Gå til innhold

Tips ang. bærbar PC og ISDN

rod

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe en brukt bærbar PC som jeg skal bruke hjemme til surfing på nett hovedsaklig. Kobler meg opp via ISDN .

Ønsker tips og råd om hva jeg må passe på. Trenger jo selvfølgelig ISDN kort - er det noe mer ? Hvis det ikke er ISDN kort med - vil det kunne kjøpes hvor som helst og passe til hvilken som helst bærbar modell - eller er det noe jeg må passe på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

isdn-kort følger sjeldent med bærbare maskiner...så da trenger du et pcmcia-kort...disse passer til alle bærbare...men de er ganske dyr...(de ligger rundt 1200,- sist jeg sjekket...)...jeg tror jeg så et til 600,- på ps-data, men er ikke helt sikker...

det jeg valgte å gjøre var å bruke den stasjonere som internett-server...(nettverkskort fulgte med den bærbare)...og i de tilfellene jeg trengte å gå på nett direkte med den bærbare brukte jeg modemet som fulgte med...(du trenger da en omformer fra isdn til analog linje)...

håper dette hjalp litt ihvertfall!;)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 10:05, Nichlas skrev:

Hvis det ikke følger ISDN kort med PC'en, så kan du kjøpe et PCMCIA kort. Disse kan kjøpes for 1000 kroner og oppover. Bare sørg for at maskinen du kjøper har type 2 slot.

Takk for svar ! :smile:

Det er snakk om to typer PCMCIA kort - et mot nettverk og et mot ISDN er det ikke ?

Har alle maskiner av nyere type har type2 slot ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-30 10:06, krister461 skrev:

isdn-kort følger sjeldent med bærbare maskiner...så da trenger du et pcmcia-kort...disse passer til alle bærbare...men de er ganske dyr...(de ligger rundt 1200,- sist jeg sjekket...)...jeg tror jeg så et til 600,- på ps-data, men er ikke helt sikker...

det jeg valgte å gjøre var å bruke den stasjonere som internett-server...(nettverkskort fulgte med den bærbare)...og i de tilfellene jeg trengte å gå på nett direkte med den bærbare brukte jeg modemet som fulgte med...(du trenger da en omformer fra isdn til analog linje)...

håper dette hjalp litt ihvertfall!
;)

Takk til deg også ! :smile:

Jeg skal bruke denne PC'en stort sett bare hjemme - vil ikke ha stasjonær da den tar for mye plass *S*

Omformer fra ISDN til analog går jo an - men da blir det vel enda lavere overføringshastighet ?

Noen med erfaring med telefon med ISDN kort ? Som sagt skal den bare brukes hjemme - så en stasjonær bærbar går bra :grin:

Lenke til kommentar

Det er to typer PCMCIA kort: slot 2 og slot 3. Det vanligste er at maskinen har to stk. type 2 slot'er, som også kan brukes som 1 type 3 slot. Type 2 (den minste slot'en) brukes vanligvis til nettverkskort, modem/isdn osv. Type 3 (den største slot'en) brukes f. eks til harddisker. Du skal et stykke tilbake i tid for å IKKE finne PCMCIA slot'er på en bærbar.

[ Denne Melding var redigert av: Nichlas på 2002-05-30 11:06 ]

Lenke til kommentar

hvis du bruker omformer fra isdn til analog må du ha modem på den bærbare...og da er det hastigheten på modemet som blir flaskehalsen...modem ligger for tiden med en hastighet på 56k(tror jeg), og isdn ligger på 64...så litt forskjell blir det...men hvis du allerede har modem og adapter, så er det en del billigere enn å kjøpe isdn kort...

=)

Lenke til kommentar

Synes den beste løsningen på bærbar/isdn er USB-adapter. Du får et godt gor 4-500 kr, og de trenger ikke ekstra strøm. Det fordrer seff. at maskinen har USB-port, men det har de fleste bærbare. Du får også kjøpt kombinerte nettverks/isdn pcmcia-kort, men de koster fort ett par lapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...