TCi Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Hei Jeg sitter å eksperimenterer med CSS og DIVs. Har laget 4 divs og satt de opp slik som de aller fleste websider, men det jeg lurer på er følgende: - Hvordan får jeg de andre DIVs til å flytte seg etter innholdet i de andre? Slik at de ikke overlapper hverandre osv. Håper jeg gjorde meg forståelig Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Dette løses enkelt med float:left; for å plassere de ved siden av hverandre (så sant det er plass i bredden), og når det gjelder høyde er det i utgangspunktet ingen problemer. Om du vil ha en kolonne-layout der alle kolonnene er like høye/lange, leser du her. Ellers er det greit å poste en link her, litt enklere å svare da, samtidig som det blir enklere å skjønne akkurat hva du mener. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Ikke bruk absolutt-posisjonering, det finnes ingen clearanse-hack for det (enda). La boksene posisjonere seg i forhold til hverandre. Ta en titt på sidene til de fleste av gjengangerene her (mine egne også, for den saks skyld), så ser du fort logikken bak prinsippet. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Takk for tips sålangt, det absolute-position tipset var nyttig Men det ser ikke bra ut på siden akkurat no.. som sagt bare prøver å lære meg det. Har holdt på med tabeller før.. Her er linker for de som ønsker å se litt på det: Siden | CSS EDIT: Så dersom jeg bruker float: left så vil de flytte seg etter hva slags innhold det er i DIV'en over? Slik at de strekker seg ned til de osv? Eller vil de overlappe? Får liksom ikke dette til å fungere helt.. Pluss at rendringen av siden ble litt rar i Opera 7.6.. Endret 28. november 2004 av TCi Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Ikke bruk absolutt-posisjonering, det finnes ingen clearanse-hack for det (enda).. Hva sa du? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Ikke bruk absolutt-posisjonering, det finnes ingen clearanse-hack for det (enda).. Hva sa du? Jeg holder meg tydeligvis for lite oppdatert. Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Tok meg lov til å skrive om litt på koden din jeg, fjernet masse unødvendig kode og la til litt. Dette ser ut til å fungere fint i Firefox 0.9, med noen små visuelle bugs selvsagt. Skal ikke hjelpe deg for mye, det lærer man ingenting av. #banner{ float: left; width: 600px; height: 100px; padding-left: 3px; padding-right: 3px; border: 1px solid #000; } #meny{ float: left; width: 150px; padding-left: 3px; padding-right: 3px; border: 1px solid #000; } #innhold{ float: left; width: 440px; padding-left: 3px; padding-right: 3px; border: 1px solid #000; clear: left; } #copyright{ float: left; clear: left; width: 600px; height: 100px; border: 1px solid #000; } Husk at padding legges til på bredden (ikke i IE5), og derfor er det greit å bruke !important-hacken her. Du kan også ta en titt på noen eksempellayouts, og titte litt på koden der, den beste måten å lære på faktisk. Endret 28. november 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Takk for hjelp, men jeg får ikke til å legge menyen under banneren og til høyre for innholdet. Har sett på noen sider, men blir forvirret over all koden. Noen som kan tipse meg? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Ah, regner med du bruker idiotiske Opera. Jaja, skal ikke si noe jeg. Vel, uansett, det du kan gjøre er å sette alle div'ene dine inne i en annen div, på følgende måte: #wrap { width: 600px; } h1 { padding: 0 3px; border: 1px solid #000; height: 100px; } #meny { float: left; width: 146px !imoportant; width /**/: 150px; padding: 0 3px; border: 1px solid #000; } #innhold { float: left; width: 444px; width /**/ : 450px !important; padding: 0 3px; border: 1px solid #000; clear: left; } #copyright { clear: left; height: 100px; border: 1px solid #000; } <div id="wrap"> <h1>Banner</h1> <div id="innhold"> <p>Innhold</p> </div> <div id="meny"> <div id="navlist"> <ul> <li><a target="_top" href="#">Startsiden</a></li> <li><a target="_blank" href="#">Gjestebok</a></li> </ul> <ul> <li><a href="#">Generelt</a></li> <li><a href="#">Utseende</a></li> <li><a href="#">Installasjon</a></li> <li><a href="#">Filsystem</a></li> <li><a href="#">Nettverk/Internett</a></li> </ul> </div> </div> <div id="copyright"> <p>copyright</p> </div> </div> Dette burde vel ble riktig. Endret 28. november 2004 av PoleCat Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Ahh.. tusen takk.. Hvorfor tenkte ikke jeg på det? Hehe. Vel da får jeg håper eksperimentet går knirkefritt framover Lenke til kommentar
TCi Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 (endret) * * Endret 28. november 2004 av TCi Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Hva sa du? For min del synes jeg det er litt "blåst" å bruke javascript på layout issues. Da synes jeg egentlig man har gått for feil løsning Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Ah, regner med du bruker idiotiske Opera. Jaja, skal ikke si noe jeg. Fy. Det ser ut som han bruker en testversjon. Den er ikke heeelt til å stole på. Problemet _kan_ ligge der. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 29. november 2004 Forfatter Del Skrevet 29. november 2004 Ah, regner med du bruker idiotiske Opera. Jaja, skal ikke si noe jeg. Fy. Det ser ut som han bruker en testversjon. Den er ikke heeelt til å stole på. Problemet _kan_ ligge der. Hehe.. det stemmer. Den har noen rendingsfeil noen ganger, regner med at final versjonen er litt mer stabil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå