Gå til innhold

Siste finpuss på oppsettet?

Anbefalte innlegg

Noen av dere har hjulpet meg før, men jeg håper dere kan ta en siste kikk på oppsettet før jeg bestiller.

Spørsmål 1: Vil alle delene fungere sammen?

Spørsmål 2: Er det noe jeg bør bytte ut/forandre på?

Spørsmål 3: Er det noe mer jeg trenger i tillegg til det jeg har satt opp?

Oppsett:

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939 nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 AGP,ATI X800XT, VIVO, Full-Retail

Chenbro Gaming Box Black/Metallic Silver u/strømforsyning.

Medion 19" CRT MD-1998PB TCO-99

IntelliMouse Explorer v.4.0

NEC DVD recorder ND-3500A IDE Sort Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW

Windows XP Home

(Jeg har tastatur.)

På forhånd takk for svar.

Kengurupølse

Oppdatering:

Albatron K8X800 Pro II Socket 754 byttet ut med MSI K8N NEO2 Socket 939.

Athlon 64 Socket 754 byttet ut med Athlon 64 Socket 939.

TwinMOS byttet ut med Corsair.

Fjernet medfølgene strømforsyning i kabinettet. Større skal settes inn separat.

Endret av Kengurupølse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Gå over på et 939 oppsett. Det vert 6-800kr dyrere..."

-Fordi?

"Velg annen ram enn Twinmos. Det KAN oppstå trøbbel."

-Hva slags trøbbel? Jeg trodde Twinmos var et vanlig og trygt merke.

"Vurdere å kjøpe 250gb harddisk"

-Fordi?

"Aopen 600B er eit konge kabinett med 350w KVALITETS strømforsyning til 750kr"

-Er det bedre enn Chenbro?

Kengurupølse

Lenke til kommentar

Deter ein del som har opplevd stabilitets problem med kombinasjonen A64 prosessor og Twinmos ram, dette skjer ikkje med alle med noen.

Når du først bruker så pass mye penger er det vel ytelse per krone du er ute etter. Og et 939 oppsett med 3000 prosessor yter det samme og koster det samme som det du har ført opp.

Anbefalet det Aopen kabinettet for eg har mine tvil til den strømorsyninga som følger med Chenbro kabinettet. Ditt oppsett bør ha ei 350w kvalitets forsyning da oppsettet krever sitt.

Lenke til kommentar

meanbean:

"Deter ein del som har opplevd stabilitets problem med kombinasjonen A64 prosessor og Twinmos ram, dette skjer ikkje med alle med noen."

-Vil du si denne er bedre da?

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=121713

"Når du først bruker så pass mye penger er det vel ytelse per krone du er ute etter. Og et 939 oppsett med 3000 prosessor yter det samme og koster det samme som det du har ført opp."

-Hvis ytelsen og prisen er det samme, hvorfor bytte?

"Anbefalet det Aopen kabinettet for eg har mine tvil til den strømorsyninga som følger med Chenbro kabinettet. Ditt oppsett bør ha ei 350w kvalitets forsyning da oppsettet krever sitt."

-En av grunnene til at jeg valgte Chenbro er at strømforsyningen visstnok var av høy kvalitet.

Fra testen hos overklokking.no:

"Strømforsyningen er fra FSP Group. Fortron-Source er kjent for å lage svært solide, nøyaktige og holdbare strømforsyninger, så Chenbro har i i alle fall ikke spart på kronene her. FSP350-60PN yter 350W og med sin 120mm store vifte er den svært stillegående."

Kengurupølse

Endret av Kengurupølse
Lenke til kommentar

939 vs 754 er at 939 er den nyaste platforma til A64 med dobble minne kanalar. Dette gir høyere ytelse ved minne krevende oppgaver. og er det framtidige (dagens) platform for A64

Den Corsair Value rammen skal fungere fint.

Når det gjelder strømforsyningen i Chenbro kabinettet vare eg ikkje klar over at det var Foton/Sorce forsyning i det. Da har Chenbro og Aopen samme forsyninger i sine. Har en sånn forsyning sjøl men merker at oppsettet mitt kjører den hardt noe som gjør at vifta går på nesten full speed heile tida. Så enda større kan vurderes.

Lenke til kommentar

sveinsel:

"Du har brukt en del tråder og vablet ivei ... men du følger ikke de råd du får."

-Svarene jeg får er like forskjellige som mulighetene. Alle synes å vite hva som er best, men en forklaring på hvorfor de mener det de forteller meg er det få som klarer å prestere. Jeg er absolutt ikke utakknemlig for svarene jeg har fått, men hvordan skal jeg kunne bestemme meg når 50 forskjellige folk vil ha meg til å velge vei uten å forklare hvorfor?

"Flere har anmerket at du har et tvilsomt HK-valg,"

-Igjen en sak hvor jeg ikke har fått en eneste grunn til hvorfor valget mitt er tvilsomt, bare at den er det. Og du sier at JEG vabler i vei?

"og andre har anmerket RAM-valget ditt. Finner du Albatron på Twin-mos sin kompabilitetsliste??"

-Det samme med RAM valget mitt. Hvis noen sier at jeg bør skifte RAM, så forbeholder jeg meg retten til å spørre hvorfor. Takket være meanbean har jeg nå fått et av svarene jeg er etter.

"Hvis du ikke kan finne ut noe selv, vil jeg sterkt fraråde deg å sette sammen PC

selv."

-Jeg planlegger å sette den sammen med min bror, som er datatekniker, når han kommer hjem i jula.

"Du har glemt Operativsystem. :cool:"

-Trodde ikke det spilte så mye rolle men jeg velger nok Windows XP Home.

Lenke til kommentar

"939 vs 754 er at 939 er den nyaste platforma til A64 med dobble minne kanalar. Dette gir høyere ytelse ved minne krevende oppgaver. og er det framtidige (dagens) platform for A64"

-Hjertlig takk for nok et informativt svar på noe jeg har lurt på lenge.

"Den Corsair Value rammen skal fungere fint."

-Da sier vi det.

"Når det gjelder strømforsyningen i Chenbro kabinettet vare eg ikkje klar over at det var Foton/Sorce forsyning i det. Da har Chenbro og Aopen samme forsyninger i sine. Har en sånn forsyning sjøl men merker at oppsettet mitt kjører den hardt noe som gjør at vifta går på nesten full speed heile tida. Så enda større kan vurderes."

-Hmm. Jeg antar jeg kan bestille uten strømforsyning og kjøpe en utenom. Hvor stor anbefaler du?

Kengurupølse

Lenke til kommentar
"Flere har anmerket at du har et tvilsomt HK-valg,"

-Igjen en sak hvor jeg ikke har fått en eneste grunn til hvorfor valget mitt er tvilsomt, bare at den er det. Og du sier at JEG vabler i vei?

"og andre har anmerket RAM-valget ditt. Finner du Albatron på Twin-mos sin kompabilitetsliste??"

-Det samme med RAM valget mitt. Hvis noen sier at jeg bør skifte RAM, så forbeholder jeg meg retten til å spørre hvorfor. Takket være meanbean har jeg nå fått et av svarene jeg er etter.

"Hvis du ikke kan finne ut noe selv, vil jeg sterkt fraråde deg å sette sammen PC

selv."

-Jeg planlegger å sette den sammen med min bror, som er datatekniker, når han kommer hjem i jula.

"Du har glemt Operativsystem. :cool:"

-Trodde ikke det spilte så mye rolle men jeg velger nok Windows XP Home.

Herr er enda en grunn til ar HK-valget ditt er tvilsomt :thumbup:

Du har bedd om å bli minnet på hvis det er noe du har uteglemt. Derfor OS.

Du burde få bror din til å ta ut de delene han trenger. :thumbup:

Lenke til kommentar

meanbean:

"Litt avhengig av kor masse anna "gøy" du skal stappe inni og om du har tenkt deg til med overklokking eller masse harddisker bør du opp på 400 ++"

Vel, gøy og gøy. Jeg hadde egentlig tenkt å satse på en rå spillemaskin, men noe monster blir det nok ikke. Men kanskje best å være føre var, så lenge det ikke blir for dyrt... Vi får se.

"Hvor skal du handle?? Kan finn ei...."

-Jeg håper å skaffe det meste på PCutstyr.no.

Kengurupølse

Endret av Kengurupølse
Lenke til kommentar

sveinsel:

"Du har bedd om å bli minnet på hvis det er noe du har uteglemt. Derfor OS."

-Og det setter jeg oppriktig pris på. Jeg skal ta det med i neste oppdatering.

"Du burde få bror din til å ta ut de delene han trenger. :thumbup:"

-Eller så kan jeg få hjelp her, noe som jeg tror er formålet med forumet. Jeg synes det går fint så langt. Prosessen med å bygge maskin er ikke bare resultatet. Jeg er ikke noe spesielt datakyndig, men jeg finner det interessant og prøver lære det jeg kan.

Kengurupølse

Lenke til kommentar

Pcutstyr er ikkje på min Topp 3 liste over leverandører... Men smaken er som baken....

sammenlign priser med Komplett, Netshop og Mpx

Med desse leverandørene før du hjep raskt og ingen trøbbel vis noe mot formodning ikkje virker.

Når det gjelder hovedkort har eg personlig god erfaring med MSI kort.

Men fritt valg.

Personlig liker eg godt Foton/Sorsce strømforsyninger

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=141648

Lenke til kommentar

Sveinsel; du har mange vage kommentarer, samt endel spydige utsagn av typen "Hvis du ikke kan finne ut noe selv, vil jeg sterkt fraråde deg å sette sammen PC selv", noe som ikke hører hjemme noe sted.

Hva Albatron angår, så er det faktisk en ganske habil produsent, samtidig som at TwinMOS-memory guiden du henviste til på ingen måte er oppdatert.

Jeg foretrekker at det blir presentert ordentlige fakta som kan konkludere deres bastante utsagn, ikke bare noe "vabling" gjennom ørten poster.

OT:

Chenbro-boxen er mer enn kurant, har kommet bra ut i tester, også PSU'en. AOpen's kabinetter har vel egentlig aldri vært noe spesielt i hverken mine øyne eller reviewernes øyne...

Om han velger S939 eller S754 er egentlig hipp som happ. Selv ville jeg ventet litt, sett hva som skjedde med S939 nærmere jul, når nforce4 er mer aktuelt og lagerført. Som de alle påpeker, fordelen med S939 er doble minnekanaler, mot S754s enkle kanaler, noe som betyr vesentlig høyere båndbredde for svært få ekstra kroner, og nforce4 i kombo med 3000+ / 3200+, samt dette minnet fra Netshop er en sikker vinner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...