retry Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Så litt rundt i den meget store tråden om firstmile.. og leste mye surr om ADSL2, og ble selvfølgelig nyskjerrig... Hva er det? og hva vil en endring til dette medføre oss som forbrukere? Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 ADSL2 er en nyere variant an ADSL som tilatter høyere overføringshastigheter fra enda større avstander enn før. Man kan få 12 MBit/s i avstander på opptil 2,5 km, og 24 MBit/s til 1,5 km. Jeg er ikke sikker på hva dette vil bety for brukerene, men det er sannsynlig å tro at det vil koste relativt stort å oppgradere. Lenke til kommentar
retry Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 akkurat.. det virker i allefall bra.. men hvordan vil det bli med ut hastigheten? har du noen formening om det? Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Maks ut hastighet er 1.2Mb, men om utstyret støtter Annex L/M så er det mulig å med 3Mb som uthastighet. Lenke til kommentar
runela Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 har de begynt og tenkt på adsl to og vi kan ikke en gang få adsl Lenke til kommentar
retry Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Æsj.. da mener jeg de fortsatt har et problem å løse med ADSL.. Håpet ADSL2 betydde mye høyere uthastighet...3mbit er jo greit.. men fortsatt en vei å gå. men er vel begrenset hva vi kan få av ut av hastighet på denne linja Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 får å si det sån så det blir stor priskutt på vanlig adsl og andre inetrnett tilgang tilbud som fins så det blir bare bra for oss forbrukere da blir det konkeranse storr DG DET ER DE SOM KOMMER MED FØRST TROR JEG Lenke til kommentar
Emerica Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Leser en artikkel på www.digi.no , her er litt av det som står om adsl 2: Det er Forretningsutvikler i Dataguard, Asbjørn Myklebust som er intervjuet Selv om han foreløpig ikke kan si noe om hva tjenesten vil koste, håper han på at selskapet i pilotperioden vil kunne tilby en tjeneste med inntil 25 Mb/s nedlastingshastighet og 3 Mb/s opplastingshastighet til omtrent 500 kroner. Internett-aksessteknologien ADSL2+, som er en videreutvikling av vanlig ADSL, men som gir både høyere båndbredde og lengre rekkevidde, er i ferd med komme på markedet i Norge Det er rimeligere å bygge ut for ADSL2+ enn for SHDSL http://digi.no/php/art.php?id=112818 Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 og hvorfor skal ADSL2 bli billigere ? Epz. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 og hvorfor skal ADSL2 bli billigere ? Epz. ADSL 2 vil bruke eksisterende linjer som allerede er lagt (hvis jeg ikke tar helt feil), SDSL krever vel flere trådpar på linjen for å få lik hastighet begge veier. Lenke til kommentar
retry Skrevet 30. november 2004 Forfatter Del Skrevet 30. november 2004 Krever ikke SDSL dobble kobberpar? Som Ueland er inne på? Lenke til kommentar
llyffant Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 SDSL krever to tråd par ja. Når det gjelder oppgradering fra ADSL til ADSL2 så er ikke det så dyrt. Er bare å byttet et kort i DSLAM'en og siden det bruker ADSL teknologi så er ikke disse kortenen og modem så dyre. Se også ADSL2+ i Stavanger Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Krever ikke SDSL dobble kobberpar? Som Ueland er inne på? Nei! SDSL bruker KUN et par. Sånn er det. Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 SDSL er full duplex, så det må 4 kobberpar til for og oppnå det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 SDSL er full duplex, så det må 4 kobberpar til for og oppnå det. Nei, SHDSL bruker ett par. Les mer om div slikt her: www.jara.no Lenke til kommentar
Staal3 Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 SDSL er full duplex, så det må 4 kobberpar til for og oppnå det. Jeg har SHDSL og den linjen bruker 1 par. Du får 2,3 Mb SHDSL på 1 par. Skal du opp til 4,6 Mb så må du bruke begge parene som ligger i ledningen. Ståle Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Aha, I see.. Var ikke klar over at det gikk med 1 kobberpar. Men vet bare at det brukes 2 på 4/4 mbit linja til DC. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Ja, for ellers får du ikke full duplex liksom... Lenke til kommentar
Evilman Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 SDSL er full duplex, så det må 4 kobberpar til for og oppnå det. så vidt meg bekjent så bruker ikke sdsl TX standarden så den skal bare trenge 1 par med tråder. men det er ingen ting i veien for at det ikke skulle funke på din nåværende analoge eller din isdn linje.. alt kommer ann på ispen sin sentral. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Jeg gleder meg sykt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå