voidM Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Hei folkens, har et problem som kanskje noen kan hjelpe meg med. Jeg har ADSL (Telenor) med et Thomson 510i modem/router som i utgangspunktet er koblet til en bærbar Mac. Jeg har i tillegg en PC (winXP) og en Xbox(modifisert) som jeg ønsker å få på nett sammen med macen. Derfor kjøpte jeg en enkel switch, en smc ez6505tx switch med 5 porter. Etter å ha koblet de ulike maskinene til switchen, funker internett på Mac´en i kanskje ett minutt før alt stopper opp. LEDene på switchen viser ingen aktivitet etter dette, og hvis jeg tar ut og plugger inn ledningene skjer det ingenting. (Det lyser ikke engang opp på switchen at de er koblet til). Jeg har feilsøkt og prøvd mange ulike ting. - Bare koble Mac´en til modemet via switchen = samme resultat - Koble sammen PC og Mac via switchen = connection dør etter kort tid - Satte modem/routeren i bridged modus = ingen forskjell - Byttet ledninger, til og med forsøkt med krysset kabel = nope Det eneste jeg har funnet ut er at hvis jeg setter PCens nettverkskort til half duplex, så klarer den å opprettholde en direkte connection med Xboxen (via FTP). Har derfor satt Mac´ens nettverkskort til half duplex uten at det hjalp når jeg koblet alle maskinene sammen. Har også forsøkt i 10/half duplex uten resultat. Er det noen som har noe peil på hva som går galt? Det er rart at det hele funker i ca. 1-2 minutter før alt stopper opp. Kan det være noe feil på switchen? Vil en HUB gjøre noe forskjell? Hvis noen har satt opp nettverk mellom Mac og PC med delt ADSL er jeg takknemlig for hint. Eller hvis noen har noen ideer til hva jeg kan teste ut mens jeg enda har noen hår igjen på hodet Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 Høres ut som om det er noe galt med switchen. prøvd med en annen? Hvordan er maskinene satt opp? DHCP skulle funke greit. Kjør opp modemet som ruter, IKKE bridged modus. Det er engentlig det samme om du bruker HUB eller Switch, på små nettverk kan en HUB være raskere, men du kan få problemer om noen av enhetene kjører på 10 Mbit og noen på 100Mbit. Lenke til kommentar
voidM Skrevet 28. november 2004 Forfatter Del Skrevet 28. november 2004 Ja, jeg kjører DHCP på routeren. Hvis ingen har noen andre tips tror jeg at jeg må levere switchen tilbake. Er det noen billige switcher som folk vil anbefale (4-5 porter er nok)? Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 28. november 2004 Del Skrevet 28. november 2004 (endret) Bruker Sunsway switcher til under 200kr for 5 ports og 250kr for 8 ports, har brukt flere av disse i lengre tid uten noen form for problemer. De kommer fra Norek som leverer bla. til Komplett og Flexi-Data. Endret 28. november 2004 av Chrian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå