Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig fenomen med switch

Anbefalte innlegg

Jeg opplever noe merkelig når jeg prøver å sette opp hjemmenettverket:

Jeg har en 8 mbits linje fra ngt og har en del maskiner (8 stk) hjemme som jeg vil dele denne linja på. Så da har jeg plassert en St lab 16-Port 10/100Mbps NWay Switch etter Netopia ruteren fra ngt. Jeg bruker en krysset kabel fra ruteren til switchen og vanlig tp kabel fra switchen til Pcene. Når jeg kobler meg direkte på ruteren med en PC så får jeg full hastighet (7-8 mbit) men så fort jeg går via switchen så reduseres hastigheten drastisk, til 400-500 kbs pr sek., slev om jeg bare har en maskin kobla til switchen. Så det virker som om switchen deler hastigheten likt på alle 16 portene (8mbits / 16 = 500 kbs pr port). Kan dette stemme? Trodde da en switch ikke fungerte på denne måten? Begynner å bli rimelig lei av dette problemet nå, har prøvd opp og i mente å finne feilen men har gegynt å miste motet...HELP! :cry:

PS! Ja jeg har testa kablene, det er ikke noe galt med dem...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker en krysset kabel fra ruteren til switchen og vanlig tp kabel fra switchen til Pcene.

Der har du feilen.

Bruk en vanlig TP-kabel mellom modem/router og switch.

Det er bare fra modem/router til pc, eller pc til pc, osv, at du skal bruke kryssetkabel..

Endret av Demolish
Lenke til kommentar
Jeg bruker en krysset kabel fra ruteren til switchen og vanlig tp kabel fra switchen til Pcene.

Der har du feilen.

Bruk en vanlig TP-kabel mellom modem/router og switch.

Det er bare fra modem/router til pc, eller pc til pc, osv, at du skal bruke kryssetkabel..

Dette kan hjelpe, men ikke pga av kabelen er krysset, men pga av det kanskje er feil på kabelen. Dersom det hadde vært grunnet at kabelen var krysset ville han ikke fått noe kontakt "what-so-ever".

Lenke til kommentar

Må si meg enig med okidoki her, hadde jeg brukt feil type kable ville jeg ikke fått kontakt i det hele tatt. Dessuten står det i ngt's brukermanual at om du skal bruke en switch etter ruteren så må det brukes krysset kabel mellom switch og netopia ruteren...

Lenke til kommentar
Må si meg enig med okidoki her, hadde jeg brukt feil type kable ville jeg ikke fått kontakt i det hele tatt. Dessuten står det i ngt's brukermanual at om du skal bruke en switch etter ruteren så må det brukes krysset kabel mellom switch og netopia ruteren...

Ja, men siden din switch ikke har uplink port, vil jeg anta at den har autosens på alle porter. Dvs. i praksis at du kan bruke alle porter til uplink.

Men jeg vil anbefale på det sterkeste å bytte kabel for testen sin skyld... Har vært borti en del problemer hvor en dårlig kabel har laget problemer. Ikke stol på at kabelen er i orden pga at den er ny og fabrikk- produsert. Test den!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...