Gå til innhold

Power knappen funker ikke:(

z1Ob

Anbefalte innlegg

Som sagt funker ikke powerknappen min..jeg har prøvd og sette på en annen, men ga ikke noe resultat. Har også kuttet ledningene og prøvd og kortslutte de, og prøvd å kortsutte de 2 PINsene på HKet, men ingen ting funker :cry: , noen som vet hva jeg kan gjøre?

z1Ob

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sluttet knappen bare sånn plutselig å funke eller var det etter du hadde demontert /montert?

den sitter på en "plastklump" sammen med pwr LED og hdd LED, ja dette har jeg tatt av HKet pga at jeg har bygd pc'n, og satt den sammen i dag og den ville ikke virke :cry:

Lenke til kommentar
hvis det ikke engang funker å kortslutte de to pinsene på HK'et er det nok noe mer galt enn powerknappen

Skal prøve og ta ut HKet og kortslutte de to PINsene nå, er ikke helt sikkert at jeg traff de istad..(liten plass..)

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Vet ikke hvordan hovedkort det er , eller om det har noen betydning, men prøv å reset cmos og så prøve med knappen, og visst det ikke funker, prøver du med å kortslutte pins'n på hovedkortet.. visst såigjen DET ikke funker, så går du på psdata.no og bestiller ett nytt mye bedre :D ;P

Lenke til kommentar

Før man skylder på power-knappen, bør man ta litt tid til å resonere seg fram til hva som kan være galt...

Er strømledninga til PSUen koblet i veggen og PSUen?

Er sikringa til denne veggkursen i orden?

Er hovedkortlednigna fra PSUen koblet skikkelig til hovedkortet?

Sitter powerknappen rett på hovedkortet?

En gylden regel er ofte at en bryter funker så lenge den er koblet rett. Det skal mye til for at en bryter plutselig skal slutte å fungere.

Verre er det med halvlederkomponenter, som transistorer og dioder. De kan plutselig slutte å fungere. I PSUen sitter det en transistor som har hovedrollen i å skape energi til PCen. Det kan like gjerne være denne som ikke fungerer.

Lenke til kommentar

En transistor "skaper" ikke energi...En transistor er i enkle trekk en bryter som med en liten strøm in på "base" kan styre en stor strøm på "kollektor" og "emitter"

Edit: mener jeg og huske etter og ha gått grunnkurs elektro for et par år siden. ;)

Edit: skrivefeil rettet.

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
En transistor "skaper" ikke energi...En transistor er i enkle trekk en bryter som med en liten strøm in på "base" kan styre en stor strøm på "kollektor" og "eremitter"

Vel... det finnes mye man kan kverulere over, men å bruke energi på dette? :nei:

Jeg kan jo selvfølgelig rakke ned på dine kunnskaper og si at eremetitter er folk som ofte bor i skogen og som klarer seg selv uten innblanding eller påvirkning av andre... de kan sjeldent "styre en strøm"...

En emitter derimot er den tilkoblingen på en transistor som oftest er koblet til jord.

Grunnen til at jeg brukte uttrykket "skaper energi" er for å gjøre det lettere for dere som kanskje ikke har kunnskaper om hvordan en "switch-mode power supply" fungerer i praksis, hvor transistoren er den som kontrollerer spenningen som kommer inn, for så å "hakke den" opp med forskjellig pulsbredde slik at strømforsyningen klarer å levere nok effekt til selve datamaskinen...

For dere som er mer interessert kan dere sjekke denne siden.

Lenke til kommentar
En transistor "skaper" ikke energi...En transistor er i enkle trekk en bryter som med en liten strøm in på "base" kan styre en stor strøm på "kollektor" og "eremitter"

Vel... det finnes mye man kan kverulere over, men å bruke energi på dette? :nei:

Jeg kan jo selvfølgelig rakke ned på dine kunnskaper og si at eremetitter er folk som ofte bor i skogen og som klarer seg selv uten innblanding eller påvirkning av andre... de kan sjeldent "styre en strøm"...

En emitter derimot er den tilkoblingen på en transistor som oftest er koblet til jord.

Grunnen til at jeg brukte uttrykket "skaper energi" er for å gjøre det lettere for dere som kanskje ikke har kunnskaper om hvordan en "switch-mode power supply" fungerer i praksis, hvor transistoren er den som kontrollerer spenningen som kommer inn, for så å "hakke den" opp med forskjellig pulsbredde slik at strømforsyningen klarer å levere nok effekt til selve datamaskinen...

For dere som er mer interessert kan dere sjekke denne siden.

Ja greit jeg gir meg :D ( Har ikke lest på det på lenge..så at det kom en skrivefeil eller to regnet jeg med........) men hva er vitsen med og dra inn en transistor i denne tråden i første omgang... (de aller fleste har ikke peiling på hva det i det hele tatt er........)

Endret av Blue--Sky
Lenke til kommentar
men hva er vitsen med og dra inn en transistor i denne tråden i første omgang... (de aller fleste har ikke peiling på hva det i det hele tatt er........)

Jeg prøvde å belyse enkeltheten med en bryter, og sjansen for at sannsynligheten var svært liten for at bryteren skulle være ødelagt... sjansen ved at noe annet (sånn som transistorer eller kontaktene på hovedkortet) var større enn at bryteren skulle være defekt...

Jeg håper jeg uttrykker det bedre nå? :D

BTW, jeg er elektroingeniørstudent med 3 års serviceelektronikkjobberfaring... jeg skulle mene at jeg har kontroll over elektronikkevnene mine :-)

Lenke til kommentar
men hva er vitsen med og dra inn en transistor i denne tråden i første omgang... (de aller fleste har ikke peiling på hva det i det hele tatt er........)

Jeg prøvde å belyse enkeltheten med en bryter, og sjansen for at sannsynligheten var svært liten for at bryteren skulle være ødelagt... sjansen ved at noe annet (sånn som transistorer eller kontaktene på hovedkortet) var større enn at bryteren skulle være defekt...

Jeg håper jeg uttrykker det bedre nå? :D

BTW, jeg er elektroingeniørstudent med 3 års serviceelektronikkjobberfaring... jeg skulle mene at jeg har kontroll over elektronikkevnene mine :-)

Jepp det har du sikkert ;)

Orker ikke "krangle" mere om dette. (men det var bedre forklart nå)

Ha en fortsatt god kveld/natt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...