Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Billig gigabit nettverkskort

Anbefalte innlegg

Billig nettverkskort, bruker billige chiper. De bruker så godt som alltid MYE mer cpu enn de litt dyrere kortene.

Tror jeg ville sagt nesten alltid LITT mer CPU tid.

Du har for så vidt rett, men jeg ser ikke på dette som et ekstremt kritisk punkt. Vær klar over at dagens CPU er er så raske at dette ikke er like kritisk som det var for 4-5 år siden.

Nå har jo også hastigheten på nettverkskortene økt betraktelig siste årene også da. For 5 år siden var det normalt med 10mbit nettverk, og CPU-hastigheten lå vel på rundt 500mhz. Nå har nettverket blitt 100 ganger raskere, og CPU'ne har ikke blitt 10 ganger raskere engang ... Get the point?

Det går ikke lang tid nå før vi ser en ny type nettverkskort som står på seg mye mer av jobben. Slik det er nå gjør CPU'n mesteparten av jobben. Når man kommer med 10gbit NICs så vil mye ha forandret seg på akkurat dette punktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Linksys ER Cisco. Alle produktene er merket med Linksys, men en liten Cisco logo er strategisk plassert på alle produktene.

Feil !!! Linksys er et selskap som ble kjøpt opp av Cisco. Å si at Linksys og Cisco er det samme blir feil. Cisco kjøpte opp Linksys for å få en bit av hjemme-markedet, men Linksys lever fortsatt veldig i sin egen verden. Kan ikke akkurat se for meg at det kommer IOS på noen Linksys produkter.

Nei, det har jeg også vanskeligheter for å tro.

Lenke til kommentar

Konret forslag:

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=27502

Grunn? Billigste jeg fant.

Jg er ikke uenig på at 3com kort er genial kvlaitet, men det er også åresvis siden jeg har hatt noe som helst trøbbel med nettverkskort, verken kort eller innebygde. Og da snakker jeg ikke bare om mitt eget utsyr, men også for de mange maskinene jeg bygger for folk på hobbybasis. Jeg tror rett og slett at dagene med kompatabilitetstrøbbel på nettverkskort er bak oss. Derfor, om du ikke skal ha dette til en profesjonell server (og dermed trenger et kort som ikke trekker de par ekstra CPU-cyclene), eller om du skal bruke det hele tiden til å koble opp på svææære nettverk, ála TG, så tror jeg det er waste å kjøpe noe dyrere enn det billigste for å være ærlig.

Lykke til =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for at det sitter en Gb-nettverkskontroller fra Intel som går på CSA-bussen (direkteforbindelse mellom nettverkskontroller og nordsiden av hk), hadde jeg kjøpt meg et nettverkskort fra enten 3Com eller Intel. Grunn? Disse lager produkter som er meget bra. Aldri noe tull med hverken ytelse, CPU-bruk, funksjoner eller kompabilitet. De koster litt mer, men man får hva man betaler for.

Et eksempel: På min eldste maskin, opprinnelig en PPro 200 MHz, oppgradert til PII Overdrive 333 MHz (samme hovedkort fra '96, socket 8) bruker jeg et 3Com EtherLink III combo 10 Mbit, non-PNP. Det ville først ikke fungere, men kortet er så gammelt at den er satt til å bruke BNC (coax) primært. Jeg lastet ned et diagnoseprogram og satte den til å benytte RJ45. Resultat: kortet er like godt som da det var nytt. Det fungerer glimrende. Eneste minus er at kortet ikke bruker full duplex, men det er sikkert på grunn av at kortet er så gammelt. Skulle ikke forundre meg om kortet var fra '94...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Feil !!! Linksys er et selskap som ble kjøpt opp av Cisco. Å si at Linksys og Cisco er det samme blir feil. Cisco kjøpte opp Linksys for å få en bit av hjemme-markedet, men Linksys lever fortsatt veldig i sin egen verden. Kan ikke akkurat se for meg at det kommer IOS på noen Linksys produkter.

OK, jeg tok feil, gir meg....

Men jeg er enig med Stigma og holder fast på at det er bortkastede penger å kjøpe et dyrt nettverkskort som skal brukes til linking noen ganger i året.

Jeg holder også fast på at CPU-bruken til et nettverkskort er såpass lav at dette ikke er noe stort problem for vanlige brukere. Når har du egentlig behov for å bruke MAX kapasitet på både nettverkskort og CPU samtidig?

edit: Selv om du nok har rett i at Linksys er en separat avdeling under Cisco, er det Cisco som står bak. Produktene til Linksys er produsert i lavkostland, dette er mye av grunnen til at prisen er så mye lavere enn på Cisco produktene. Linksys har alltid levert gode produkter, og jeg tror neppe de blir særlib mye dårligere av at Cisco tar over. Cisco vil vel neppe ha navnet sitt på et produkt som er bare crap?

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Har opplevd at stabiliteten for billige kort er dårlig. Da snakker jeg om utstyr som skal stå på flere år i strekk. Vært borti kort som har "falt ut" (firmware crash elns) og power cycle var nødvendig før OS kunne finne igjen korta. Samme skjedd under linux, så ikke kom å si at at det er windoze sin feil. Selv har jeg alltid brukt Intel eller 3com kort. Liker best Intel korta da de har funket knall og de jeg har hatt har vært blandt Intel's toppkort for servere, som jeg har fått for free opp igjennom åra.

Bare en liten digresjon: I 1999/2000 laget jeg et UDP bandwith test verktøy. Jeg og en kompis satt begge med 3c905B kort og fikk kjørt 100Mbit/s fint uten problemer. Så skulle jeg teste mot et jalla kort, husker ikke helt hva det var, men et av de kjente billigmerkene. Da fant jeg ut at programmet mitt fungerte topp som et DOS verktøy! Når jeg sendte UDP pakker av minste lovlige size i full pupp så gikk pc'n med billigkort i slow-mode, p.g.a. ineffektiv hardware design eller driver. Testa da mot en annen pc med billigkort og opplevde det samme. 100% cpu usage i kernel mode. På pc med så og si samme cpu, men med 3com kort, var cpu usage bare oppe i 20%...

Endret av johneinar
Lenke til kommentar

Og når kort fra 3Com eller Intel ikke er så mye dyrere enn billigkortene, bør det være et sterkt argument for å gå for kvalitetskort fra en av disse to fabrikantene. Jeg har en firewall hvor jeg bruker 2 stk. 3Com 3C905C-TX i FreeBSD. Og når jeg bruker full linje, treger det ikke ned CPU i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har en router som kjører Linux og har 4 stk 3c905c kort som også knapt bruker CPU under full load. Så grunnen til 20% cpu usage tilbake i 1999/2000 har nok med 20% av hva. Var ikke akkurat hot hardware til å være på den tid engang...

Jeg synes nå at om man skal kjøre noe heavy load eller over tid så er ikke den lille prisdiff'en opp til kort fra 3com eller Intel noe å tenke på engang. Selv ville jeg foretrukket onboard intel nic med CSA. Evt en bra gigabit for PCI fra Intel med plenty offloading muligheter.

Men om man skal "på Lan" (liker ikke det uttrykket, LAN er per def et nettverk) en gang i året så trenger man ikke topp ytelse / kan leve med litt heavy load på host cpu'en og stabiliteten merker man ikke noe til på et 3 dagers "Lan" læll... Da er et billig-billig-billig kort bra nok

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Jeg synes nå at om man skal kjøre noe heavy load eller over tid så er ikke den lille prisdiff'en opp til kort fra 3com eller Intel noe å tenke på engang. Selv ville jeg foretrukket onboard intel nic med CSA. Evt en bra gigabit for PCI fra Intel med plenty offloading muligheter.

Grunnen til at jeg nå hev ut min gamle sliter, et 3Com 3C905C-TX fra min hovedmaskin, er rett og slett fordi jeg byttet til et Asus P4C800-E Deluxe med i875 chipset, hvor det sitter en Intel Pro/1000 nettverkskontroller som bruker CSA-bus.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg nå hev ut min gamle sliter, et 3Com 3C905C-TX fra min hovedmaskin, er rett og slett fordi jeg byttet til et Asus P4C800-E Deluxe med i875 chipset, hvor det sitter en Intel Pro/1000 nettverkskontroller som bruker CSA-bus.

i875 med Intel CSA nic er topp ytelse til en billig penge. Så skjønner at du ditchet 905C'en til fordel for CSA Pro/1000 kortet :)

Lenke til kommentar

i875 med Intel CSA nic er topp ytelse til en billig penge. Så skjønner at du ditchet 905C'en til fordel for CSA Pro/1000 kortet :)

Riktig. Den kontrolleren er faktisk bedre enn det meste man får kjøpt. Etter hva jeg husker, så gjorde den faktisk rent bord i en test, og her var faktisk nettverkskort beregnet på PCI-X medregnet.

Lenke til kommentar

Så kjøper jeg et 3com eller intel nettverkskort, så vil det avbelaste cpuen i forhold til å bruke HK abit nf7-s2.0 (100mbit)?

Har også en gammel maskin med tAopen MX4GR HK

Lurer på om det vil være vist av meg å slutte å benytte det integrerte nettverkskortet (10\100), og i stedet benytte et liggende 10\100?

Og i så fall hvilket liggende?

Jeg har et fra SMC som er relativt nytt og har et fra 3com 1998 (stort) "Parallel Tasking II"

Hehe, vet det er ganske uviktig, men synes det er gæy å bruke det beste av det heg har :)

Lenke til kommentar
Lurer på om det vil være vist av meg å slutte å benytte det integrerte nettverkskortet (10\100), og i stedet benytte et liggende 10\100?

Jeg har et fra SMC som er relativt nytt og har et fra 3com 1998 (stort) "Parallel Tasking II"

Hva heter det 3Com-kortet du har? Er det 10/100?

Lenke til kommentar

Hva heter det 3Com-kortet du har? Er det 10/100?

ja er et 10\100 fra 1998. Med et såkalt navn: "Parallel Tasking II"

Har aldri prøvd det.. Det har 1 nettverksport og 2 andre koblinger jeg ikke vet hva er ;)

Edit: leif

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Sikker på at det er 10/100 kort? Kort med rj45, BNC og AUI connector har vanligvis ikke støtte for annet enn 10Mbit.

Kort som støtter 100Mbit og har slike tilkoblinger må kjøre med flere "channels" for å sørge for separering mellom BNC/AUI connectorene og et evt. 100Mbit signal. Mest trolig har du et 3c509 kort eller et 3c900 kort, som begge støtter kun 10Mbit.

Kan også være at du har et 3c905B-Combo kort, som er et 100Mbit kort som har BNC og AUI connector. Dette kortet kostet litt mer enn de vanlige 3c905 korta, så de var ikke like mye i omløp... Men men, er en mulighet...

Endret av johneinar
Lenke til kommentar
Deuz: prøv å se om du ser "3C905" skrevet på kortet. Ser du det, er det garantert et 10/100-kort. Jeg vet at 3C905-B kom i '98. 3Com var styggtidlig ute med 10/100-kort. På den tiden var 3Com desidert ledende på nettverkskort. Ingen kunne matche de i ytelse.

Det er av type: 3C900B

Selger sa at det var 100 mbit, men then again, ikke veldig seriøs selger (brukt)

Så stemmer sikkert at det bare er 10 mbit.

Men vet ihvertfall at jeg har et SMC på 100 mbit (SMC1255TX) som er 100 mbit.

Vil dette kortet ha høyere ytelse\cpu usage i forhold til sA eller s478 HK?

Lenke til kommentar
Deuz: prøv å se om du ser "3C905" skrevet på kortet. Ser du det, er det garantert et 10/100-kort. Jeg vet at 3C905-B kom i '98. 3Com var styggtidlig ute med 10/100-kort. På den tiden var 3Com desidert ledende på nettverkskort. Ingen kunne matche de i ytelse.

Det er av type: 3C900B

Selger sa at det var 100 mbit, men then again, ikke veldig seriøs selger (brukt)

Så stemmer sikkert at det bare er 10 mbit.

Men vet ihvertfall at jeg har et SMC på 100 mbit (SMC1255TX) som er 100 mbit.

Vil dette kortet ha høyere ytelse\cpu usage i forhold til sA eller s478 HK?

Har du prøvd det for å teste om det er 10/100?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...