rhumbor Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Sitter i disse dager å ser på forskjellige typer bærbare maskiner. Har lyst på en kraftig liten sak, helst 12" maskin med så mye kraft og utstyr som mulig. Har aldri prøvd Mac før men må si at Powerbook G4 12" maskina frister meg litt. Kan noen på dette forumet fortelle meg litt om kompatibliteten mellom PC og Mac. Tenker da på nettverk, fildeling, programvare osv. En annen ting jeg lurer på er hvordan operativ systemet er å bruke i forhold til WinXP. Er det kjapt og enkelt? Håper noen kan gi meg gode svar! Lenke til kommentar
JPD Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Er forholdsvis nybegynner selv, men kan jo svare litt. Fildeling mellom mac og windows pc har gått 100% smertefritt hos meg, fungerte fra første stund. Det eneste jeg har opplevd som problematisk er (og det er fullt mulig at jeg gjør noe galt her) at filene har en tendens til å bli lagret uten file extension. Å jobbe i os x er en tilvenningsak. "Verktøy" som er exposé fordobler hastigheten på arbeid mellom flere programmer.. når det først er innlært. De eneste svakhetene JEG merker er: Jeg jobber mye med research, og er vant med å dra bilder fra nettleseren på pc, over til photoshop og slippe bildet på backgrunnen i programmet. Da lager photoshop nytt bilde ut i fra dette. På mac må dette bildet mellomlande et eller annet sted, f.eks desktop'en. Og SÅ drar over til programikonet. småtteri, men sinkende. Mac utgaven av explorer eller "utforskeren", føler jeg sålangt er lite gjennontenkt og hindrer effektiv arbeidsflyt når man jobber mye med filsystemet. En styrke alle nevner med os x er stabiliteten. Og det stabilt! Men nå hadde jeg aldri noen problemer med dette i XP, og føler ikke at det er noe nytt. Jeg har selv en 12" powerbook, og syntes denne er rask nok til alle arbeidsoppgaver jeg utfører. Var litt i tvil om valget av 12" i forhold til 15" bla. pga manglende 800 mbit firewire, 1gbit ethernet, mindre plass til ram, dårligere skjermkort og prosessor.. hehe. men det fungerer altså glimrende, og raskere enn min gamle pc (amd xp 1900++, 512 mb ram) Lenke til kommentar
conect Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Jeg har den nye 12" 1,3 ghz kosetelille klumpen Pros og cons har alle ting man går selvfølgelig igjennom en tilvenningsfase, men det går fort og greit. Største minuset må være skuffende skjermkort, og det at det ikke er svideo rett ut, man må ha et adapter fra minidvi. Har kuttet en del film på den og skrudd sammen noen dvd'er, er stabilt og flott nok. Vel og merke har det hengt seg et par ganger, men har en stygg mistanke om at det er den eksterne disken fra maxtor som ikke lengere er brukbar. en stor minus er at de ikke kommer med innebygget to lags brenner.!! Ellers er alt som med win bare sekundet mer stabilt for sluttbruker. Har man brukt linux før vil man stor kose seg med terminalen, og har man brukt xp før vil man lære seg dette fort som ost forsvinner forran musehullet. Men viktig for deg som skal kjøpe; tenk over hva du skal bruke den til! Film klipping, 3d modelering med høy presisjon, etc etc er en 12" for liten til, skjermen! alt det andre er den helt flotters til... Hvis du er en ihunget nettpoker spiller vil du bli litt frustrert fordi ingen tilbyr mac client. mere enn det har jeg ikke tid til å si for nå går parkeringen min ut Lenke til kommentar
toretors Skrevet 30. november 2004 Del Skrevet 30. november 2004 Det eneste jeg har opplevd som problematisk er(og det er fullt mulig at jeg gjør noe galt her) at filene har en tendens til å bli lagret uten file extension. I Finder velg øverst i menyen "Finder", så "Valg", her en plass står det "Vis filendelser" el. Jeg jobber mye med research, og er vant med å dra bilder fra nettleserenpå pc, over til photoshop og slippe bildet på backgrunnen i programmet. Da lager photoshop nytt bilde ut i fra dette. På mac må dette bildet mellomlande et eller annet sted, f.eks desktop'en. Og SÅ drar over til programikonet. småtteri, men sinkende. Det skal vel være mulig å bare dra bildet rett ned i PS-ikonet i docken? Alternativ utvei er: Høyreklikk > kopier, skifte til Photoshop, command+n > enter > command+v. Mac utgaven av explorer eller "utforskeren", føler jeg sålangt er lite gjennontenktog hindrer effektiv arbeidsflyt når man jobber mye med filsystemet. Hvis du "browser" mye kan en grei løsning være å plassere 2 Finder-vindu over hverandre og stille inn på kolonnevisning, for så å dra filer frem og tilbake mellom de to vinduene. Selv har jeg alltid oppfattet Mac OS som overlegent når man skal flytte flere filer. Håper noe hjelper, dette er bare en brøkdele av mengder med triks som eksisterer, det å i tillegg lære flere tastatursnarveier kommer også til stor nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå