene, men det er sannsynlig å tro at det vil koste relativt stort å oppgradere. jeg har ingen ting enda så det hadde vært flott De skulle levere til meg i sommer men det kom aldri noe så nå håper jeg de kommer med Adsl2 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg tviler på at det blir noe særlig kjappere internett-aksess for det er ikke noe butikk i det. Istedet blir det flere tjenester som VoIP, streaming og VoD. Så det at Lyse og andre kraftselskaper bygger ut fiber (med heftig nettlinje) er bare bortkastet? Med andre ord så har utbyggingen i Sverige vært totalt meningsløs? (100mbit er ganske utbredt), får det ikke helt til å gå opp. Lenke til kommentar
retry Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 raskere Internet er selvfølgelig en fremtid.. Snart går alt av TV signaler, Telefon.. etc. alt i ei linje.. (fiber)... Og LYSE har skjønt det.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Synd at det fokuseres så volsomt på nedhastighet, og ingenting på opphastighet. greit nok at det er bedre med høyere ned på en slapp linje, men når vi passerer 10Mbit merket, så trenger jeg egentlig opphastighet mye mer enn jeg trenger enda mer nedhastighet. For hvor klarer jeg å makse 8Mbit linjen min nå? Et veldig liten håndful websider spredt på nettet, samt noen newsgroups der du tross alt betaler med medlemskap. men opp derimot har jeg under èn Mbit. Det blir fort slukt unna for en torrent eller åserve noen filer på FTP. Inntil nettet generellt sett blir mye raskere, så ser jeg lite grunn til å øke stort på nedhastighet. kan egentlig ikke si at jeg merker stort med forskjell på 2Mbit og 8Mbit ned i praksis... ADSL og ADSL2 virker å være designet med nok oppbredde for såvidt å kunne oppnå maks ned med tanke på overhead. *sukk* -Stigma Lenke til kommentar
dakri Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg tviler på at det blir noe særlig kjappere internett-aksess for det er ikke noe butikk i det. Istedet blir det flere tjenester som VoIP, streaming og VoD. Så det at Lyse og andre kraftselskaper bygger ut fiber (med heftig nettlinje) er bare bortkastet? Med andre ord så har utbyggingen i Sverige vært totalt meningsløs? (100mbit er ganske utbredt), får det ikke helt til å gå opp. Det er kapasiteten fra sentral til stamnett/internett som koster. ADSL2 gir jo bare mer fart mellom sentral og kunde. Hvorfor skal du da få mer hastighet for pengene med ADSL2 enn ADSL? Kraftselskapene som bygger ut fiber har jo gjerne gigabit++ ut til sine "fibersentraler", da er jo båndbredden der uten at de trenger å leie svindyre samband fra Telenor. Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 og hvorfor skal ADSL2 bli billigere ? Epz. ADSL 2 vil bruke eksisterende linjer som allerede er lagt (hvis jeg ikke tar helt feil), SDSL krever vel flere trådpar på linjen for å få lik hastighet begge veier. så grunnen at vanlig ADSL er så dyrt er pga. kobberet ? er vell ingen garanti på at det vil koste 249,- for 2Mbit ? Epz. Lenke til kommentar
Sir_cruz Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 og hvorfor skal ADSL2 bli billigere ? Epz. ADSL 2 vil bruke eksisterende linjer som allerede er lagt (hvis jeg ikke tar helt feil), SDSL krever vel flere trådpar på linjen for å få lik hastighet begge veier. så grunnen at vanlig ADSL er så dyrt er pga. kobberet ? er vell ingen garanti på at det vil koste 249,- for 2Mbit ? Epz. huh ? kobberet i lederene ? eller hva mener du der ? Lenke til kommentar
retry Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Synd at det fokuseres så volsomt på nedhastighet, og ingenting på opphastighet. greit nok at det er bedre med høyere ned på en slapp linje, men når vi passerer 10Mbit merket, så trenger jeg egentlig opphastighet mye mer enn jeg trenger enda mer nedhastighet. For hvor klarer jeg å makse 8Mbit linjen min nå? Et veldig liten håndful websider spredt på nettet, samt noen newsgroups der du tross alt betaler med medlemskap. men opp derimot har jeg under èn Mbit. Det blir fort slukt unna for en torrent eller åserve noen filer på FTP. Inntil nettet generellt sett blir mye raskere, så ser jeg lite grunn til å øke stort på nedhastighet. kan egentlig ikke si at jeg merker stort med forskjell på 2Mbit og 8Mbit ned i praksis... ADSL og ADSL2 virker å være designet med nok oppbredde for såvidt å kunne oppnå maks ned med tanke på overhead. *sukk* -Stigma Jeg kunne ikke vært mer enig.. Som jeg har nevnt tidligere her... Opphastigheten må følge nedhastigheten.. I allefall til litt.. men nå drar nedhastigheten ytligere i fra... Dette kommer ikke til å gå i lengden.. Dermed ser jeg ingen fremtid i ADSL.. Tror det må satses mer på fiber..synd at det er så kostbart.. men se i Stavanger.. Der er de godt i gang Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 raskere Internet er selvfølgelig en fremtid.. Snart går alt av TV signaler, Telefon.. etc. alt i ei linje.. (fiber)...Og LYSE har skjønt det.. Nja, fremtiden er en raskere linje mellom deg og ditt tilkoblings sted, hvor en del er reservert til IPTV, VoD, VoIP osv. og antagligvis ikke en raskere internet tilgang. Fordi det er ikke noe penger å tjene på bare raskere internet tilgang, derav vil nok ADSL2+ bli brukt til å kunne levere ekstra tjenester itillegg til vanlig internet. Per dags dato så blør Lyse penger, dvs internett greiene lever pga kryss subsidering og det ryktes at de må bite i de kjente sure eple og vurderer DSL løsninger. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Per dags dato så blør Lyse penger, dvs internett greiene lever pga kryss subsidering og det ryktes at de må bite i de kjente sure eple og vurderer DSL løsninger. Hvor har du dette fra? Ønsker litt mer info/lenker om det Lyse hadde 237 millioner (!) i overskudd i første halvår i år så om det er dårlig blir jeg virkelig forundret. http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article4494.ece Lenke til kommentar
Rim Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Har sagt det før og jeg sier det igjen. Jeg tviler på at det blir noe særlig kjappere internett-aksess for det er ikke noe butikk i det. Istedet blir det flere tjenester som VoIP, streaming og VoD. Så det at Lyse og andre kraftselskaper bygger ut fiber (med heftig nettlinje) er bare bortkastet? Med andre ord så har utbyggingen i Sverige vært totalt meningsløs? (100mbit er ganske utbredt), får det ikke helt til å gå opp. Hvor mange av disse selskapene tjener penger idag? Det Lyse henter inn penger på er TV og telefoni, ikke 4 eller 10Mbitene sine. Jeg sier ikke at det er bortkastet jeg sier at de ikke tjener penger på det. Var det ikke en operatør som gikk konk i Sverige nå nylig (altså i år)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå